Wakacje z Qalendrą: internetowe planowanie podróży wymyślone na nowo

Wakacje z Qalendrą: internetowe planowanie podróży wymyślone na nowo16.12.2015 16:23

Uruchomiono już możliwość dołączenia do testów Qalendry. Rozwijana we współpracy amerykańskich i rumuńskich programistów usługa ma istotnie wpłynąć na sposób, w jaki korzystamy z Internetu w celu zaplanowania podróży. Mimo że Qalendra znajduje się we wczesnym stadium rozwoju, to same założenia są całkiem interesujące ze względu na swoje nowatorstwo.

W zeszłym roku o tej porze padał deszcz

Powszechnie wykorzystywane dziś narzędzia i serwisy służące do planowania podróży czy przeglądania ofert kurortów lub hoteli nie są wyposażone w szczególnie zaawansowane algorytmy, które pozwoliłyby na zasugerowanie użytkownikowi takiej formy wypoczynku, jakiej ten właśnie potrzebuje. Z reguły obejmują one opinie użytkowników oraz oceny, co ze względu na skrajną subiektywność jest często mało przydatne. Częściowym rozwiązaniem problemu może się okazać właśnie Qalendra.

Twórcy usługi podchodzą bowiem do problemu w nieco inny sposób. Qalendra nie będzie katalogiem różnego rodzaju firm i usług, nie będzie nawet prawdopodobnie stanowić samodzielnej aplikacji, co nie znaczy, że z jej dobrodziejstw nie będą korzystały być może wkrótce tysiące osób. Zamiast sugerować użytkownikom propozycje hoteli z najwyższymi ocenami, Qalendra będzie się skupiała na aspekcie być może w wypoczynku najważniejszym: pogodzie.

W momencie, gdy użytkownik upatrzy sobie konkretny cel podróży, algorytmy Qalendry będą analizować cel pod kątem danych meteorologicznych, brany będzie także pod uwagę czynnik okresu, w jakim użytkownik planuje wypoczynek oraz prawidłowości w temperaturze i opadach panujące w danym klimacie czy mikroklimacie.

Efekt? Jeśli ktoś zażyczy sobie pojechać na przykład na narty w konkretne miejsce, Qalendra przeanalizuje ten wybór. Na podstawie zebrane przez lata danych ustali czy można się wówczas spodziewać dobrych warunków dla szusowania. Jeśli nie, to użytkownikowi zostaną polecone inne lokalizacje. Ich wybór nie będzie jednak przypadkowy: pod uwagę wzięte zostaną takie czynniki jak cena wczasów oraz inne wprowadzone wcześniej przez użytkownika dane.

Deszcz ze śniegiem

Niestety, z korzyści zapewnianych przez algorytmy Qalendry nie będziemy mogli prawdopodobnie korzystać bezpośrednio. Najprawdopodobniej, będzie to udostępniane odpłatnie API (które testować można za darmo), dzięki któremu bardziej skuteczne będą mogły być propozycje na przykład biur podróży. Mowa zatem o oprogramowaniu, które w rzeczywistości ma docelowo zastąpić czynnik ludzki, który doradzałby klientowi podczas wyboru miejsca wypoczynku.

Mimo takiego stanu rzeczy, zalet ewentualnego sukcesu Qalendry nie brakuje. Przy odpowiedniej implementacji, na przykład w internetowych biurach podróży, można na przykład wykluczyć czynnik subiektywnych upodobań polecającego czy chęć sprzedania komuś wakacji, na które nie zdecydował się nikt inny. Lub w ogóle ten aspekt konkurencji biur, który nie do końca skutkuje korzyścią klienta. Jeśli efekty konkretnej amerykańsko-rumuńskiej kooperacji nie odnajdą się w realiach rynku, to ich algorytmy stanowią bardzo interesującą podstawę do prognoz udziału zaawansowanych algorytmów i dużych zbiorów danych, w tym przypadku meteorologicznych, w planowaniu podróży w przyszłości.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.