UOKIK ostrzega po raz kolejny przez zagrożeniami w sieci

UOKIK ostrzega po raz kolejny przez zagrożeniami w sieci10.06.2021 17:10
Źródło zdjęć: © Pixabay

W związku z licznymi zgłoszeniami od oszukanych osób, UOKIK wydał oświadczenie. Urząd informuje, że wielu konsumentów straciło wszystkie swoje pieniądze poprzez fałszywe linki i oszustów podających się za konsultantów banku.

Nie podawajmy nikomu haseł

Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK, przypomina w komunikacie, aby nie podawać nikomu numeru karty ani kodu CVV/CVC. Z dużą dozą ostrożności powinniśmy traktować również podejrzane linki, które przychodzą do nas za pośrednictwem SMS lub na komunikatorów. Radzi aby nie klikać w link, jeżeli mamy jakikolwiek cień wątpliwości, że coś może być nie tak. Dodatkowo sugeruje także, aby uważać na telefony od osób, które mogą podszywać się pod pracowników banku oraz innych instytucji.

Urząd opisał, że w ostatnim czasie dotarło do niego wiele skarg dotyczących kradzieży pieniędzy z konta. Oszukani konsumenci zgłaszają utratę oszczędności oraz nieuznawanie reklamacji przez bank. Najczęściej powtarzające się zgłoszenia dotyczą podszywania się pod pracownika infolinii danego banku. Popularne są także próby oszustwa poprzez strony udające portale aukcyjne.

Bank musi zwrócić skradzione środki

Ważną informacją, o której powinien wiedzieć każdy konsument, jest kwestia utraconych pieniędzy na skutek oszustwa. UOKIK informuje, że bank powinien w ciągu jednego dnia roboczego oddać klientowi utracone w wyniku oszustwa środki. Dopiero w następnym kroku powinien on przeprowadzić postępowanie wyjaśniające incydent lub zgłosić sytuację odpowiednim organom ścigania.

Zwraca także uwagę na fakt, że nawet jeżeli klient w jakimś stopniu ponosi odpowiedzialność za utratę gotówki, bank po dokonaniu zwrotu środków konsumentowi powinien ocenić na ile to on przyczynił się do utraty pieniędzy. Dopiero wtedy może domagać się zwrotu części środków.

Kiedy odmawiają nam zwrotu środków

Jeśli więc znaleźliśmy się w sytuacji, że dany bank odmawia nam zwrotu środków, gdyż podejrzewa, że padliśmy ofiarą oszustwa, warto pamiętać, że nie może on odmawiać nam zwrócenia nam środków i uzależniać ewentualnego zwrotu od zgłoszenia przez nas sprawy na Policję. Instytucja ta jest sama zobowiązania do poinformowania organów ścigania o całej sprawie.

Nie zmienia to faktu, że jako konsumenci powinniśmy zwracać uwagę na podejrzane SMS-y (np. z informacją o konieczności dopłacenia kilku złotych do przesyłki), telefony o nieautoryzowanych transakcjach czy nietypowe zachowania osób, które chcą coś od nas kupić poprzez portal aukcyjny.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.