WhatsApp prosi o odnowienie konta i 6-cyfrowy kod? To oszustwo, nie daj się nabrać

WhatsApp prosi o odnowienie konta i 6-cyfrowy kod? To oszustwo, nie daj się nabrać31.03.2021 09:46
Uważaj na podejrzane wiadomości na WhatsAppie, fot. Oskar Ziomek

Użytkownicy WhatsAppa powinni zwrócić szczególną uwagę na wiadomości, w których są proszeni o "odnowienie swojego konta". To nic innego jak próba oszustwa, w której ktoś chce zmusić nieświadomego odbiorcę do przesłania mu 6-cyfrowego kodu weryfikacyjnego, który używany jest podczas logowania do aplikacji. WhatsApp nie wysyła takich próśb, a 6-cyfrowy kod potrzebny jest tylko przy pierwszym uruchomieniu komunikatora w danym smartfonie.

Na problem zwraca uwagę WABetaInfo na Twitterze, od którego dowiadujemy się najczęściej o nowościach w testowych wydaniach WhatsAppa; także tych, do których dostęp ma tylko wąskie grono testerów wewnętrznych. Tym razem we wpisie zobaczyliśmy ostrzeżenie i zachętę do blokowania i zgłaszania WhatsAppowi wszystkich kont, z których ktoś kontaktuje się z użytkownikiem i próbuje zdobyć dostęp do 6-cyfrowego kodu, podszywając się na przykład pod pomoc techniczną komunikatora.

Co ważne, na podobne wiadomości nie należy reagować nawet wtedy, kiedy kod weryfikacyjny faktycznie zostanie wysłany do właściciela WhatsAppa. Jak czytamy w pomocy na stronie komunikatora, taka sytuacja to następstwo próby zalogowania się na konto danego użytkownika. Włączając WhatsAppa po raz pierwszy, ktoś inny może przez przypadek (lub w przypadku oszusta – intencjonalnie) wprowadzić numer telefonu innej osoby, a wówczas to do niej zostanie wysłany kod weryfikacyjny.

Oszuści kontaktujący się z ofiarą zdają się sugerować, ze otrzymany kod jest niezbędny do "odnowienia swojego konta". W rzeczywistości nic takiego nie ma miejsca, a jest to jedynie argument, by zdobyć kod od użytkownika, a później zalogować się na jego konto. Jeśli taki dostęp zdobędzie, od tego momentu uzyska dostęp do kolejnych wiadomości, które będą wysyłane do użytkownika.

Warto więc raz jeszcze podkreślić, że 6-cyfrowy kod weryfikacyjny WhatsAppa to ciąg cyfr, który po pierwsze powinien zostać jawny tylko dla użytkownika, a po drugie jest konieczny tylko przy logowaniu do aplikacji. Nie należy go nikomu podawać. Jeśli wcześniej popełniono taki błąd i stracono dostęp do konta, można je jednak odzyskać. O szczegółach można przeczytać na stronie WhatsAppa.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.