Windows Vista Anytime (Anycost) Upgrade

Windows Vista Anytime (Anycost) Upgrade01.01.1999 03:13

Kilka razy już pisałem o nowatorskimprogramie Microsoftu Windows Vista Anytime Upgrade. Program tenpojawił się wraz z debiutem systemu Windows Vista i umożliwiadokonanie bezbolesnego uaktualnienia z niższej edycji funkcjonalnejdo wyższej - trzeba zaś przyznać, że w przypadku Visty i jejczterech konsumenckich edycji jest z czego wybierać. Na początkuoferowano zakup cyfrowego klucza, którego pobranie wraz zodpowiednim oprogramowaniem skutkowało upgradem "w locie", bezkonieczności reinstalowania systemu. W lutym tego roku sytuacja tazmieniłasię i zakup uaktualnienia Anytime Upgrade wiąże się zkoniecznością czekania na przesyłkę kurierską zawierającą nośnikoraz klasyczny 25-znakowy klucz produktu. Upgrade jest jednakniemalże równie bezbolesny, tylko dłużej trwa. Można za to kupićpaczki Anytime Upgrade w sklepach, już także w Polsce.

Wydawałoby się, że to bajecznieproste rozwiązanie - nie trzeba już martwić się o to, jaki systemkupujemy np. z nowym notebookiem. Jeśli coś nam nie pasuje,wystarczy trochę dopłacić, uaktualnić i problem z głowy. Dotychczasjednak moja opinia o programie oparta była na teorii i opisach zwitryny Microsoftu. Zderzenie z rzeczywistością niestety kolejnyraz udowodniło, że nie ma róży bez kolców... W przypadku, z którym się zetknąłem zainstalowanym systemem byłWindows Vista Business w wersji OEM - kupiony z nowym komputerem.System bardzo intuicyjne oferował uaktualnienie, wystarczyłokliknąć odpowiednią opcję w panelu sterowania aby zostać szybkoprzeniesionym do strony sklepu internetowego Microsoftu na region EMEA (Europa, BliskiWschód i Afryka). Kilka wariantów uaktualnienia do wyboru - HomeBasic do Home Premium, Home Basic do Ultimate, Home Premium doUltimate oraz Business do Ultimate. Do tego kilkanaście języków inawet wersje posiadające Service Pack 1. Wszystko wyglądało dobrzedo czasu, gdy nie zerknąłem na cenę - aktualizacja z Business doUltimate kosztowała 149 euro, czyli - bagatela - jakieś 530złotych. Telefon do okolicznego sklepu komputerowego tylkopogorszył sytuację - tam to samo uaktualnienie w ramach AnytimeUpgrade kosztuje aż 570 złotych. Nie mogąc w to uwierzyć spojrzałem w cennik OEM jednego zpopularnych sprzedawców oprogramowania Microsoftu w Polsce. WindowsVista Business OEM kosztuje 450 złotych. Wersja Ultimate natomiast690 złotych. Różnica, jak nietrudno wyliczyć, to 240 złotych. Nawetuwzględniając kilkunastoprocentowy margines wahań cen u różnychdostawców, to nadal jest to dwa razy mniej niż koszt uaktualnieniaw programie Anytime Upgrade. Uaktualnienie kosztuje więc w tymprzypadku niewiele mniej, niż zupełnie nowy system Ultimate wwersji OEM. Gdyby uaktualniać Home Basic do Ultimate, to kosztuaktualnienia (213 euro, czyli 750 złotych) przewyższyłby znaczniekoszt nowego systemu. Warto też zaznaczyć, że wszystkie wersje uaktualniające (pudełkoweoraz Anytime Upgrade) systemu Windows Vista aktualizują system bezzmieniania jego warunków licencji. Oznacza to, że po uaktualnieniusystemu na licencji OEM nie nabywamy prawa licencji BOX - nadalmamy przypisaną do jednego i tego samego komputera wersję OEM, tyleże znacznie, ale to znacznie przepłaconą. Jeśli okazałoby się, że większość użytkowników na tym etapierezygnuje, nie zdziwiłbym się specjalnie. Cena jest po prostuodstraszająca. Jeśli dodać do tego fakt, że przy zakupie komputeraczęsto nie mamy żadnej możliwości zmiany edycji systemu i po prostumusimy kupić to, co producent czy sprzedawca preinstaluje, to możnasię po prostu załamać. Człowiek jest już zdecydowany, chciałbydopłacić, kupić droższą wersję niż na ulotce, ale po prostu się godo tego zniechęca. Dlaczego Anytime Upgrade jest tak drogi w stosunku do różnicy wcenach poszczególnych wersji? Bo opisywany przeze mnie system towersja OEM, a program Anytime Upgrade nie rozgranicza klientów naposiadaczy wersji preinstalowanych i pudełkowych. Pudełkowa wersjaupgrade Windows Vista Ultimate kosztuje ponad 1100 złotych, więccena Anytime Upgrade jest zachęcająca. Niestety Microsoft chyba niewziął pod uwagę, że z opcji uaktualnienia Vista-Vista najczęściejchcieliby korzystać właśnie użytkownicy OEM, a nie pudełkowi. Cidrudzy to z reguły pasjonaci i zaawansowani użytkownicy, robiąprzemyślane zakupy i najczęściej kupują od razu Ultimate. Microsoftpoza tym sam przyznaje, że BOXy to margines wyników sprzedażyWindows Vista. Wydaje mi się, że gdyby Anytime Upgrade był oferowany po"normalnych" cenach dla użytkowników OEM, to właśnie onistanowiliby zdecydowaną większość klientów tej opcji uaktualnieniai byłoby ich kilka razy więcej niż obecnie. Dzisiaj użytkownicy cisą raczej skazani na używanie tego, co już kupili. Nietrudno sobieteż wyobrazić sytuację, w której zdeterminowani klienci wymagającyniektórych bardziej zaawansowanych funkcji decydują się niestety nakorzystanie z nielegalnego oprogramowania - pomimo tego, że, ozgrozo, za swój pierwotny system OEM zapłacili już niemało.

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.