Trzecie przykazanie w Sieci: Solidarność chce zakazać e-handlu w niedziele i święta

Trzecie przykazanie w Sieci: Solidarność chce zakazać e-handlu w niedziele i święta30.04.2016 08:17

Czy można wyłączyć sklep internetowy? Przygotowany przezSolidarność projekt ustawy, wbrew wcześniejszym zapowiedziomprzynosi jednak zapis o zakazie handlu w niedzielę dla e-sklepów. Zdeklaracji autorów tego projektu chodzi o zakaz dostarczania towaróww ten dzień, ale przecież i tak dostaw w niedzielę (pozaproduktami spożywczymi) się nie robiło. Z samej litery ustawywynika jednak coś zupełnie innego. W artykule pierwszym zakazujesię placówkom handlowym działania w niedzielę, w artykule drugimwyjaśnia się, że placówką handlową jest każdy podmiot, któregogłówną działalnością jest handel – w tym sklep internetowy.Wygląda na to, że sklepy internetowe w niedzielę wyłączyćbędzie trzeba.

Pytani przez Money.plo zdanie w tej sprawie eksperci opowiadają dziwne rzeczy. WojciechMazia, prezes Bonito.pl, twierdzi, że „nie wie, jak wyłączyćstronę internetową ze sklepem” oraz że „ciężko mu to sobiewyobrazić”. Piotr Grzybczak z SalesBee żartuje, że „nie maprzycisku do wyłączania e-sklepu. Może trzeba odłączyć serweryod prądu?”. Michał Gembicki z cdp.pl uważa zaś, że „ciężkojest wyłączyć roboty Googla w niedzielę. Jest to nawetniewykonalne”.

Śmieszkowanie w tej sprawie nie bardzo jednak ma sens,jedynie ośmiesza zwolenników zdroworozsądkowego podejścia dohandlu elektronicznego. Oczywiście, że wykonalne jest wyłączenieaplikacji serwerowej w zadanym czasie (nawet nie trzeba robić tegoręcznie, wystarczy odpowiednio ustawić zadania demona cron).Oczywiście, że praktycznie każdy sklep internetowy można jednymprzyciskiem przełączyć w tryb nieaktywny. Oczywiście też możnanie wpuścić w niedzielę robotów Google'a – plik robots.txt jestakurat przez firmę z Mountain View respektowany.

Problem tkwi bardziej w tym, że jakiekolwiek regulacje w tejsprawie nie tylko nie mają sensu (zdecydowana większość sklepówinternetowych działa automatycznie), ale też szkodliwe są dlakonkurencyjności polskich firm. Klient, który zobaczy w niedzielęwyłączoną witrynę polskiego sklepu, nie będzie czekał, aleodwiedzi np. Amazon.de, które mimo całej przecież restrykcyjnościniemieckiego prawa co do pracy w niedzielę, bez ograniczeń pozwalana złożenie zamówienia.

Alfred Bujara, szef Sekcji Krajowej Pracowników Handlu NSZZSolidarność, który jest współautorem projektu zakazu handlu wniedzielę, utrzymuje, że wprowadzone zapisy dotyczą jedyniefizycznego aspektu handlu elektronicznego (np. pakowania towarów iich dostawy), a nie działania oprogramowania. Artykuł drugi przyjąłtaką formę (obejmującą sklepy internetowe), by „nie tworzyćluki, dzięki której duże sieci handlowe próbowałyby obchodzićprzepisy”.

W takiej jednak formie pomysł jednak uderza nie w duże sieci,ale w małe sklepy, które właśnie wielkim zagranicznym gigantomhandlu elektronicznego musiałyby niedzielne zakupy oddawać. Wniczym zaś nie chroni pracowników, gdyż wśród ponad 25 tys.takich działających w Polsce e-sklepów, praktycznie żaden wniedzielę nie zajmuje się wspomnianym przez p. Bujarę „fizycznymaspektem handlu”. Po raz kolejny więc mamy do czynienia ztworzeniem prawa oderwanego od realiów rynku i potrzeb konsumentów,bez konsultacji z zainteresowanymi. Szkoda tylko, że i samizainteresowani w tej sprawie nie bardzo wiedzą, jak do tej sprawypodejść.

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.