Dostałeś taką wiadomość na WhatsApp? Twórcy aplikacji ostrzegają

Dostałeś taką wiadomość na WhatsApp? Twórcy aplikacji ostrzegają12.11.2021 18:12
WhatsApp
Źródło zdjęć: © Anadolu Agency via Getty Images | Anadolu Agency

Whatsapp ruszył z kampanią "STOP.THINK.CALL", która ma zwiększyć świadomość dotyczącą coraz popularniejszych oszustw na SMS. Na razie inicjatywa obejmuje tylko Wielką Brytanię, ale niewykluczone, że w przyszłości zostanie zrealizowana również w innych państwach.

SMS-owe oszustwa, które cieszą się niesłabnącą popularnością, są poważnym zagrożeniem dla naszego bezpieczeństwa. Jak wielokrotnie informowaliśmy, przestępcy wykazują się wyjątkową kreatywnością w wymyślaniu ich kolejnych wariantów. Bardzo często podszywają się pod znane i darzone zaufaniem instytucje lub firmy jak np. PGE, Pocztę Polską, OLX, In Post, czy nawet Ministerstwo Finansów. W ten sposób oszuści chcą uśpić naszą czujność i wymusić określone interakcje – kliknięcie w przesłany linki, logowanie za pośrednictwem podrobionej witryny internetowej itp.

WhatsApp angażuje się w walkę z oszustami

Problem cyberprzestępczości ma charakter globalny, a walka z tego typu oszustwami jest poważnym wyzwaniem, które wymaga budowania świadomości oraz współpracy organów ścigania. Jak informuje serwis Mashable, ostatnio zaangażował się w nią WhatsApp, czyli popularny komunikator internetowy. Firma przyłączyła się do kampanii "STOP.THINK.CALL", realizowanej w Wielkiej Brytanii. Oprócz WhatsApp inicjatywę wspiera komik Joel Dommett, który kiedyś sam padł ofiarą oszustwa, a także Friends Against Scams, inicjatywa zespołu National Trading Standards Scams Team, której celem jest ochrona i zapobieganie cyberoszustwom.

Z badań przeprowadzonych przez WhatsAppa w Wielkiej Brytanii wynika, że w 2020 roku aż 59 proc. Brytyjczyków miało styczność z oszustwami w wiadomościach. Większość z nich (46 proc.) dotyczyła wiadomości SMS oraz wiadomości wysyłanych za pośrednictwem WhatsAppa (13 proc.). Nie każda osoba, która otrzymała tego typu wiadomość, uniknęła przykrych konsekwencji, którymi mogą być m.in. kradzież wrażliwych danych lub środków zgromadzonych na koncie bankowym.

Kampania "STOP.THINK.CALL" ma uchronić większą liczbę osób przed cyberprzestępczością i pomóc w rozpoznawaniu podejrzanych wiadomości. Jej nazwę można przetłumaczyć jako "ZATRZYMAJ SIĘ.POMYŚL.ZADZWOŃ". W ramach kampanii inicjatorzy zachęcają do podjęcia trzech kroków. Pierwszy z nich, czyli "STOP" zaleca upewnienie się, że weryfikacja dwuetapowa WhatsApp jest włączona, ustawienia prywatności są dostosowane do preferencji użytkownika, a sześciocyfrowy kod PIN jest bezpieczny.

Kolejny krok, czyli "THINK" sugeruje, aby zastanowić się nad treścią otrzymanej wiadomości i jej sensem. Czy jej nadawca prosi nas o przekazanie pieniędzy, czy może oczekuje innej reakcji, która naraża nasze dane na ryzyko? Ostatni krok, to "CALL". Zachęca on do weryfikacji tożsamości nadawcy. Warto upewnić się, czy prośba faktycznie pochodzi od znajomego lub wskazywanej w wiadomości instytucji. Czasami lepiej stracić kilka minut na próbę połączenia z daną firmą lub znajomym niż stracić oszczędności życia.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.