Ważny komunikat ws. profilu zaufanego. Ministerstwo przypomina

Ważny komunikat ws. profilu zaufanego. Ministerstwo przypomina12.03.2024 06:52
Profil zaufany to bezpłatna metoda potwierdzania tożsamości obywatela
Źródło zdjęć: © East News | ARKADIUSZ ZIOLEK

Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało ważny komunikat, skierowany do osób korzystających z profilu zaufanego. Informuje w nim o możliwościach przedłużenia jego ważności, przypominając przy okazji o innych funkcjach, ważnych dla użytkownika.

Profil zaufany to narzędzie, które umożliwia szybki i bezpieczny kontakt z urzędami. Według danych Ministerstwa Cyfryzacji korzysta z niego już ponad 14 milionów Polaków.

Profil zaufany jest ważny przez trzy lata od dnia potwierdzenia. W każdej chwili można jednak przedłużyć jego ważność. Warto to zrobić, ponieważ profil zaufany umożliwia korzystanie ze wszystkich dostępnych e-usług publicznych. W praktyce pozwala on na zaoszczędzenie czasu, dzięki możliwości załatwienia sprawy urzędowej bez konieczności odwiedzania danego urzędu.

Za pośrednictwem profilu zaufanego można składać podania, wnioski, odwołania czy skargi bez konieczności drukowania dokumentu, ręcznego podpisywania go i wysyłania pocztą.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Przedłużenie ważności profilu zaufanego

Ważność profilu zaufanego wynosi trzy lata od dnia potwierdzenia. Ministerstwo Cyfryzacji przypomina o terminowym przedłużeniu ważności, ponieważ proces ten jest bardzo łatwy, a pozwoli na uniknięcie późniejszych komplikacji z ponowną aktywacją profilu zaufanego. Ministerstwo przygotowało instrukcję, która tłumaczy, jak należy to zrobić.

Wydłużanie terminu profilu zaufanego

Aby przedłużyć ważność profilu zaufanego, należy zalogować się do niego na stronie pz.gov.pl. W następnym kroku w panelu "Profil zaufany" wejdź w "Szczegóły profilu" i wybierz "Przedłuż ważność lub zmień dane". W przypadku logowania się do usługi za pomocą bankowości elektronicznej po przedłużeniu ważności profilu zniknie jego powiązanie z kontem bankowym.

Metoda autoryzacji przy składaniu podpisu zaufanego i przy logowaniu się profilem zaufanym zmieni się na SMS z jednorazowym kodem lub push w aplikacji mObywatel, jeśli ten sposób weryfikacji był wcześniej w użyciu. Jeżeli użytkownik woli jednak ponownie powiązać swój profil zaufany z bankowością elektroniczną, to w zakładce Szczegóły profilu musi wybrać opcję Zmień dostawcę tożsamości na bank.

Jak odzyskać login i hasło do profilu zaufanego?

Jeśli nie pamiętasz swojego loginu, możesz skorzystać z opcji przypomnienia go. W tym celu odwiedź stronę pz.gov.pl, wybierz opcję "Zaloguj się", a następnie kliknij odnośnik "Nie pamiętam nazwy użytkownika", który znajduje się pod polem do wpisania nazwy użytkownika lub adresu e-mail. Po podaniu adresu e-mail, który został użyty w trakcie zakładania profilu zaufanego i kliknięciu "Przypomnij", na ów adres wysłana zostanie nazwa użytkownika.

Jeśli nie pamiętasz swojego hasła, możesz postępować podobnie. Na stronie profilu zaufanego, po wybraniu opcji "Zaloguj się", należy kliknąć odnośnik "Nie pamiętam hasła". Po podaniu nazwy użytkownika i numeru PESEL, odnośnik do resetowania hasła zostanie wysłany na e-mail przypisany do profilu zaufanego. Po jego otwarciu należy ustalić nowe hasło i zapisać. Potem na telefon przypisany do profilu zaufanego powinien przyjść SMS z kodem autoryzacyjnym, który pozwala na zatwierdzenie nowego hasła.

Jak założyć profil zaufany?

Aby założyć profil zaufany, wejdź na stronę: pz.gov.pl i kliknij pole "Zarejestruj się" w prawym górnym rogu. Wybierz sposób, jakim chcesz uzyskać profil zaufany. Możliwe są cztery sposoby:

  1. Za pośrednictwem bankowości elektronicznej – to najszybszy sposób, bo nie wymaga dodatkowego potwierdzania danych (bank zweryfikował cię przy zakładaniu konta). Taką możliwość dają: PKO Bank Polski, Santander, Bank Pekao SA, mBank, ING, Alior Bank, Millennium Bank, BNP Paribas, Inteligo, Velo Bank, Credit Agricole, BOŚ Bank, kilkaset banków spółdzielczych oraz platforma Envelo.
  2. Wypełniając internetowy wniosek i umawiając się na wideospotkanie z urzędnikiem.
  3. Potwierdzając profil zaufany online za pomocą dowodu osobistego z warstwą elektroniczną.
  4. Wypełniając internetowy wniosek i potwierdzając profil zaufany osobiście w jednym z przeznaczonych do tego celu punktów lub podpisując wniosek kwalifikowanym podpisem elektronicznym (z tego sposobu skorzystać mogą tylko osoby, które posiadają w kwalifikowanym certyfikacie wpisany numer PESEL).
Źródło artykułu:PAP
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.