Twitter oznacza konta mediów państwowych. Specjalne etykiety otrzymali też politycy

Twitter oznacza konta mediów państwowych. Specjalne etykiety otrzymali też politycy07.08.2020 13:47
Twitter oznacza polityków, media czy ministerstwa /fot. GettyImages

Twitter wprowadza specjalne oznaczenia dla kont należący do mediów sponsorowanych przez państwa. Pod nazwą profili wyświetla się napis, a właściwie link, umożliwiający zasięgnięcie informacji na temat danego serwisu i jego sponsora. Nowa funkcja ma dotyczyć także niektórych urzędników państwowych.

Począwszy od dzisiaj, Twitter rozpoczyna oznaczanie profili, których tworzone treści mogą być zależne od właściciela, którym są państwa. Będą nim oznaczane wszystkie konta, w których władze danego kraju sprawują kontrolę nad treściami redakcyjnymi poprzez ich finansowanie lub poprzez presję polityczną czy kontrolę nad produkcją i dystrybucją. Kilka serwisów już otrzymało taką etykietę.

Są to na przykład rosyjskie RT, Sputnik czy Agencja Prasowa TASS. Oczywiście jest ich znacznie więcej. W przypadku rosyjskich mediów, są one oznaczone etykietą "Media państwowe w Rosji". Natomiast konta należące bezpośrednio do rządu, jak Ministerstwo Obrony Federacji Rosyjskiej, otrzymują tytuł "Konto rządowe, Rosja". Oczywiście nową etykietę otrzymują nie tylko media sponsorowane przez Rosję.

Początkowo pojawią się one dla urzędników, ministerstw, znanych dziennikarzy i mediów należących do Chin, Rosji, Stanów Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii oraz Francji. Prawdopodobnie jednak wkrótce rozleją się na cały świat, czyli także Polskę. Twitter mówi bowiem o chęci zmiany globalnej, ale katalogowanie wydawców to proces żmudny. I tak, każde z mediów otrzymuje adekwatną etykietę, po której kliknięciu zostaniemy przeniesieni do witryny zawierającej więcej informacji na temat, dlaczego dane konto zostało w ten sposób oznaczone.

Twitter oznacza media opłacane z publicznych pieniędzy i wcale nie jest prekursorem tego pomysłu

Jak zaznaczają właściciele Twittera, takiej etykiety nie uzyskają media finansowane z publicznych pieniędzy ale posiadające pełną niezależność redakcyjną. Wśród nich wymienia się serwisy BBC, amerykańskie NPR, France24 czy RFI. Należy też zaznaczyć, że Twitter nie jest pierwszym serwisem, wprowadzającym tego typu oznaczenia.

Należący do grupy Alphabet Inc. serwis YouTube już od dawna stosuje tego typu etykiety. Są wyświetlane tuż pod kafelkiem zawierającym wideo i zawierają hiperłącze do Wikipedii, gdzie możemy przeczytać o szczegółach finansowania danego serwisu. Facebook pracuje nad podobnym rozwiązaniem, ale z wyraźnym podziałem, na media, które są finansowane z publicznych pieniędzy, ale rząd wywiera wpływ na ich treści, oraz na te niezależne redakcyjnie.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.