Wiedźmin 3 za 306 milionów. Zbudowanie dobrych relacji z graczami: bezcenne

Wiedźmin 3 za 306 milionów. Zbudowanie dobrych relacji z graczami: bezcenne10.09.2015 10:58

Niejeden pewnie zastanawiał się, ile pieniędzy trzeba było włożyć w grę, która stała się hitem, zwłaszcza na przykładzie Wiedźmina 3: Dzikiego Gonu. W końcu projekt ten wyszedł dodatkowo od polskich deweloperów. Studio CD Projekt RED postanowiło nie kryć się z liczbami i publicznie zdradziło, jakie środki przeznaczono na przedsięwzięcie. Po podliczeniu wyszło im 306 milionów złotych na produkcję oraz rozreklamowanie gry.

Wchodząc dalej w szczegóły, podsumowano, że nad nowymi przygodami Geralta pracowano ponad 3,5 roku. W samym CDP RED tytułowi czas poświęcało 240 osób, a jeśli uwzględnić grono tłumaczy (Wiedźmina 3 przełożono na 15 języków) czy testerów, cała ekipa odpowiedzialna za wypchnięcie części trzeciej serii do sklepów rozrośnie się do 1500 ludzi. Co ciekawe, powstało 7 wersji w pełni udźwiękowionych na lokalne rynki, w których łącznie wzięło udział pół tysiąca aktorów podkładających głosy. Przez pierwsze 6 tygodni od premiery średnio co tydzień sprzedawano milion kopii dzieła. Warto w tym miejscu przypomnieć, że Dziki Gon ukazał się na PC, PS4 i Xboksie One.

Niesiona na falach sukcesu swej najnowszej propozycji dla graczy, grupa w pierwszym półroczu 2015 roku zarobiła 236 milionów złotych netto. Tutaj z kolei należy zaznaczyć, że Wiedźmin 3 pojawił się na rynku 19 maja, a więc ciekawiej powinno prezentować się zestawienie finansowe za drugą połowę roku. CD Projekt RED konsekwentnie budowało sukces na kilku filarach. Najpierw mieli jasną koncepcję trzeciej części serii, potem w odpowiedni sposób o niej opowiadali, starając się zapalić do projektu graczy z całego świata i niejako przeciągnąć ich na swoją stronę, niczym dobrego kumpla. Całkiem nieźle im to wyszło, bo nie próbowali ogłupiać potencjalnych nabywców, a jednak prowadzić z nimi dialog, jak z równymi sobie. Gdyby nie zapowiedź płatnego DLC jeszcze przed premierą Dzikiego Gonu, wizerunkowo to byłyby zmyślne działania. Zbudowanie partnerskich relacji z graczami spowodowało, że przy nieoczekiwanych przesunięciach debiutu wielu przyklaskiwało decyzji twórców, zamiast tylko marudzić.

Fanom studia spodobały się również rzecz jasna bogate wydanie pudełkowe produktu, a także wsparcie po premierze, w postaci nie tylko darmowego DLC, lecz też szybkich aktualizacji. Ważny tutaj jest fakt, że producent pełni zarazem rolę wydawcy. Ma pełną kontrolę nad całym procesem dostarczania gry na rynek. Robi to, co wydaje mu się sensowne, za tyle pieniędzy, ile chce oraz podpisuje umowy odnośnie współpracy z wybranymi partnerami. Zachowuje przy tym oczywiście niezależność kreatywną nad opracowywanym dziełem, co jeszcze nieraz zaowocuje w przyszłości. Na horyzoncie Cyberpunk 2077 plus kolejne propozycje z gatunku RPG. CD Projekt RED nie kryje, że gry z tego nurtu, na których przejście trzeba poświęcić kilkaset nawet godzin życia, nie są tak popularnym i łatwym do sprzedania tematem jak strzelanki. Z drugiej jednak strony dlatego właśnie rodzimi twórcy mogli stać się konkurencyjni. Pomijając skoki w bok, typu aplikacje na urządzenia przenośne, to przy grach fabularnych studio zostanie.

Wiedźmin 3 dorobi się niebawem dwóch płatnych dodatków fabularnych. Pierwszy, zatytułowany Serca z Kamienia, pojawi się już 13 października i zapewni minimum 10 godzin emocjonującej przygody, z nowymi zadaniami, stworami, a także obiektem westchnień miłosnych dla Geralta. Ponieważ fanom spodobała się bardzo gra w Gwinta, wiedźmiński odpowiednik znanej karcianej wojny, stworzony na potrzeby Dzikiego Gonu, dostaną normalne kartonowe talie do partyjek z przyjaciółmi. Na rynku w cenie niecałych 80 złotych pojawi się bowiem pudełkowe wydanie DLC, z kodem na pobranie rozszerzenia i kartami właśnie. To kolejny przejaw wsłuchiwania się w uwagi graczy.

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.