Unijna dyrektywa PSD2: wybieraj – albo root, albo mobilna bankowość

Unijna dyrektywa PSD2: wybieraj – albo root, albo mobilna bankowość04.03.2017 21:00

Europejski Urząd Nadzoru Bankowego przedstawił projektregulacyjnych standardów technicznych (RTS) dla drugiej dyrektywy ousługach płatnicznych PSD2. O samej dyrektywie i jej konsekwencjachdla elektronicznej bankowości już pisaliśmy,warto teraz przypatrzyć się przyjętemu projektowiRTS. W imię lepszego bezpieczeństwa klientów e-bankowościwprowadza on wiele rygorystycznych obostrzeń – i uderza wużytkowników uwolnionych smartfonów.

Projekt regulacyjnych standardów technicznych mieliśmy zobaczyćjuż w styczniu. Opóźnienie wynika z kontrowersji, jakie szkicdokumentu wywołał w branży i ponad 200 zgłoszonych w związku ztym stanowisk. Już wcześniej bowiem uznawano regulacje zanadmiernie restrykcyjne, niepotrzebnie narzucające obowiązek tzw.„silnego uwierzytelniania” nawet w mało ryzykownych operacjach.

Takie silne uwierzytelnianie, działające zgodnie zkoncepcją „coś co wiesz, coś co masz, coś czym jesteś”,zapewniać ma niezależne od siebie zabezpieczenia dostępu –złamanie jednego z nich nie wpływa na pozostałe. Pierwsze dwaetapy są w zasadzie jasne, do tego przywykliśmy choćby poprzezmechanizm potwierdzenia SMS-ami… ale co z trzecim? Trzeci oznacza wpraktyce biometrię, np. konieczność dołączenia do transakcjiodcisku palca.

Regulacyjne standardy techniczne przewidują jednak, że takiesilne uwierzytelnienie będzie potrzebne nie tylko przy transakcji,ale i przy samym dostępie do rachunku. Wyjątkiem mają być tesytuacje, w których niedostępne są „wrażliwe dane płatnicze”,czyli dane mogące być wykorzystane do oszustw, operacja sprawdzeniasalda rachunku, oraz przejrzenia historii transakcji z ostatnich 90dni.

Te dwa ostatnie wyjątki nie będą bezwarunkowe. Silneuwierzytelnienie będzie musiało zostać zastosowane przypierwszym logowaniu do rachunku oraz jeśli od ostatniego sprawdzenialisty transakcji z użyciem silnego uwierzytelnienia minęło więcejniż 90 dni. Oznacza to, że przynajmniej raz na kwartał będzietrzeba przechodzić całą procedurę uwierzytelniania, tylko po to,by sprawdzić historię swoich płatności.

Nie dla klienta banku jakieś hakerskie praktyki

Warto przyjrzeć się też dyskusjii komentarzom, jakie toczyły się w kwestii RTS. Pojawia się wnich kwestia kryteriów, jakie musiałyby spełniać urządzeniaklienckie wykorzystywane w mobilnej bankowości. Mowa tu owykorzystaniu unikatowych „cyfrowych odcisków palców”urządzenia, spełnianiu odpowiednich kryteriów bezpieczeństwaprzez oprogramowanie, oraz co chyba najciekawsze, koniecznościzadbania o to, by smartfony czy tablety wykorzystywane w mobilnejbankowości nie były zrootowane czy poddane jailbreakowi – tobowiem mogłoby uczynić je bardziej podatnymi na instalacjęzłośliwego oprogramowania i naruszenie ich zabezpieczeń.

Innymi słowy wychodzi na to, że w imię większegobezpieczeństwa banki i inni dostawcy usług finansowych będązmuszać swoich użytkowników do korzystania z ustalonych,zarejestrowanych smartfonów, wyposażonych w akceptowane systemyoperacyjne, oczywiście zabezpieczone przed ingerencjami użytkownika.

Nie chcemy mówić, czy to dobrze, czy źle… bardziejinteresującą jest kwestia tego, czy dzięki rozwiązaniom takim jakMagiskzainteresowani użytkownicy będą w stanie obejść google’oweSafetyNet (które byłoby najpewniej wykorzystane do sprawdzeniastanu „dziewiczości” urządzenia przez twórców aplikacjibankowych). Jeśli nie, to jedyne co zostanie użytkownikomzrootowanego sprzętu to kupienie sobie dodatkowego smartfonu tylkodo mobilnej bankowości.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.