Teoria gender odnosi sukces na Facebooku: 70 płci do wyboru dla użytkowników z Wielkiej Brytanii

Teoria gender odnosi sukces na Facebooku: 70 płci do wyboru dla użytkowników z Wielkiej Brytanii27.06.2014 17:10

W lutym tego roku Facebook zdecydowałsię na poszerzenie listy dostępnych opcji w polu wyboru płcidla swoich użytkowników ze Stanów Zjednoczonych, wychodząc w tensposób naprzeciw oczekiwaniom postępowych ruchów społecznych (ibudząc oburzenie konserwatystów). Nawet jednak liberałowie bylizaskoczeni – na liście otwieranej po zaznaczeniu pola Customznalazło się ponad 50 pozycji. Teraz podobny ruch największyserwis społecznościowy świata robi w Wielkiej Brytanii. Na Wyspachjednak płci jest najwyraźniej więcej, więc poddanym monarchiizapewniono aż 70 możliwych opcji.

Potrzebę wyjścia poza tradycyjny podział na mężczyzn ikobiety dyrektor Facebooka UK Simon Milner uzasadnił następująco:chodzi tu o pozwolenie ludziom na to, by byli sobą, by czuli sięwygodnie w tym, jak się przedstawiają i jak mówią o kwestiach,które są dla nich istotne –a więc praktycznie w ten sam sposób, jak zrobiła to centrala wUSA, mówiąc o lepszym wyrażaniu tożsamości na Facebooku dziękimożliwości przedstawienia swojego prawdziwego,autentycznego ja.

Lista opcji dostępnych dla Amerykanów zawierała takie pozycjejak Agender, Cis Male, Gender Fluid, Pangender,Transperson, Transmasculine czy Two-Spirit,wydawałoby się praktycznie wyczerpując wszystkie warianty teoriigender. Brytyjczykom to jednak nie wystarczyło. By rozszerzyć listęmożliwych płci, dostosowując ją do społecznej rzeczywistościWielkiej Brytanii, tamtejszy oddział Facebooka we współpracy zorganizacjami Press for Change i Gendered Inteligence, sięgnął potakie opcje jak intersex man,asexual czyhermaphrodite.

Podobnie jak w wersjiamerykańskiej, użytkownik będzie mógł wybrać sobie zaimekosobowy używany w odniesieniu do niego przez system, tu jednakliczba opcji jest raczej skromna, sprowadzając się do wariantumęskiego (he/his), żeńskiego (she/her) i neutralnego (they/their).Zastosowano także ten sam mechanizm kontroli dostępnościinformacji o wybranej płci, pozwalający ograniczyć ją do gronanajbliższych znajomych.

Milner przyznał, że zdaje sobiesprawę z tego, że dla wielu Brytyjczyków wprowadzone zmiany mogąwydawać się kontrowersyjne, ale jego zdaniem to wyłącznie efektniezrozumienia intencji serwisu. Na pewno dojdzie do publicznejdebaty w tej sprawie, tak samo jak w wypadku wszystkich postępowychzmian społecznych, ale Facebook jest przekonany, że to słusznazmiana, odzwierciedlająca to, w jaki sposób myśli większośćmieszkańców Wielkiej Brytanii.

Nie wiadomo, kiedy (i czy w ogóle) Facebook zdecyduje się na wprowadzenie podobnych zmian poza angielskim obszarem językowym. Problemem może być nie tylko właściwe przełożenie nazw nowych, społecznie rozumianych płci, ale i opór wielu nieanglojęzycznych społeczeństw, przywiązanych do konwencjonalnego, biologicznego rozumienia tego zagadnienia. Póki co liczba biologicznych płci pozostaje bowiem daleko w tyle za wyobraźnią twórców teorii gender i bez znaczących postępów w dziedzinie nanotechnologii szybko się to nie zmieni.

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.