Vulkan na Intelu – zawiedzione nadzieje. Sprawdziliśmy nowe sterowniki z Doomem

Vulkan na Intelu – zawiedzione nadzieje. Sprawdziliśmy nowe sterowniki z Doomem19.02.2017 14:08

Vulkan oficjalnie zadebiutował na Intelu: wraz ze sterownikamioznaczonymi jako 15.45.14.4590,zintegrowana grafika „niebieskich” oficjalnie wspiera ten nowy,niskopoziomowy interfejs grafiki. A przecież z Vulkanem wiążą sięspore nadzieje, szczególnie w odniesieniu do mniej wydajnych,zintegrowanych GPU. Mniejszy narzut sterowników, efektywniejszakomunikacja z CPU – czy to mogłoby pozwolić na granie wmocniejsze gry bez niezależnych kart? Sprawdziliśmy, jak to dziśwygląda.

Okazja była niezła – w naszym labie mamy teraz oficjalnykomputer gamingowy Intel Extreme Masters (test już niebawem),maszynę z procesorem Kaby Lake, oferującym iGPU Intel Graphics 630.Oczywiście nikt nie zakładał na tej grafice grania, w zestawieznalazło się GeForce GTX 1070 – ale postanowiliśmy dlaeksperymentu kartę zielonych wyjąć, by zobaczyć, co nowesterowniki Intela potrafią w połączeniu z najwydajniejszymzintegrowanym układem niebieskich.

Nowy sterownik na Windowsa sporo obiecywał. Intel na swoichstronach wspominao wymagających zastosowaniach 3D w czasie rzeczywistym, takich jakgry, lepszej kontroli nad akceleracją grafiki i otwieraniu drogi dowykorzystania w grach wirtualnej rzeczywistości czy rozdzielczości4K HDR. Ale jak to, na iGPU? Gdy w 2015 roku Intel przedstawiał dematechniczne dla innego niskopoziomowego API, tj. Direct3D 12, skokwydajności był ogromny.

Na czerwonym Vulkan robił cuda

Zamiast ograniczać się do benchmarków, Kristov zaproponowałwykorzystanie bardzo konkretnej gry – zeszłorocznego Dooma. Dosprawdzenia możliwości Vulkana jest on bardzo interesujący:domyślny silnik gry działa na OpenGL 4.3, jednak w lipcu wydanazostała łatka przynosząca wsparcie dla renderingu na Vulkanie. Niebyła to łatka zrobiona z myślą o popisaniu się samym wsparciemnowego API, ale dla konkretnego wzrostu wydajności – przynajmniejna Radeonach.

I tak np. Radeon R9 Fury X osiągnął wzrost wydajności z ok. 97FPS (OpenGL) do 160 FPS (Vulkan), tj. o 66% . Bardziej przystępnakarta, RX 480, odnotowała wzrost wydajności z 84 FPS do 123 FPS,tj. o 46%. Tymczasem karty GeForce, również Vulkana wspierające, wDoomie nie zachwyciły. GTX 970 na OpenGL pokazał 93,4 FPS, naVulkanie 93,8 FPS. Nowszy GTX 1070 z OpenGL pokazał 130,6 FPS, zVulkanem 135,7 FPS – całe 4% wzrostu wydajności.

OpenGL na niebieskim

Uruchomiliśmy Dooma na tym naszym gamingowym Kaby Lake (bezGeForce) korzystając z przygotowanych przez producenta płytygłównej sterowników Intela na Windows 10. Rozdzielczość 1080p,ustawienia detali średnie… grywalność żadna, przy średnio11-12 FPS. Pomiar poprzez wewnętrzny miernik wydajności gry.

Doom na OpenGL 4.3, Intel Graphics 630, Windows 10
Doom na OpenGL 4.3, Intel Graphics 630, Windows 10

Nawet na najmocniejszej grafice Intela w FullHD grać się nie da.Schodząc do 720p i niskiej jakości można było osiągnąć ok.27-29 FPS, ale wyglądało to zbyt paskudnie, już lepiej byłoodkurzyć PlayStation 3 i się nie denerwować.

Vulkan na niebieskim

Zainstalowaliśmy więc nowy sterownik, przeznaczony tylko dlaWindowsa 10. Intel trzyma się bowiem mocno swojej deklaracjiniewspierania Kaby Lake na starszych Windowsach. Jest to decyzjaczysto polityczna, niczym nieuzasadniona technicznie. Pod względemarchitektury zintegrowana grafika Skylake niczym się bowiem nieróżni od zintegrowanej grafiki Kaby Lake (nie licząc nieistotnychdodatków multimedialnych). Fakt jest jednak taki – jeśli chcecieVulkana z Intel Graphics 630, musicie mieć Windowsa 10.

Rozdzielczość 1080p, ustawienia średnie – tak jak poprzednio,różnica w tym, że żadne z narzędzi do robienia zrzutów ekranu wgrze po przełączeniu backendu na Vulkana zrzutu ekranu zrobić niebyło w stanie. Sięgnęliśmy szybko po metodę najprymitywniejszą– zdjęcie ekranu, by udokumentować to, co okazało się sporymzaskoczeniem. Vulkan Intelowi tylko zaszkodził, wydajność niecospadła, do 10-11 FPS. To samo w rozdzielczości 720p, na niskichdetalach – maksymalnie 25-27 FPS.

Doom na Vulkanie 1.0, Intel Graphics 630, Windows 10
Doom na Vulkanie 1.0, Intel Graphics 630, Windows 10

Trudno w obecnej sytuacji powiedzieć, by Doom okazał sięodosobnionym przypadkiem i z innymi grami będzie lepiej. Owszem,Phoronix w swoich benchmarkach odnotował pewien wzrost wydajnościdla linuksowych sterowników Intela na Vulkanie w DOTA 2, ale jest toraczej wynik słabości wcześniejszego linuksowego sterownika OpenGLIntela, znacznie gorzej zoptymalizowanego od sterownika na Windows.

Wniosek jest jeden – na fali rosnącego zainteresowanianiskopoziomomowymi API grafiki, Intel nie stanowi żadnego zagrożeniadla AMD i Nvidii. I widać to po wynikach rynkowych z Jon PeddieResearch: czwarty kwartał 2016 roku okazał się przełomowy.Dominujący ze swoimi iGPU Intel odnotował pierwsze spadki, urosłonatomiast i Nvidii i AMD.

Włożyliśmy więc GTX 1070 z powrotem do gamingowego peceta,granie na zintegrowanej grafice Intela to wciąż jednak forma masochizmu – tym bardziej, że niezłe karty można znaleźć w cenie do 500 zł.

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.