Ważny komunikat mBanku. Dotyczy wszystkich klientów

Ważny komunikat mBanku. Dotyczy wszystkich klientów15.02.2024 06:58
mBank ostrzega swoich klientów przed oszustami
Źródło zdjęć: © Shutterstock

mBank apeluje do swoich klientów, by ci z rozwagą podchodzili do rozmów telefonicznych. Szczególnie groźne mogą być wszystkie te rozmowy, w których oszuści podszywają się pod pracowników banków sprzedawców, czy doradców inwestycyjnych. Jak bronić się przed oszustwem?

Cyberprzestępcy często kontaktują się ze swoimi potencjalnymi ofiarami za pośrednictwem telefonu. Czasem wykorzystują spoofing telefoniczny, dzięki czemu dodatkowo utrudnione jest rozpoznanie ich tożsamości. Niekiedy wystarczy jednak, że oszust przedstawi się jako pracownik banku, serwisu sprzedażowego, czy też doradcę finansowego, aby rozmówca mu zaufał.

mBank ostrzega przed praktykami cyberprzestępców. Jak czytamy w komunikacie, ci zazwyczaj dzwonią w sprawie rozwiązania pewnego problemu. Czasem chodzi o weryfikację transakcji, innym razem o reakcję na próbę wyłudzenia kredytu na czyjeś dane. Gdy dzwoni "doradca inwestycyjny", zazwyczaj oferuje możliwość ulokowania pieniędzy w bardzo atrakcyjnej ofercie, o dużej stopie zwrotu. Często mowa o zakupie kryptowalut lub akcji znanych firm.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Metody działania cyberprzestępców

mBank wymienia kilka cech działań oszustów. Dzięki rozpoznaniu cech charakterystycznych ich postępowania łatwiej będzie weryfikować ich i unikać wchodzenia w zbędne interakcje. Zdaniem mBanku oszuści:

  • propagują fałszywe treści o udanych inwestycjach w mediach społecznościowych, chcąc zachęcić do kontaktu,
  • obiecują bardzo wysokie zyski w krótkim czasie,
  • zachęcają do wykonania przelewu celem inwestowania lub przekazania środków na "bezpieczne konto",
  • prezentują wysokie wyniki z "inwestycji" na fałszywych stronach giełd,
  • kontaktują się wyłącznie zdalnie, bez możliwości spotkania twarzą w twarz,
  • proszą o instalację dodatkowej aplikacji. Pretekstem do takiego działania może być np. zapewnienie bezpieczeństwa, a w rzeczywistości chodzi o oprogramowanie do zdalnej obsługi pulpitu. Umożliwia ono przejęcie dostępu do twojego urządzenia, a zatem np. dostęp do bankowości internetowej,
  • nakładają na ciebie presję czasu – każą działać szybko, by uratować pieniądze lub zarobić,
  • proszą o podanie kodu BLIK – sugerują, że to konieczne celem autoryzacji operacji, a w rzeczywistości jest to sposób na wyłudzenie pieniędzy,
  • proszą o dane z karty płatniczej – tych nie należy podawać nigdy,
  • gdy podszywają się pod pracowników serwisów sprzedażowych, mogą mówić, że musisz zweryfikować swoje konto, bo w innym razie nie otrzymasz środków od kupującego.

Nie pobieraj aplikacji, nie podawaj danych

Aby chronić się przed oszustwem, należy pamiętać, by nie udostępniać swoich danych do logowania, ani danych kart płatniczych. Należy chronić też dane osobowe. Pod żadnym pozorem nie należy instalować żadnego oprogramowania. Pracownik banku nigdy o coś takiego nie poprosi. Za wszelką cenę należy unikać instalowania oprogramowania przy użyciu kodu QR. Ostatnia z porad dotyczy autoryzowania transakcji płatniczych – nigdy nie należy tego robić na czyjąś prośbę. Należy też dokładnie czytać powiadomienia o autoryzacji.

mBank przypomina, że pracownicy instytucji w trakcie rozmowy wysyłają mobilne potwierdzenie tożsamości pracownika. Oszuści nie mogą tego zrobić, w związku z czym nie należy kontynuować rozmowy bez takiego potwierdzenia. Ze strony pracownika banku nigdy nie padnie prośba o instalację dodatkowej aplikacji, ani o podanie kodu BLIK czy realizację przelewu lub wypłaty środków.

Klienci mBanku, którzy podejrzewają, że ktoś próbował ich oszukać, mogą skontaktować się z mLinią pod numerem 42 6 300 800.

Karol Kołtowski, dziennikarz dobreprogramy.pl

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.