Większość pracowników biur wcale nie potrzebuje Office'a

Większość pracowników biur wcale nie potrzebuje Office'a04.05.2014 08:56

Firmy, które wyposażają swoich pracowników w pakiet Office, mocno przepłacają. Badanie firmy SoftWatch potwierdza to, czego wiele osób się domyśla: mało kto korzysta z Office w takim stopniu, żeby ten pakiet był niezastąpiony.

Firma SoftWatch przeanalizowała jak pracownicy dużych firm wykorzystują swojego Office'a. W badaniu wzięło udział 148,5 tysiąca osób, zatrudnionych w 51 międzynarodowych firmach, które kupiły licencje na pakiet biurowy Microsoftu. Nie można powiedzieć, że wyniki zaskakują.

70% ankietowanych używa tego oprogramowania tylko do podglądu dokumentów, ewentualnie do wprowadzania prostych zmian. 29% nigdy nie miało potrzeby uruchomić Worda bądź Excela, lub robiła to tylko aby przejrzeć otrzymane pliki. Prezentacji w PowerPoincie nigdy nie edytowało 70% ankietowanych. Drobne zmiany w dokumentach otwartych w Wordzie wprowadza 62% osób, w Excelu 53%. Do wykorzystywania pełnego potencjału Worda przyznało się 9%, Excela 18%. Do tworzenia zaawansowanych prezentacji w PowerPoincie przyznało się tylko 2% ankietowanych.

W zestawieniu czasowym prym wiedzie Outlook. Podczas dnia pracy użytkownik Office'a spędza z tym programem średnio pół godziny, zarządzając swoją korespondencją. Kolejne 8 minut spędza z Excelem, 5 minut z Wordem i 2 z PowerPointem. Nie ma szans, aby koszty kupienia licencji na Office'a zwróciły się w takiej sytuacji.

Wygląda na to, że skończyły się czasy, w których Office był postrzegany jako narzędzie niezbędne do pracy, bez którego firma nie może funkcjonować. Wraz z nimi kończą się złote czasy licencjonowania wielkich monolitów i używania programów, które wymagają porządnego przeszkolenia, przez pracowników biurowych. Nie bez znaczenia są tu zmiany na rynku urządzeń, które wykorzystywane są w pracy i możliwość korzystania z prywatnych urządzeń, wprowadzona ostatnio w wielu firmach. Użytkownicy oczekują prostych, sprytnych i ładnych narzędzi. Microsoft to widzi i reaguje, ale konkurencja nie śpi.

Office 365 jest oczywiście jedną z odpowiedzi. Dostępny w abonamencie pakiet biurowy zapewnia możliwość pracy na różnych urządzeniach, a na szczególną uwagę zasługuje wyczekiwana miesiącami wersja dla iPadów, stanowiących w końcu 91% tabletów używanych do pracy przez pracowników dużych firm. Pakiet zyskał ogromną popularność — należące do niego aplikacje zostały pobrane 12 milionów razy w tydzień. Do przeglądania dokumentów na tablecie z jabłkiem można wykorzystać darmowe aplikacje. Świetnym sposobem na zdobycie nowych użytkowników było udostępnienie OneNote za darmo na różne platformy.

W wielu sytuacjach można porzucić rozwiązania Microsoftu. Na popularności iPadów w firmach skorzystały aplikacje należące niegdyś do pakietu iWork Apple'a. Ponieważ Microsoft ociągał się z wydaniem Office'a dla tych urządzeń, użytkownicy sięgnęli po Numbers (według Citrixa w ubiegłym roku była to czwarta najpopularniejsza w firmach aplikacja mobilna) i Pages (11 pozycja, zaraz za… iBooks). Komponenty iWork pokonały między innymi często instalowany domyślnie na urządzeniach mobilnych QuickOffice.

Badanie firmy SoftWatch pokazuje coś oczywistego — przede wszystkim trzeba przyjrzeć się realnym potrzebom pracowników. Podczas gdy często potężny Excel jest niezbędny i niezastąpiony, wiele osób, jak choćby autorka tego artykułu, potrafi w pracy obejść się bez pakietu biurowego.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.