Unreal Engine 4.7 – powiew świeżości w kultowym silniku gier

Unreal Engine 4.7 – powiew świeżości w kultowym silniku gier26.02.2015 13:58

1998 był zdecydowanie dobrym rokiem dla graczy, między innymi ze względu na premierę klasycznego już Unreal. Być może niewielu wówczas podejrzewało, że jeszcze większy wpływ na historię komputerowej rozrywki będzie miał silnik graficzny, na którym gra powstała. Dzięki Unreal Engine stworzono bowiem ogromną liczbę tytułów, które dziś można uznać za kultowe. Silnik doczekał się właśnie wersji 4.7, która wnosi sporo nowości.

Programiści z Epic Games skupili się na dodaniu do silnika funkcji najczęściej postulowanych w informacjach zwrotnych od użytkowników. Jedną z nich była długo oczekiwana możliwość tworzenia androidowych gier na komputerach Apple, co właśnie stało się możliwe.

Podgląd w trybie Oculus Rift
Podgląd w trybie Oculus Rift

Liczne zmiany wiążą się z dostosowywaniem silnika do najnowszych trendów – udostępniono zatem w pełni funkcjonalną platformę HTML5 z obsługą WebGL (tylko w wersji dla Windows), dzięki czemu zbudowanie kompatybilnej z przeglądarkami wersji gry ma się odbywać za pomocą jednego kliknięcia. Udostępniony został także wygodny podgląd wygenerowanej grafiki w trybie Oculus Rift, co biorąc pod uwagę popularność Unreal Engine może być dużym krokiem w stronę ułatwienia dostosowywania gier do specyfiki wirtualnej rzeczywistości.

Znacznego rozbudowania i dopracowania doczekała się także animacja postaci. Możliwe jest już na przykład edytowanie animacji w narzędziu Persona za pomocą prostej osi czasu. Wprowadzone zmiany zostaną zapisane jako kolejna warstwa, co daje możliwość łatwego powrotu do stanu sprzed edycji. W wersji 4.7 można już także podglądać pracę kontrolera kości postaci w czasie rzeczywistym, bez konieczności rekompilowania. Nowy Unreal Engine może zatem osłabić pozycję konkurencyjnych narzędzi do animowania postaci, na przykład popularnego Posera.

Pokaz możliwości półprzepuszczalności dzięki Foliage Shading Model
Pokaz możliwości półprzepuszczalności dzięki Foliage Shading Model

Wiele udoskonaleń wprowadzono także do samego interfejsu. W tej kwestii twórcy silnika szczególnie pilnie przyglądali się głosom społeczności dotyczącym potrzeby zwiększenia przejrzystości UI. Solidnej przebudowy doczekał się na przykład edytor Blueprint. Alternatywą dla wizualnej edycji komponentów może być oczywiście edytor C++. Sam kod programu został udostępniony dla użytkowników już z poziomu interfejsu, co ma znacznie ułatwić możliwości debugowania.

Unreal Engine 4.7, biorąc pod uwagę oferowane możliwości i model dystrybucji po wielu latach jest nadal w ścisłej czołówce na rynku silników graficznych. Aktualnie zakup licencji wiąże się z comiesięczną opłatą w wysokości 19 dolarów. Po premierze gry Epic Games wymaga uiszczenia prowizji na poziomie 5% zysku. Nikt chyba nie powie, że za w pełni profesjonalne oprogramowanie, dzięki któremu przez lata powstawały najlepsze gry komputerowe, były to wygórowane pieniądze.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.