To oni dostaną podwyżki. Technologie zmieniają rynek pracy

To oni dostaną podwyżki. Technologie zmieniają rynek pracy09.08.2022 11:17
Praca zdalna
Źródło zdjęć: © Getty Images | Romy Arroyo Fernandez, NurPhoto

W ostatnich latach cyfryzacja silnie dotknęła rynku pracy. Pracodawcy zwracają coraz większą uwagę na kompetencje cyfrowe pracowników. W najbliższej przyszłości do pracy możemy potrzebować dodatkowych kompetencji - umiejętności cyfrowych.

Cyfryzacja pracy postępowała od dłuższego czasu, lecz ze względu na pandemię koronawirusa jako społeczeństwo zostaliśmy zmuszeni do wykonania ogromnego kroku w kierunku przeniesienia pracy do sieci. Okazuje się, że odcisnęło to spore piętno na rynku pracy, który będzie od pracowników wymagać kompetencji cyfrowych.

Dziennikarze serwisu bankier.pl, powołując się na raport "Niedobór talentów" przygotowany przez Manpower Group, wskazują, że firmy zwracają obecnie uwagę nie tylko na konkretne umiejętności twarde i miękkie, ale także na kompetencje cyfrowe, które pozwalają na odnalezienie się we współczesnym, internetowym świecie.

Zeszłoroczny raport przygotowany przez Grupę Pracuj wskazuje, że 67 proc. Polaków ocenia swoją biegłość w korzystaniu z technologii w pracy pozytywnie. Ok. 70 proc. z nas uważa, że wpływ technologii na rynek pracy w ostatnich latach był pozytywny.

Według 65 proc. Polaków kompetencje cyfrowe będą odgrywać istotną rolę na rynku pracy, a według 60 proc. badanych, osobom, które wykażą się takimi umiejętnościami, będzie łatwiej o awans i podwyżki.

Pracownicy są świadomi swoich braków i konieczności stałego doskonalenia umiejętności. 44 proc. badanych stwierdziło, że w przyszłości niski poziom kompetencji cyfrowych może być przeszkodą w szukaniu nowej pracy. 73 proc. pracowników uważa, że pracodawcy powinni wspierać pracowników w nabywaniu cyfrowych kompetencji.

Praca zdalna - ciemne i jasne strony

Cyfryzacja pracy idzie w parze z hybrydowym lub zdalnym modelem pracy. Według Manpower Group, około 1/3 firm w Polsce planuje łączyć pracę zdalną ze stacjonarną. Blisko połowa badanych pracowników uważa, że właśnie kończy się era sztywnych ośmiu godzin pracy dziennie.

Jak wynika z artykułu opublikowanego w serwisie bankier.pl, nie sposób jednoznacznie stwierdzić, jak praca zdalna wpływa na efektywność pracowników. Według niektórych badań można odnotować jej wzrost, według innych - spadek.

Wadami pracy zdalnej jest obniżenie efektywności komunikacji czy utrata więzi ze współpracownikami. Z drugiej strony, taki model zatrudnienia pozwala pracownikom spojrzeć na pracę z dystansem i uczy ich elastyczności. Małgorzata Ohme, psycholog, podkreśla, że najważniejsza jest kwestia wyboru. W zależności od charakteru pracy i preferencji pracownika lepsza może być praca z domu lub z biura.

Karol Kołtowski, dziennikarz dobreprogramy.pl

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.