UOKiK wziął się za UPC. Firma musi zmienić praktyki dotyczące sprzedaży zdalnej

UOKiK wziął się za UPC. Firma musi zmienić praktyki dotyczące sprzedaży zdalnej20.08.2020 14:57

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zobowiązał firmę UPC do zmiany praktyk dotyczących zawierania umów na odległość, tj. przez internet lub telefon. W opinii regulatora dochodziło do szeregu naruszeń, polegających na ograniczaniu dostępu do informacji i niezgodnym z prawami konsumenta formatem zmiany treści umów.

"Na podstawie art. 28 ust. 1 i 2 w zw. z art. 24 ust. 1 ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (t.j. Dz. U. z 2029 r., poz. 1076 ze zm.), po przeprowadzeniu postępowania w sprawie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów, w toku którego zostało uprawdopodobnione na podstawie okoliczności sprawy, że UPC Polska Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie stosowała praktyki naruszające zbiorowe interesy konsumentów, o których mowa w art. 24 ust. 2 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów" – czytamy w decyzji nr DOZIK/2020 z dnia 15 lipca 2020 r.

Jak ustalono, UPC nie informowało o możliwości odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni, do czego obliguje ustawodawstwo. Nie potwierdzało też zmiany warunków umowy w przypadku tych klientów, którzy nie wyrazili zgody na dostarczanie dokumentów drogą elektroniczną. Czynił to dopiero monter. Idąc dalej, warszawska spółka ignorowała konieczność uzyskania potwierdzenia zmiany warunków świadczenia usług na nośniku trwałym, ograniczając się do rozmowy telefonicznej, a zawarcie umowy potwierdzała poprzez komunikat na stronie, nie zaś, ponownie, na nośniku trwałym.

UOKiK nakazuje zmiany. Chcąc zawrzeć lub zmodyfikować umowę, której warunki ustalono na odległość, UPC musi uzyskać od klienta wyraźnie potwierdzenie po przekazaniu nowych warunków. Do tego wprowadzi do komunikacji nośniki trwałe i uzupełni brakujące informacje.

Poza tym klienci, którzy złożyli reklamację w związku z powyższymi praktykami w dniach od 25 grudnia 2014 r. do daty ich zaniechania, mają prawo ubiegać się o rekompensatę. Na czas dwóch-trzech okresów rozliczeniowych operator powinien przygotować dla nich jakiś prezent, np. podwyższenie pakietu internetu bądź udostępnić dodatkowy pakiet kanałów. Eksabonenci otrzymają natomiast między 20 a 30 zł rekompensaty pieniężnej, albo możliwość podpisania nowej umowy na korzystniejszych niż w katalogu warunkach.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.