Więcej standardów: nowe API 3D połączy DirectX 12, Vulkana i Metal

Więcej standardów: nowe API 3D połączy DirectX 12, Vulkana i Metal23.03.2017 09:59

Narobiło się w ostatnich latach tych nowych niskopoziomowychinterfejsów programowania grafiki – i twórcy gier, a przedewszystkim silników gier, nie mają łatwego życia. W ślad zapionierskim (i dziś już zapomnianym) Mantle przyszedł nie jeden,lecz trzy standardy: bezpośrednio wywiedziony z Mantle Vulkan,DirectX 12 oraz Metal. Z tego zbioru dwa API standardami są tylko zewzględu na pozycję ich producentów na rynku. Twórcywieloplatformowego Vulkana, The Khronos Group, chcą pomóc wucieczce od własnościowych rozwiązań Microsoftu i Apple’a.Zapowiadają coś zaskakująco uniwersalnego, zarazem każąc zadaćnam pytanie – o co chodzi z tym Vulkanem?

Do multiplatformowości Vulkanowi troszkę jeszcze brakuje, ale itak nie ma w tej dziedzinie równych. Działa na Androidzie 7.0 inowszych, Windowsie 7 i nowszych, Linuksie z nowymi sterownikamigrafiki AMD, Intela i Nvidii, wspierany jest przez licznearchitektury sprzętowe, mobilne i desktopowe. Właściwie nie ma gotylko na platformie Apple, ponieważ firma z Cupertino musiaławymyślić swój „standard”. Zapewne pozazdrościła kolegom zRedmond, którzy przyjęli koncepcyjne założenia Mantle, alezamiast przyłączyć się do prac nad standardem branżowym, musielioczywiście tworzyć niekompatybilne z innymi systemami DirectX 12.

Tej fragmentacji (tak, wiemy, to okropne słowo) Grupa Khronoschce zaradzić stworzeniem nowego meta-interfejsu grafiki, którydziałałby jako nakładka na Vulkana, Metal i DirectX 12. Miałby ondziałać z wydajnością bliską natywnej i ułatwiać ogarnięcieróżnic w zakresach możliwości poszczególnych interfejsów. Jakto zrobić? No cóż, podejście jest dość toporne, dosłownietoporne. Nowe meta-API będzie obejmowało jedynie część wspólnąmożliwości wszystkich trzech interfejsów, porzuci przy tymspecyficzne optymalizacje wydajnościowe.

Po co jednak twórcy Vulkana chcą uszczęśliwić nas kolejnym,nie dość wydajnym interfejsem grafiki, który będzie ograniczony wmożliwościach względem wszystkich niskopoziomowych API? Czy tylkopo to, by w jakiś sposób coś z Vulkana przemycić na iOS-a? Wydajesię, że jedynym sensownym zastosowaniem będą tu gryprzeglądarkowe, dziś ograniczone do możliwości WebGL 2.0, czylipodzbioru OpenGL ES 3.0. To wysokopoziomowy interfejs, ze sporymnarzutem sterowników. Żaden z trzech obecnych dziś na rynkuinterfejsów niskopoziomowych nie nadaje się jednak do przeglądarek.Chyba nikt nie chce przecież, by przeglądarka miała takbezpośredni dostęp do sprzętu. Nikt też nie chce zmagać się waplikacjach webowych z niekompatybilnością tych API.

Propozycja The Khronos Group nie była tu jednak pierwsza. W lutymApple zaproponowało swoje nowe API graficzne dla przeglądarek, onazwie WebGPU.Ma to być standard grafiki 3D następnej generacji, rozwijany wramach W3C, działający jako nakładka na… Vulkana, Metal iDirectX12. Świetnie. Więcej niekompatybilnych standardów –właśnie tego potrzebujemy.

W tym kontekście zagranie The Khronos Group może być po prostumanewrem bardziej politycznym niż technicznym. To konsorcjum jestogromną potęgą świata grafiki, wśród swoich członków mającAMD, Nvidię, Intela, ARM Holdings, Imagination Technologies,Qualcomma, Sony, Samsunga, Huawei, Google i… Apple. Bez poparciaThe Khronos Group, firma z Cupertino nie ma jednak żadnych szans nawypromowanie swojego WebGPU. Jeśli zaś The Khronos Groupprzeforsuje swoje własne meta-API, Apple będzie musiało chcąc czynie chcąc wprowadzić je do WebKitu i przeglądarki Safari. Internetto bowiem nie App Store, tu Apple musi się liczyć z realnymistandardami – w przeciwnym wypadku użytkownicy jego wcale nie takpopularnych systemów zostaną pozbawieni dostępu do niektórychtreści.

Można więc sobie wyobrazić scenariusz, w którym The KhronosGroup przehandluje swoje poparcie dla apple’owego WebGPU, w zamianza otwarcie iOS-a i macOS-a na Vulkana. Wówczas Metal straciłbyznaczenie, pozostałby może przez kilka lat niszowym API, by zczasem zostać zapomnianym. Na rynku pozostałyby dwa niskopoziomoweinterfejsy grafiki, tj. Vulkan dla wszystkich i DirectX 12 dlasystemów z getta Microsoftu. Taki obrót sprawy byłby chybanajlepszym z możliwych, bo raczej trudno sobie wyobrazić, by wRedmond kiedykolwiek mogli zrezygnować z własnych, niestandardowychAPI grafiki.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.