Vulkan będzie napędzał gry 3D w Androidzie, OpenGL jednak nie zniknie

Vulkan będzie napędzał gry 3D w Androidzie, OpenGL jednak nie zniknie11.08.2015 10:57

Przeprowadzona w zeszłym roku przez Apple demonstracja możliwościinterfejsu Metal w grze Vainglory zrobiła wielkie wrażenie – i nastudiach deweloperskich i na samych graczach. Jasne się stało, żeniskopoziomowe API 3D jest na urządzeniach mobilnych jeszczebardziej potrzebne niż na PC. Metal jest i będzie jednak tylko nasprzęcie Apple – a co z Androidem? Niestety system Google'a jestdaleko z tyłu. Dopiero teraz firma z Mountain View oficjalniepotwierdziła, że Android będzie wspierałVulkana, niskopoziomowe API grafiki, rozwijane przez znane zOpenGL branżowe stowarzyszenie Khronos Group.

Pełna wersja specyfikacji Vulkana została zaprezentowanadopiero w marcu tego roku, a do jej implementacji jeszcze sporobrakuje. Tymczasem konkurencyjne rozwiązania ze stajni Microsoftu(DirectX 12) czy Apple (wspomniany Metal) nie tylko zostały jużukończone, ale też już przekroczyły swoje pierwotne zakresyzastosowań. Interfejs Microsoftu, debiutujący wraz z Windows 10,trafia na smartfony z mobilnym Windows, z kolei interfejs Apple, któryzadebiutował z iOS-em 8, trafił na desktopy, niebawem pojawi sięna Makach w systemie OS X 10.11 El Capitan. W przeciwieństwie doMetalu czy DirectX 12, Vulkan ma jednak jedną, ale kluczową dlaGoogle zaletę – jest otwarty i dostępny dla każdego.

Vainglory for iPhone - iOS 8 Metal iPhone 6 / 6 Plus Update Support Gameplay

Oczywiście by można było zagrać na androidowych smartfonach itabletach w gry pisane na nowe API grupy Khronos, potrzebna jestzarówno kompatybilność software'owa, na poziomie systemuoperacyjnego, jak i sprzętowa, na poziomie układów graficznych. Nato pierwsze przyjdzie nam poczekać przynajmniej do przyszłego roku,do wydania kolejnej „dużej” wersji Androida – zmian napoziomie API grafiki nie da się wprowadzić drobną łatką,dostarczoną online przez Google Play Services.

Lepiej wygląda za to kwestia kompatybilności sprzętowej.Deweloperzy Vulkana zapowiadają, że ma on działać na wszystkichGPU, które wspierają OpenGL ES 3.1. W praktyce oznacza to najnowszeprocesory Nvidii Tegra K1 i X1, układy Adreno 400 i nowsze odQualcomma, zintegrowane grafiki PowerVR od Imagination Technologies,a nawet darmowe rdzenie graficzne ARM Mali z serii 600, 700 i 800,dostępne za darmo dla każdego licencjobiorcy tego brytyjskiegokonsorcjum.

PowerVR Rogue GPUs running Gnome Horde demo (Vulkan prototype)

Przewaga Metalu na iUrządzeniach jest więc póki co wyraźna,ale wielkość rynku Androida w przyszłości może przeważyć nakorzyść Vulkana. Kluczowa będzie tu postawa nie tyle producentówgier, co producentów silników gier – programowanieniskopoziomowej grafiki jest znacznie trudniejsze, niż wykorzystanieOpenGL-a czy DirectX 11. Na razie jednak nawet NVIDIA, najbardziejzaangażowana chyba w sukces gamingowych inicjatyw na Androidzie (aprzynajmniej na jej urządzeniach z Androidem) zmuszona jest trzymaćsię OpenGL. Na pociechę deweloperom związanym z systemem Google'azostaje na razie OpenGLES 3.2, który właśnie został oficjalnie zatwierdzony przezKhronos Group. Jest to OpenGL ES 3.1 uzupełniony o rozszerzeniaAndroida 5.0, takie jak shadery geometrii i teselacji, kompresja ibuforowanie tekstur, zaawansowana kompozycja kolorów czy funkcjedebugujące. Co ważne, znajdzie on zastosowanie w Androidzie obok Vulkana, nie należy traktować go jako przejściowego standardu.

Khronos Group poinformowało też, że rozszerzenia OpenGL ES 3.2pozwalać mają na wykorzystanie desktopowego OpenGL-a do pisaniamobilnych aplikacji. Jak widać, różnice między sprzętem mobilnyma desktopowym zacierają się coraz bardziej także w warstwieoprogramowania.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.