Tak gaśnie zaufanie: Chrome 66 to koniec certyfikatów SSL Symanteca

Tak gaśnie zaufanie: Chrome 66 to koniec certyfikatów SSL Symanteca12.09.2017 21:16

Wystawione przez Symanteca certyfikaty SSL niedługo przestanąbyć cokolwiek warte. Wraz z planowaną na wiosnę 2018 roku premierąChrome 66, najpopularniejsza przeglądarka na świecie po prostuprzestanie im ufać. W ten oto sposób jeden z największych urzędówcertyfikacji (CA), jeszcze w kwietniu zeszłego roku mający 26% tegorynku, został skreślony przez Google – i trudno w tym wypadkudecyzję tę kwestionować.

Google nie działa w tym wypadku pochopnie. Prowadzone od początkutego roku śledztwo deweloperów Chrome wykazało,że Symantec, prowadząc działalność pod takimi markami jakThawte, VeriSign, Equifax, GeoTrust i RapidSSL, wystawił ponad 30tys. certyfikatów z naruszeniem standardów regulującychwiarygodność wystawców, wytyczonych przez branżę w ramachCA/Browser Forum.

W wielu wypadkach chodziło o wystawienie certyfikatów na domenębez zgody jej właściciela – co otwiera drogę do atakówphishingowych, podszywania się pod zaufane serwisy. Zdecydowano sięwięc na obniżenie przez przynajmniej rok wiarygodnościwystawianych przez Symanteca certyfikatów i wyłączenie dla nichrozszerzonej walidacji (EV). Co gorsze, nie był to pierwszy incydenttego typu. W 2015 roku Symantec został przyłapany na wystawieniukilkuset nieautoryzowanychcertyfikatów, w tym dla domen Google, przeglądarki Opera idomen, które nigdy wcześniej nie były rejestrowane.

Konsekwencje obniżenia wiarygodności – nie wyświetlania napasku adresu stosownego komunikatu bezpieczeństwa – nie spodobałysię Symantecowi. Urząd certyfikacji zarzuciłdeweloperom Chrome *wyolbrzymianie i błąd,twierdząc że błędnie wydano jedynie 127 wcześniejrozpoznanych certyfikatów.Swoich klientów uspokoił zaś, stwierdzając, że certyfikaty sąodrzucane tylko *przezChrome. No cóż, dobrze, że nie przez lidera rynku, InternetExplorera.

Takie zagrywki nie pomogłySymantecowi. Pod koniec lipca twórcy Chrome porozumieli się zespołecznością, przyjmując planograniczenia, a finalnie zaniechania zaufania do całejdotychczasowej infrastruktury Symanteca. Plan miał dać dość czasuna przejście na nową, niezależnie zarządzaną infrastrukturępartnerów, podczas gdy Symantec zmodernizowałby swojąinfrastrukturę, dostosowując ją do standardów branży.

Symantec ostatecznie zgodził sięna propozycję, wybrał firmę DigiCert do prowadzenia tejniezależnej infrastruktury partnerów, stwierdził też, że chcesprzedać cały swój biznes związany z certyfikatami firmieDigiCert, zamiast samodzielnie budować nową, zaufanąinfrastrukturę. Teraz Google przedstawiłodaty, według których cały proces będzie przebiegał.

Harmonogram wygaszania zaufania

I tak, wraz z wydaniem Chrome 66(prawdopodobnie 17 kwietnia 2018 roku), przeglądarka ta przestanieufać wszystkim wydanym przez Symanteca certyfikatom wydanym przed 1czerwca 2016 roku.

Do 1 grudnia 2017 roku Symantecprzeniesie swoje operacje związane z certyfikatami na infrastrukturęDigiCert. Chrome nie będzie ufało certyfikatom wystawionym po tejdacie ze starej infrastruktury Symanteca.

Wraz z wydaniem Chrome 70,planowanym na 23 października 2018 roku, przeglądarka ta całkowicieprzestanie ufać starej infrastrukturze Symanteca i wszelkimwystawionym przez nią certyfikatom. Dotknie to wszystkichcertyfikatów, dla których Symantec był rootem, za wyjątkiemniewielkiej grupy tych niezależnych, podrzędnych urzędówcertyfikacji, które przeszły audyt.

Dla właścicieli stroninternetowych, którzy korzystali z certyfikatów SSL Symanteca lubpodrzędnych CA wydanych przed 1 czerwca 2016 roku, nie ma więcsensu przedłużać ich z użyciem starej infrastruktury – one itak staną się bezużyteczne za 13 miesięcy. Lepiej skorzystać zcertyfikatów od urzędów, które Chrome darzy zaufaniem.

Przypominamy, że podstawowy,darmowy certyfikat SSL dla naszej domeny można uzyskać dziękiprogramowi Let’s Encrypt,którego sponsorami są między innymi Google, Mozilla, Facebook,Cisco, OVH, Akamai i Electronic Frontier Foundation.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.