mBank ostrzega. Uważaj, ten numer nie musi oznaczać, że dzwonią z banku

mBank ostrzega. Uważaj, ten numer nie musi oznaczać, że dzwonią z banku10.06.2021 19:03
mBank ostrzega przed cyberprzestępcami
Źródło zdjęć: © Getty Images

Przestępcy stają się coraz bardziej zuchwali, o czym najlepiej świadczy ostatnia ostrzeżenie wydane przez mBank. Prosi on swoich klientów, by zachowali szczególną ostrożność, kiedy odbierają telefon od osoby podającej się za pracownika banku.

Metoda oszustwa

Z komunikatu mBanku można dowiedzieć się, że przestępcy korzystają z wirtualnych numerów telefonu. W ten sposób mogą podszyć się pod pracowników infolinii dowolnej instytucji. Oprogramowanie, z którego korzystają, pozwala na wyświetlenie dowolnego numeru na ekranie osoby, do której starają się dodzwonić.

Po odebraniu telefonu, oszust próbuje przekonać klienta banku, że jego pieniądze są zagrożone i aby je ochronić przed kradzieżą należy dokonać weryfikacji konta, wykonać przelew testowy lub na konto rezerwowe. W niektórych przypadkach przekonują, że mówią, że z konta już zniknęły pieniądze, po czym podają konkretną kwotę.

Przestępcy w ten sposób starają się nakłonić oszukiwaną osobę do instalacji oprogramowania typu TeamViewer QuickSupport lub AnyDesk, pozwalającej na kontrolę nad zdalnym pulpitem. Co więcej, będą starali się pozyskać wszelkie możliwe dane poza loginem i hasłem do konta w banku.

Oszuści mogą zadawać pytania o PESEL, dane dowodu osobistego nazwisko panieńskie matki, pełny numer karty wraz kodem CVV2 oraz datą ważności. Podejrzliwego klienta oszust postara się przekonać, że zadaje te pytania w celu weryfikacji klienta.

Kilka zasad bezpieczeństwa

Mając na uwadze ostatnie próby oszustwa, mBank prosi klientów, aby nigdy nikomu nie podawali swoich danych oraz nie instalowali podejrzanego oprogramowania na posiadanych urządzeniach. Sugeruje również uważne czytanie komunikatów autoryzacyjnych przed zatwierdzeniem transakcji płatniczej. Dodatkowo, pod żadnym pozorem, nie powinno się potwierdzaj transakcji, których samemu się nie zleciło.

Bank zwraca uwagę, że jego pracownicy, ale także osoby pracujące w innych instytucjach finansowych, nigdy nie poproszą o zainstalowanie aplikacji typu AnyDesk. Pytania o takie dane jak login czy hasło są absolutnie wykluczone, a w razie jakichkolwiek informacji powinniśmy się rozłączyć i samodzielnie zadzwonić na infolinię by potwierdzić, że faktycznie kontaktował się z nami pracownik mBanku.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.