Użytkownicy IKO mogą już płacić zbliżeniowo smartfonami z NFC

Użytkownicy IKO mogą już płacić zbliżeniowo smartfonami z NFC18.01.2016 12:17

Trudno stwierdzić, aby systemy płatności mobilnych rozwijały się w Polsce w tempie porównywalnym do amerykańskiego. Zapewne na nieskomplikowane przelewy dokonywane za pomocą SMS-ów przyjdzie nam jeszcze poczekać, niemniej właśnie ogłoszono, że za pomocą aplikacji IKO można już dokonywać bezgotówkowych transakcji zbliżeniowych.

Istotnym problemem systemu płatności BLIK jest fakt, że co prawda liczba bankomatów kompatybilna z tą metodą wypłacania środków sukcesywnie rośnie, niemniej liczba sklepów, w których dzięki BLIK-owi można dokonać szybkiej zapłaty wciąż jest relatywnie, choćby w stosunku do bankomatów, niska. Można zakładać, że w związku z możliwością dokonywania transakcji zbliżeniowych dzięki aplikacji IKO, koncepcja zwiększania punktów obsługujących BLIK w dużej mierze traci na znaczeniu.

Konieczne jest jednak zwrócenie uwagi, że w udostępnienie nowej funkcji ma miejsce w aplikacji IKO, czyli programowi mobilnych usług bankowych dla klient PKO Banku Polskiego. Wiązanie IKO z BLIK-iem, a zatem możliwością zbliżeniowych transakcji dokonywanych dzięki smartfonom niezależnie od banku, jest dziś mocno przedwczesne. Podobnie jak przedwczesna może być radość klientów PKO BP posiadających tylko karty MasterCard, gdyż nowa funkcja jest dostępna tylko w przypadku kart VISA.

Z technicznego punktu widzenia, nie należy spodziewać się rewolucji. Płatności są możliwe na smartfonach z modułem NFC, obsługiwane są urządzenia z Androidem w 4.4 i nowszymi wersjami. W zaktualizowanej do najnowszej wersji aplikacji IKO należy wskazać także kartę, ze środków której realizowana będzie transakcja z wykorzystaniem NFC. Podobnie jak ma to miejsce w przypadku kart płatniczych, transakcje powyżej 50 zł wymagają dodatkowej autoryzacji.

PKO BP informuje także przy okazji wprowadzenia smartfonowych transakcji zbliżeniowych o planach na przyszłość. W ciągu następnych kilku miesięcy mają zostać rozwinięte możliwości samego BLIK-a: między innymi o możliwość przelewania środków na numer telefonów dla klientów różnych banków czy logowanie za pomocą czytnika linii papilarnych. Niestety, na możliwość korzystania z płatności zbliżeniowych dla klientów korzystających z BLIK-a w innych bankach, niż PKO BP, na razie się nie zapowiada.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.