Wiedźmin 2 na Linuksa: gracze płacą Valve za niedopracowany, niezoptymalizowany produkt

Wiedźmin 2 na Linuksa: gracze płacą Valve za niedopracowany, niezoptymalizowany produkt26.05.2014 12:37

Wydanie przez Steam drugiej części gry Wiedźmin/The Witcherwwersji na Linuksa wywołało prawdziwe poruszenie wśród fanów tegowolnego systemu operacyjnego i było szeroko komentowane przezbranżowe media.Nicw tym dziwnego – produkcję CD Projekt RED uważa się za jedną znajlepszych cRPG ostatnich lat, jej wydanie na Linuksa jest kwestiąprestiżową, która powinna dowodzić, że gracze korzystający z PCmają już jakąś alternatywę dla Windows. Niestety ta alternatywawciąż jest kwestią bardziej ideologii niż zalet technicznych:wydanie Wiedźmina 2 dla Linuksa okazało się żenująco kiepskie.

Niestetynie doszło do przeniesienia przygotowanej z myślą o Windows gry naLinuksa. Przeniesienie takie jest skomplikowanym, dość kosztownymprocesem, wiążącym się z koniecznością ingerencji w kodźródłowy gry, szczególnie gdy wykorzystuje ona bibliotekiDirect3D, niedostępne przecież dla Linuksa (gdzie standardowymjęzykiem grafiki trójwymiarowej jest OpenGL). Wydawca zdecydowałsię przenieść*Wiedźmina 2 *naszybko, „po taniości”, wykorzystując w tym celu rozwiązanieznane jako eON.

eONto własnościowa implementacja interfejsów programowania Windowsdla Linuksa i OS-a X, pozwalająca na takie „opakowanie” kodu dlawin32, by można go było bezpośrednio uruchomić na Maku czy PC zLinuksem. Autorzy rozwiązania z firmy Virtual Programmingpodkreślają, że w tensposób można „przenieść” na te systemy gry z Windows nawetwówczas, gdy nie dysponujemy ich kodem źródłowym.

Niestetynarzut generowany przez eON okazuje się zaskakująco duży. Wieluużytkowników Linuksa twierdzi, że większą wydajność dla tejgry udało im się uzyskać, uruchamiając wersję dla Windows podWine. W zasadzie jedynymi w miarę zadowolonymi są posiadaczekart Nvidii – gracze korzystający z Radeonów donoszą o licznychproblemach z grafiką. Osoby korzystające ze zintegrowanej grafikiIntela (nawet Iris Pro) w ogóle zaś sobie nie pograją. Problemynie kończą się też na grafice – użytkownicy Steam na Linuksieskarżą się na problemy z obsługą klawiatury.

TwórcyeON-a próbują usprawiedliwiaćsię słabością sterowników graficznych Linuksa, jednakproblemy z niską wydajnością nie wiążą się tylko z grafiką.Wersja gry dla Windows bez problemu wykorzystywała możliwościwielordzeniowych procesorów, podczas gdy wersja dla Linuksawykorzystuje tylko jeden rdzeń.

Dyskusjana forach platformy Steam pokazuje niestety, że raczej nie ma cospodziewać się jakiegoś większego zaangażowania wydawców wkwestię optymalizacji Wiedźmina 2 (a i zapewne też innych gier,„przenoszonych” na Linuksa za pomocą eON-a). Sami fani Linuksanierzadko odpowiadają narzekającym na niską wydajność, by sobiesprawili lepsze komputery – choć konfiguracje te wystarczyłyprzecież do uruchomienia wersji dla Windows.

Wtej sytuacji fani Linuksa powinni się zastanowić, czy kupowanie naSteamie tak kiepsko potraktowanych gier ma w ogóle sens. Valvedostaje wówczas sygnał, że społeczność Linuksa przełkniewszystko, byleby tylko nie widzieć logo Windows. Czy jednak w tejsytuacji nie byłoby lepiej po prostu kupić sobie licencję naWindows 8.1, by grać w gry, których wydawcy uczciwie zapracowali naich cenę? Spór o wolność oprogramowania nie ma tu bowiemzastosowania – Steam jest platformą tak bardzo niewolną, jak totylko możliwe. Jeśli godzimy się na uruchamianie klienta Steam naLinuksie, to równie dobrze możemy uruchomić go na Windows – albonawet lepiej, poszukać wydań gier, które nie są od platformyValve uzależnione.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.