Telewizja 20 godzin dziennie, 7 dni w tygodniu – w takich warunkach matryca OLED nie ma szans

Telewizja 20 godzin dziennie, 7 dni w tygodniu – w takich warunkach matryca OLED nie ma szans10.09.2018 21:07

Użytkownicy przymierzający się do zakupu nowego telewizora, szczególnie takiego z górnej półki, z pewnością na pewnym etapie staną przed dylematem, czy warto inwestować w odbiornik z matrycą OLED. W końcu oferuje ona znakomite parametry obrazu, a ewentualne wypalenie grozi jej tylko w wypadku wyjątkowo długiego wyświetlania tych samych obrazów przy wysokich ustawieniach jasności.

Zamiast wierzyć materiałom prasowym, serwis RTINGS.com wziął sprawę w swoje ręce i ponad rok temu rozpoczął żmudny test trzech modeli telewizorów z różnymi matrycami, by samemu przekonać się, jak poradzą sobie w wyjątkowo niesprzyjających warunkach pracy. Na warsztat wzięto trzy telewizory, z których każdy cechuje się matrycą innego typu. Pierwszy model to Samsung KU6300 (matryca VA), kolejny to LG UJ6300 (matryca IPS), zaś ostatni to LG B6 (matryca OLED).

Jakość białego i czerwonego koloru na matrycach trzech typów po roku testu 20/7, źródło: RTINGS.com.
Jakość białego i czerwonego koloru na matrycach trzech typów po roku testu 20/7, źródło: RTINGS.com.

Wszystkie podłączono do jednego odtwarzacza i ponad rok temu rozpoczęto test, w którym przez 20 godzin dziennie, 7 dni w tygodniu na ekranach wyświetlane jest w kółko to samo nagranie. Nie jest to jednak losowy film, ale z rozwagą przygotowana sekwencja, której kolejne etapy polegają między innymi na wyświetlaniu przez kilka godzin filmu z czarnymi pasami czy logo stacji z różnymi stopniami przezroczystości. Test polega na cotygodniowym zbadaniu kluczowych parametrów obrazu i zaprezentowaniu ich na wykresach oraz uwiecznieniu na zdjęciach matryc, na których widać stopień ich ewentualnego wypalenia.

Szczytowa jasność wyświetlaczy w trybie HDR, zmiany na przestrzeni kolejnych tygodni testu. Źródło: RTINGS.com.
Szczytowa jasność wyświetlaczy w trybie HDR, zmiany na przestrzeni kolejnych tygodni testu. Źródło: RTINGS.com.

Jak widać, w takich warunkach pracy telewizor z matrycą OLED jest bezapelacyjnie najgorszym wyborem. Pierwsze wyraźne skutki wypalenia widać już po 5 tygodniach testu i jak się okazuje, efekt dotyczy w pierwszej kolejności czerwonych pikseli. Z kolei 9 tygodni wystarcza, by wypalenie stało się zauważalne także w przypadku logo wyświetlanych dużo krócej i z mniejszą intensywnością barw, a warto dodać, że funkcja Pixel Shift, która przesuwa obraz co jakiś czas by zapobiec szybkiemu wypalaniu, pozostała w czasie testu włączona.

Wypalenia nie widać natomiast zarówno w przypadku telewizora z matrycą VA, jak i IPS, ale to ten pierwszy wydaje się lepszym wyborem. W tym przypadku pozostałe parametry obrazu utrzymują się na stałym poziomie, za to odbiornik z matrycą IPS wyraźnie ciemnieje, szczególnie po ok. 4000 godzin pracy. Choć test trwa już od ponad roku, nadal się nie zakończył. Na stronie projektu co tydzień publikowane są nowe spostrzeżenia i kolejne pomiary jakości obrazu. Warto tam zajrzeć i samemu przekonać się, jak kolory matryc zmieniają się w czasie. Wyniki z danego okresu można wywołać wybierając numer tygodnia z rozwijanej listy.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.