Szybko rosnąca popularność mobilnych przeglądarek zagraża przyszłości Firefoksa

Szybko rosnąca popularność mobilnych przeglądarek zagraża przyszłości Firefoksa07.07.2014 11:32

Kolejne zmiany w zarządzie Mozilli nie wpływają dobrze narynkową sytuację Firefoksa. Wraz z rosnącym znaczeniem mobilnychprzeglądarek, maleje odsetek użytkowników korzystających z„liska”. To co wyglądało na strategię mobilną jegoproducenta, na krótkim dystansie nie zdaje egzaminu, a na dystansiedłuższym może nie mieć szans realizacji.

Nowe statystyki z Net Applications pokazują, że 2014 staje sięrokiem mobilnych przeglądarek. W czerwcu br. wśród surfujących poWWW, aż 17,3% robiło to za pomocą przeglądarki zainstalowanej natelefonie czy tablecie. To wzrost o niemal sześć punktówprocentowych rok do roku i o niemal 11 punktów procentowych wstosunku do analogicznego okresu roku 2012.

Ten mobilny trend źle wróży Firefoksowi. Na rynku desktopowympowoli się wykrwawia, w ciągu ostatniego roku zmniejszając swójrynkowy udział o około 3 p.proc., do poziomu 15,5%. Na rynkumobilnym nie potrafi praktycznie zaistnieć – od roku utrzymującudział na poziomie 0,7%. W czerwcu tego roku oznaczało to łącznyudział w rynku przeglądarek, tak desktopowych jak i mobilnych, napoziomie 12,9%. To najgorszy wynik Mozilli w tej dekadzie, tymbardziej niepokojący, że już niebawem przyjdzie czas na rozmowy zMountain View w sprawie umowy dotyczącej ustawienia Google jakodomyślnej wyszukiwarki Firefoksa. Obowiązująca wciąż umowa z2011 roku wygasa bowiem w listopadzie br.

document.getElementById("na635403227138420000").src="http://www.netmarketshare.com/report.aspx?qprid=0"+String.fromCharCode(38)+"qptimeframe=M"+String.fromCharCode(38)+"qpsp=185"+String.fromCharCode(38)+"qpch=350"+String.fromCharCode(38)+"qpdt=1"+String.fromCharCode(38)+"qpct=3"+String.fromCharCode(38)+"qpcustomd=1"+String.fromCharCode(38)+"qpcid=fw510943"+String.fromCharCode(38)+"qpf=16"+String.fromCharCode(38)+"qpwidth=600"+String.fromCharCode(38)+"qpdisplay=0011"+String.fromCharCode(38)+"qpmr=10"+String.fromCharCode(38)+"site="+window.location.hostnameRozmowy na temat odnowienia mogą być dla Mozilli trudne. Odpołowy 2011 roku jej udział w rynku skurczył się o 43%. Google matu w ręku praktycznie wszystkie atuty – w ciągu tylko 2012 rokuzapłaciło Mozilli z tytułu wykorzystania paska wyszukiwania wFirefoksie ponad 270 mln dolarów, tj. 88% wszystkich pieniędzy,jakie Fundacja zdołała pozyskać. Trudno ocenić, w jakim stopniumożliwy jest dalszy rozwój „liska” bez pieniędzy Google'a, alejeśli ten najważniejszy z kurków z pieniędzmi zostanie zakręcony,to na pewno nie będą możliwe te wszystkie społecznie zaangażowaneinicjatywy Fundacji, z roku na rok mające dla niej coraz większeznaczenie.

document.getElementById("na635403228527450000").src="http://www.netmarketshare.com/report.aspx?qprid=0"+String.fromCharCode(38)+"qptimeframe=M"+String.fromCharCode(38)+"qpsp=185"+String.fromCharCode(38)+"qpch=350"+String.fromCharCode(38)+"qpdt=1"+String.fromCharCode(38)+"qpct=3"+String.fromCharCode(38)+"qpcustomd=0"+String.fromCharCode(38)+"qpcid=fw510943"+String.fromCharCode(38)+"qpf=16"+String.fromCharCode(38)+"qpwidth=600"+String.fromCharCode(38)+"qpdisplay=0011"+String.fromCharCode(38)+"qpmr=10"+String.fromCharCode(38)+"site="+window.location.hostnamePikanterii sprawie dodaje to, że osłabienie Mozilli przekładasię bezpośrednio na wzmocnienie pozycji Google'a. To właśnieChrome jest przeglądarką najczęściej wybieraną przez tych,którzy rezygnują z desktopowego Firefoksa. Na rynku mobilnym obieprzeglądarki z Mountain View (Chrome i Android Browser) skutecznieodbierają udziały wciąż dominującego Safari. Dzięki temu łącznyudział w rynku przeglądarek dla Google'a wynosi 22,6%, podczas gdyApple ma niespełna ponad połowę tego – 12,3%, sporo tracąc wostatnich miesiącach zarówno na desktopie jak i wśród urządzeńmobilnych.

Microsoft, kolejny ważny uczestnik tej rynkowej rywalizacji,swoją wagę utrzymuje tylko za sprawą desktopowej przeglądarki,która wg Net Applications bije nowe rekordy popularności – 58,4%internautów korzystało z niej w czerwcu 2014. Nijak się to nieprzekłada na popularność mobilnego IE, który podobnie jak jedynysystem operacyjny na którym działa, pozostaje produktem niszowym, zudziałem niespełna 2% na rynku mobilnych przeglądarek.

Dobre wieści możemy za to przedstawić fanom Opery.Kontrowersyjna strategia norweskiego producenta zaczęła przynosićmu mierzalne korzyści. Łączny udział w rynku jego przeglądarekosiągnął 2,2%, przede wszystkim za sprawą bardzo dobrych wynikówOpery Mini, która w ciągu kilku ostatnich miesięcy zdołałapodwoić swój zasięg. Można sądzić, że wraz z wydaniem nowej,b. udanej Opery Mini dla iOS-a, oraz uczynieniem z androidowej OperyMobile domyślnej przeglądarki na telefonach Nokia X, korzystny dlafirmy trend utrzyma się.

Oczywiście jak to zazwyczaj bywa, z konkurencyjnego dla NetApplications serwisu Statcounter można uzyskać inne liczby. Z obu jednak zestawów liczb wynikają zbieżne trendy: nigdy jeszcze popularność surfowania po WWW za pomocą tabletów i telefonów nie była taka duża, nigdy też sytuacja Mozilli pod względem całkowitej liczby użytkowników nie wyglądała tak kiepsko.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.