Windows 10 w końcu zaczął tracić. Bez wymuszonych uaktualnień ludzie wracają do „siódemki”

Windows 10 w końcu zaczął tracić. Bez wymuszonych uaktualnień ludzie wracają do „siódemki”02.10.2016 11:09

Kilka dni temu w trakcie konferencji Ignite Microsoft pochwaliłsię przekroczeniem kolejnego progu popularności Windowsa 10 – wewrześniu już 400 milionów urządzeń pracowało pod kontrolą tegosystemu, a tempo instalacji wynosiło 570 tysięcy dziennie. Topozwoliło w niezależnym badaniu StatCountera „dziesiątce”zająć drugie miejsce w rankingu systemów operacyjnych, tak żedziś działa ona na niemal co czwartym pececie na tej planecie.Najnowsze dane pokazują jednak coś, czego jedynie nieliczni sięspodziewali. Zakończenie wymuszonych uaktualnień starszych systemówobróciło się przeciwko Microsoftowi. Wizja 1 miliarda instalacjiWindowsa 10 oddala się w czasie.

Z badania NetApplications wynika, że wrzesień był pierwszymmiesiącem od premiery nowego systemu, w którym nowym „okienkom”nie tylko nie przybyło, ale wręcz ubyło. Niedostępny jużoficjalnymi drogami za darmo system stracił niemal pół punktuprocentowego w tym badaniu, z 22,99% do 22,53%.

Trendy popularności systemów operacyjnych (źródło: Net Applications)
Trendy popularności systemów operacyjnych (źródło: Net Applications)

Co niezadowoleni użytkownicy Windowsa 10 zrobili? Przedewszystkim sięgnęli po Windowsa 7, który we wrześniu zyskał ponadjeden punkt procentowy (z 47,25% do 48,27%). Ktoś musiałzainteresować się też Linuksem, którego popularność osiągnęław tradycyjnie przecież nieprzyjaznym dla niego badaniu już 2,23%(wzrost o 0,12 pkt. proc.). Warto podkreślić, że już od czerwcatego roku linuksowe dystrybucje cieszą się wynikami stale powyżej2%. Spodziewanie Windows 8.1 oraz Windows XP kolejny miesiąc traciłyużytkowników, ten pierwszy z 7,92% do 7,83%, ten drugi z 9,36% do9,11%.

Także i w dziedzinie przeglądarek strategia Microsoftu nieprzynosi oczekiwanych owoców. Opowieści o energooszczędnościprzeglądarki Edge i tym, jak kiepskie w tej kwestii jest Chrome nieprzekonały internautów. Nic też nie dała Rocznicowa Aktualizacja,wraz z którą Edge dostało obsługę rozszerzeń (wszystkichtrzynastu). We wrześniu Edge straciło 0,83 pkt. proc. zasięgu,który teraz wynosi 3,37%. Stracił też Internet Explorer (wszystkiewersje), i to 1,9 pkt. proc., obecnie zasięg tego starszego brataEdge wynosi 25,48%.

Co się z tymi wszystkimi użytkownikami przeglądarek Microsoftustało? Jak zwykle część przeszła na Chrome (już 54,41%, o 0,44pkt. proc. więcej niż miesiąc temu), ale co ciekawe, częśćsięgnęła po Firefoksa. Wrzesień był świetny dla Mozilli,„lisek” ma obecnie 9,19%, to wynik lepszy o 1,5 pkt. proc. odnajsłabszego od lat wyniku z sierpnia.

Jakość oprogramowania? To wciąż trudna sprawa

Być może sytuację dla Microsoftu poprawią kolejne miesiące,kiedy to kolejne paczki uaktualnień będą zapewniały Windowsowi 10i Edge nowe możliwości – prace nad Windows 10 Redstone 2 jużprzecież trwają. Dobrze by jednak było, by te paczki dało sięjednak zainstalować. Niestety zachwyty nad jakością ostatniejpaczki KB3194496okazały się przedwczesne. Wielu internautów zaczęło donosić onieudanych próbach uaktualnienia systemu, zwracających błąd okodzie 0x800736cc.Wśród użytkowników „dziesiątki” coraz częściej używa sięakronimu YAFB (Yet Another Failed Build).

Ale nie ma się co wyzłośliwiać nad Microsoftem. Po drugiejstronie płotu wciąż wcale lepiej nie jest. Mimo że od wydaniaUbuntu 16.04 LTS minęło już ponad pięć miesięcy, zdążyła siępojawić nawet poprawkowa wersja 16.04.1, Canonical do tej pory niepotrafi naprawić dokuczliwejusterki menedżera sieci, za sprawą której po wybudzeniukomputera z uśpienia znikają z listy dostępnych wszystkie punktydostępowe Wi-Fi. Oczywiście usterkę oznaczono jako naprawioną(Fix released), ale nawet najnowsza aktualizacja sprzed kilku dniniczego nie zmienia. Czy kogoś więc dziwi, że nawet całe życiekorzystający z pecetów ludzie w końcu kupują Maki?

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.