To nas stresuje. Polacy w obliczu technologii w pracy

To nas stresuje. Polacy w obliczu technologii w pracy02.01.2023 07:26
Praca zdalna może stresować
Źródło zdjęć: © Getty Images | Romy Arroyo Fernandez, NurPhoto

Jeden na czterech Polaków odczuwa stres związany z wykorzystywaniem nowych technologii w ramach obowiązków zawodowych. Z najnowszego raportu wynika, że kwestia ta mocno na nas oddziałuje, ale można jej też łatwo zaradzić.

Według "Raportu o dobrym samopoczuciu. Praca w domu '22" 25 proc. Polaków odczuwa technostres, czyli stres związany z korzystaniem z nowych technologii w ramach obowiązków zawodowych. Jak czytamy w serwisie bankier.pl, jest to najwyższy wynik wśród wszystkich krajów europejskich.

Polacy narzekają na to, że w związku z pracą zdalną, mają utrudniony kontakt ze współpracownikami. Niewłaściwa higiena pracy doprowadza też do sytuacji, w której zacierają się granice między życiem prywatnym a zawodowym. Stresorem dla wielu osób jest poczucie konieczności bycia dyspozycyjnym dla pracodawcy przez cały dzień.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Czy warto kupić składany smartfon Samsung Galaxy Z Fold 4?

Ponad 40 proc. Polaków chciałoby wyraźnie oddzielać pracę od życia prywatnego, dlatego tak wiele, bo aż 34 proc. z nas narzeka na zacieranie się tych granic. O ile w tej kwestii trudno znaleźć łatwe rozwiązanie - wymaga ono zmiany nastawienia zarówno pracowników, jak i pracodawców, o ile z samym napięciem związanym ze stałą interakcją z nowymi technologiami można radzić sobie w dość prosty sposób.

Przede wszystkim należy dążyć do redukcji liczby aplikacji i urządzeń, z których korzystamy podczas wykonywania pracy. Na efektywność pracowników coraz gorzej wpływa duża liczba wykorzystywanych programów i komunikatorów. Największy problem mają z tym ci pracownicy, którzy pracują bezpośrednio z klientami, którzy to wykorzystują różne aplikacje.

Z raportu wynika, że problem jest poważny i jeśli pracodawcy nie wezmą pod uwagę sygnałów płynących ze strony pracowników, będą musieli niebawem szukać dla nich zastępstwa. Aktualnie 19 proc. pracowników złożyło wypowiedzenie ze względu na wymaganie ciągłej dyspozycyjności, a prawie 22 proc. Polaków zrezygnowało z dotychczasowego zatrudnienia z powodu przeciążenia oprogramowaniem (średnia europejska to 15,8 proc.). 11 proc. Polaków zrezygnowało z pracy z powodu problemów technicznych ze sprzętem.

- Jedni wolą zmienić stanowisko pracy, inni stawiają na zmianę swojego podejścia do pracy – twierdzi Gernot Hofstetter, dyrektor zarządzający NFON GmbH.

- W zwalczaniu technostresu paradoksalnie ogromną rolę odgrywają przede wszystkim technologie, które mogą znacząco ułatwić pracę i poprawić jakość życia, zarówno zawodowego, jak i prywatnego. Mogą przyspieszyć wiele procesów i poprawić efektywność. W Austrii i Europie Środkowo-Wschodniej, kluczem do zminimalizowania technostresu jest integracja komunikacji w jednym miejscu dzięki odpowiednim narzędziom, tak, aby maksymalnie ograniczyć liczbę bodźców w pracy - dodaje.

Jak czytamy w serwisie bankier.pl, blisko 16 proc. Polaków chciałoby częściej korzystać z aplikacji pomocniczych. Mają one na celu usprawnianie komunikacji, obiegu dokumentów czy tłumaczeń, ale także poprawiać zdrowie psychiczne lub fizyczne pracowników.

Karol Kołtowski, dziennikarz dobreprogramy.pl

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.