Unia Europejska chce obowiązku dwustopniowej weryfikacji przy e-zakupach

Unia Europejska chce obowiązku dwustopniowej weryfikacji przy e-zakupach02.09.2016 16:12

Przy okazji informowania o dużych wyciekach danych między innymi z Dropboksa i Last.fm, wielokrotnie zalecane było wykorzystanie do logowania dwustopniowej weryfikacji tożsamości. Wejście w życie nowej dyrektywy Unii Europejskiej, PSD2 (Directive on Payment Services), poskutkuje tym, że wkrótce w wielu sytuacjach korzystanie z dwuskładnikowej weryfikacji może być obowiązkowe.

Jak informuje Dziennik Internautów, druga wersja dyrektywy o usługach płatniczych ma jasno zarysowywać sytuacje, dotyczące wykorzystania serwisów i usług, w których administracja będzie musiała zapewnić użytkownikowi możliwość dwustopniowej weryfikacji. Chodzi oczywiście przede wszystkim o sklepy internetowe, serwisy aukcyjne i usługi płatnicze.

Nie upubliczniono dotąd informacji o szczegółach, możemy jednak liczyć na to, że drugi stopień weryfikacji będzie wykorzystywał możliwości urządzeń mobilnych. Zamiast zatem potwierdzać wolę dokonania przelewu za zakupu np. hasłem SMS, co trudno uznać za w pełni bezpiecznie i wygodne, możliwe będzie wykorzystanie np. aplikacji mobilnej.

Jeżeli zatem zlecimy transakcję w przeglądarce na komputerze, to drugim składnikiem mogłoby być powiadomienie wyświetlane przez aplikację mobilną na smartfonie. Jego potwierdzenie skutkowałoby powodzeniem transakcji. Taki model weryfikacji tożsamości popularyzuje zresztą między innymi Google.

I nie chodzi tutaj tylko o opisywane przez nas wcześniej nowości w logowaniu do samych usług, ale też o nowości w Androidzie. W ciągu ostatnich miesięcy możemy zauważyć stopniowe rozwijanie możliwości wchodzenia w interakcje z powiadomieniami push bez konieczności uruchamiania całej aplikacji. Taki kierunek rozwoju idealnie nadaje się do popularyzacji dwustopniowej weryfikacji. Tym bardziej cieszy, że nowe możliwości dostrzegają także regulatorzy.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.