Telemarketerzy nie odpuszczają? Jest kilka sposobów na nich

Telemarketerzy nie odpuszczają? Jest kilka sposobów na nich23.12.2021 11:26
Źródło zdjęć: © Pexels | Ron Lach

W ostatnim czasie wielu użytkowników telefonów odczuwa wzmożoną aktywność telemarketerów chcących na siłę wcisnąć nam fotowoltaikę lub inne modne "wynalazki". Na szczęście jest na nich kilka sposobów.

Robocalls opanowały Polskę – pisaliśmy we wrześniu, wskazując najbardziej uciążliwą firmę, która "zatrudnia" robotycznych telemarketerów. Najczęściej chcą przekonać nas do zakupu modnej w ostatnim czasie fotowoltaiki. Często proponują również inwestycje w kryptowaluty. Nie ma już mowy o kołdrach, które w magiczny sposób sprawią, że będziemy spać jak niemowlę lub garnkach, w których potrawy przygotowują się same.

Jak zauważa Orange Polska: jesteśmy w pierwszej piątce krajów na świecie, w których użytkownicy telefonów są najbardziej nękani przysłowiowymi "garnkami". Aktywność telemarketerów szczególnie wzrosła od czasu wybuchu pandemii. Istnieje jednak kilka sposobów, by ustrzec się przed niechcianymi połączeniami.

Orange proponuje swoim klientom zainstalowanie aplikacji Orange Telefon. "Jej użytkownicy po każdym połączeniu z nieznanego numeru mogą jednym kliknięciem sklasyfikować numer do jednej z 3 kategorii: bezpieczny, złośliwy lub telemarketing. Wystarczy kilka takich opinii społeczności użytkowników i algorytm aplikacji zacznie ostrzegać, że dany numer to np. "telemarketing" – czytamy w komunikacje prasowym.

W smartfonach z Androidem Orange Telefon zastępuje naszą domyślną aplikację Telefon. Natomiast na iOS jedynie ostrzega, że nieznany numer jest klasyfikowany jako Złośliwy lub Telemarketing. Aplikacja ma kilka innych ciekawych funkcjonalności:

  • Korzysta z bazy danych numeracyjnych firm. Jeśli dzwoni do nas nieznany numer kuriera, restauracji albo infolinii, to aplikacja wyświetli nam nazwę firmy, o ile znajdzie ją w bazie danych,
  • Możemy zablokować konkretne numery lub nawet automatycznie blokować wszystkie połączenia przychodzące sklasyfikowane jako Złośliwe lub Telemarketing,
  • Możemy wyszukać, jak w bazie aplikacji klasyfikowany jest dowolny, wpisany numer,
  • Zawiera listę telefonów alarmowych w poszczególnych krajach, co może okazać się nieocenioną pomocą, gdy jesteśmy za granicą,
  • Ostrzega przed wykonaniem połączenia o podwyższonej opłacie (dotyczy tylko połączeń z numerów w sieci Orange).

Aplikacje do blokowania niechcianych połączeń i spamu

Podobne rozwiązania są dostępne w domyślnej aplikacji Telefon w systemie Android. Aby je włączyć, wystarczy otworzyć aplikację Telefon, kliknąć Więcej opcji, następnie przejść do ustawień i uruchomić funkcję Spam i Filtrowanie połączeń. Rozwiązanie pozwala blokować połączenia spamowe na telefonie, a odfiltrowane połączenia będą przechowywane w historii połączeń i będzie można sprawdzić pocztę głosową.

Usługa Google Identyfikacja rozmówcy pokazuje nazwy firm i placówek usługowych, które mają wizytówkę w Google Moja Firma. Szuka też odpowiedników w katalogu, który zawiera informacje o dzwoniących z kont służbowych lub szkolnych. ID rozmówcy może wskazywać kategorię działalności.

Kolejną bardzo popularną aplikacją do identyfikacji numerów dzwoniących do nas osób jest Truecaller. Szczególny nacisk kładzie na rozpoznawanie i ostrzeganie przed numerami spamowymi (telemarketerzy itp.). Potrafi nie tylko ostrzec nas o niechcianych numerach, ale także polecić i zasugerować nowe kontakty na bazie wspólnych znajomych. Co więcej, jeżeli jakiś numer nie jest oznaczony jako spam, a mamy co do tego wątpliwości, możemy go wyszukać ręcznie i rozwiać, bądź potwierdzić nasze wątpliwości. Dzięki współpracy z serwisem Yelp mamy dostęp do sporej bazy numerów telefonu firm, urzędów, lokali i zakładów usługowych.

Podstawowy dostęp do aplikacji jest darmowy. Istnieje również możliwość wykupienia konta premium, dzięki któremu uzyskujemy dostęp do bardziej szczegółowych informacji o kontaktach.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.