Windows Phone upadł z powodu niechęci partnerów, ale to nie ich wina

Windows Phone upadł z powodu niechęci partnerów, ale to nie ich wina02.04.2018 11:29

Przy okazji odejścia byłego szefa działu odpowiedzialnego za Windowsa Terry'ego Myersona z Microsoftu rzuciło nowe światło na historię porażki Microsoftu na urządzeniach mobilnych. Jego wypowiedź sprowokowała kolejne osoby do wyrażenia opinii.

Jednym z powodów, które są wymieniane przy opisach upadku Windows Phone jest zwykle brak ciekawych aplikacji. Rzeczywiście, pod koniec dostępności systemu nie było ich zbyt wiele i nie brakowało nierozwijanych od lat śmieci. Podkreślił do Alan Mendelevich z sieci reklamowej AdDuplex, dostarczającej reklamy między innymi do aplikacji dla Windows Phone. Wspomniał też o krytyce systemu w mediach i jej negatywnym wpływie na opinię publiczną i wartość akcji firmy.

Nie tylko jądro Windowsa CE i model biznesowy Windows Phone skazały go na rynkową porażkę. Brandon Watson, zajmował wysokie stanowisko w zespole między marcem 2010 i lutym 2012. Na jego barkach spoczywała odpowiedzialność za zarządzanie platformą deweloperską i przyciąganie aplikacji do sklepu Windows Phone. Watson zasłynął między innymi tym, że udało mu się przyciągnąć do ekosystemu 60 tysięcy aplikacji. W tym było sporo hitów, jak Angry Birds. Jego zdaniem to nie aplikacje były problemem.

Watson zwrócił uwagę na to, że konkurowanie z Androidem i iOS-em było niemożliwe bez operatorów i producentów sprzętu. Windows Phone „dostawał” kiepskie urządzenia i praktycznie nie był umieszczany w ofertach operatorów. W niektórych krajach dzięki temu, że był instalowany na tanim sprzęcie, zrobił zawrotną karierę, ale to nie wystarczyło, by się utrzymał.

Windows Phone died because it would have been almost impossible to beat Google or Apple without carriers and handset manufacturers embracing it. We got second string devices and almost no support at the carriers. They couldn't keep burning money to please Sisyfus.

— Brandon Watson (@BrandonWatson) 30 marca 2018Winę za to ponosi jednak Microsoft. Trudno oczekiwać, by ktoś zaprojektował „drugiego iPhone'a” dla systemu, który jest w stanie działać tylko na 2-letnich procesorach. To musiało skończyć się wypuszczaniem na rynek urządzeń przestarzałych już w dniu premiery. Producent systemu zbyt nalegał na konkretne rozwiązania w smartfonach i nie dawał producentom urządzeń dostatecznej wolności. Ograniczenia dotyczące obudowy i rozmiaru ekranu w tej branży są zupełnie zbędne. Z tym samym problemem boryka się obecnie Android Wear.

Problem jest bardzo złożony i na pewno nie zobaczymy pełnego obrazu, mając do dyspozycji jedynie fragmentaryczne opisy z różnych stron. Musimy zadowolić się poczuciem, że Microsoft popełnił wiele błędów strategicznych i technicznych przy projektowaniu systemu mobilnego. Trudno powiedzieć, czy kierownictwo firmy wyciągnie wnioski na przyszłość – prędzej założą, że lepiej nie ruszać rynku konsumenckiego.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.