WhatsApp lada dzień zmieni reguły. Uważaj, możesz stracić konto

WhatsApp lada dzień zmieni reguły. Uważaj, możesz stracić konto28.04.2021 21:17
Masz 120 dni na ostateczną decyzję
Źródło zdjęć: © Anadolu Agency via Getty Images | Anadolu Agency

Co się odwlecze, to nie uciecze, można by rzec. Wiemy już, że - po początkowej obsuwie - nowy, kontrowersyjny regulamin WhatsAppa wejdzie w życie 15 maja. Oto wszystko, co trzeba wiedzieć.

Przypomnijmy, pierwsze doniesienia o zmianach w regulaminie WhatsAppa pojawiły się już pod koniec minionego roku, a pierwotnie nowe postanowienia miały wejść w życie w lutym 2021 r. Użytkownicy zareagowali jednak na tyle żywiołowo, że firma została zmuszona do przesunięcia wspomnianego terminu, by, jak sama twierdzi, przeprowadzić bardziej precyzyjną komunikację.

Nowy termin wyznaczono na 15 maja i jeśli tylko do tej pory nie wydarzy się jakieś trzęsienie ziemi, to raczej możemy potraktować go wiążąco. Ale o co właściwie chodzi? - ktoś zapyta. Oto garść najważniejszych faktów.

#1. WhatsApp zamierza współdzielić dane ze wszystkimi usługami Facebooka

Tak, kością niezgody stał się zapis o współdzieleniu danych ze wszystkimi innymi usługami Facebooka - bo WhatsApp również do niego należy. Konkretniej rzecz ujmując, chodzi przede wszystkim właśnie o sam serwis Facebook, ale też chociażby obrazkowy Instagram.

Krótko mówiąc, jeśli dotychczas korzystasz wyłącznie z WhatsAppa, pomijając inne usługi i serwisy spółki Facebook, to i tak twoje dane zostaną rozdystrybuowane.

WhatsApp walczy o użytkowników, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | WhatsApp
WhatsApp walczy o użytkowników
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | WhatsApp

#2. Bardzo dużo danych, nie zawsze oczywistych

Co należy podkreślić grubą linią, mowa tu o naprawdę szerokim pakiecie danych. Uwzględnia on bowiem nie tylko tak oczywiste kwestie jak numer telefonu czy kontakty, używane bezpośrednio w WhatsAppie, ale też m.in. lokalizację, unikatowe identyfikatory reklamowe, informacje finansowe czy raporty diagnostyczne posiadanego smartfonu.

Trudno więc dziwić się, że ogłoszenie wywołało konsternację, a wiele osób, dotąd zauroczonych WhatsAppem, wypowiedziało mu wojnę. Na zamieszaniu sporo zyskały komunikatory konkurencyjne, zwłaszcza Signal i Telegram.

#3. Oficjalnie telemetria jest niezbędna do integracji z biznesową częścią Facebooka

Na oficjalnej stronie WhatsAppa przeczytamy, że zmiany w regulaminie mają wspomóc firmy, które prowadzą obecnie profil na Facebooku i używają go do kontaktu z klientami.

Choć nie jest to wyrażone wprost w regulaminie, a tylko w didaskaliach, wiadomości wysyłane do firm mają być interoperacyjne (na linii Facebook-WhatsApp-Instagram).

Należy przez to rozumieć, że jeśli na przykład dany przedsiębiorca nie prowadzi konta na WhatsAppie, ale ma profil na Facebooku, to mimo wszystko będzie można do niego napisać wprost z poziomu komunikatora. Ponadto, możliwe stanie się dokonywanie w ten sposób zakupów.

#4. Czego firma nie tłumaczy, lub tłumaczy w sposób mętny

Według przedstawionych zapewnień, korzystanie z funkcji handlowych jest opcjonalne, jednak czerwoną lampkę słusznie zapala fakt, że nowy regulamin obejmuje wszystkich. Bez względu na to, czy kontaktują się z firmami, czy nie.

Pragniemy jasno zakomunikować, że ostatnia aktualizacja Regulaminu i Polityki prywatności nie wpływa na wiadomości o charakterze osobistym. Zmiany dotyczą wyłącznie opcjonalnych funkcji dla firm w WhatsApp, a także zwiększają przejrzystość w zakresie gromadzenia i przetwarzania danych.

WhatsApp

dział prasowy

Implikując, jasnym staje się, że WhatsApp prześle dane do centrali Facebooka w każdym przypadku i... nie do końca wiadomo, w jakim faktycznie celu i kiedy z nich skorzysta.

Rzecz jasna, motyw przewodni stanowi reklama kierowana, bo to ona właśnie generuje spółce Facebook największą część dochodów. Pytanie: po co Facebookowi profil kogoś, kto nie odwiedza jego serwisu społecznościowego? Czyżby na przyszłość, gdyby jednak zdecydował się założyć konto? A może reklamy pojawią się na szerszą skalę w samym WhatsAppie? Tego w tej chwili nie wiemy.

#5. Nie zaakceptuję regulaminu. Jakie są konsekwencje?

I oto dochodzimy do sedna sprawy - do 15 maja żadne. Gdy jednak nowy regulamin zostanie podstawiony, a użytkownik go nie zaakceptuje, musi liczyć się z szeregiem ograniczeń.

"Niektóre z funkcji nie będą dostępne, dopóki nie zaakceptujesz zmian", czytamy w poradniku na oficjalnej stronie. "Przez krótki czas będzie można odbierać połączenia i powiadomienia, ale nie będzie można czytać ani wysyłać wiadomości z poziomu aplikacji", tłumaczy firma.

Oprócz tego dla osób bez zaakceptowanego nowego regulaminu tylko do 15 maja dostępna pozostanie funkcja eksportu wiadomości i innych danych użytkownika. Później wprawdzie kopię uda się wykonać, ale już po akceptacji wszystkich postanowień.

Mając przekonanie, że nie chcesz nowego regulaminu zaakceptować, musisz zawczasu wykonać wszystkie niezbędne kopie.

Równocześnie włodarze komunikatora zastrzegają, że usuną wszystkie konta, które w okresie 120 dni nie wykażą żadnej aktywności.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.