Wirtualna rzeczywistość według AMD – fotorealizm i uniwersalność LiquidVR

Wirtualna rzeczywistość według AMD – fotorealizm i uniwersalność LiquidVR05.03.2015 13:11

Podczas trwającej w San Francisco Game Developers Conference spodziewanie wiele uwagi poświęca się urządzeniom VR oraz wirtualnej rzeczywistości w ogóle. Zagadnieniem zajmuje się też AMD, które podczas konferencji zaprezentowało własne propozycje, wprowadzające do zagadnienia bardzo ciekawe rozwiązania.

Liquid VR nie jest, jak by się można było spodziewać, kolejnym urządzeniem w rodzaju gogli Oculus Rift. Jest to raczej zbiór narzędzi programistycznych oraz technologii, które mają pozwolić na rewizję dotychczasowych technik generowania trójwymiarowej grafiki, szczególnie tej wyświetlanej w goglach VR.

Punktem wyjścia w prezentacji AMD było ustalenie umownych etapów rozwoju grafiki komputerowej. Według niej bieżące jest stadium, które znajduje się gdzieś pomiędzy generowaniem grafiki z udziałem zaawansowanych silników fizycznych a wirtualną rzeczywistością. Ta jednak wcale nie stanowi finalnego etapu. Po niej ma nastąpić okres fotorealizmu w wirtualnej rzeczywistości, a celem jest faza pełnej obecności.

AMD Simplified: Virtual Reality

W dążeniu do zrealizowania koncepcji pełnej obecności konieczne jest pełne zintegrowanie wszystkich zmysłów z wirtualną rzeczywistością. O ile zapewnienie wrażeń wzrokowych i słuchowych wydaje się oczywistością, to trudno sobie w tej chwili wyobrazić symulowaną stymulację węchu czy dotyku. Oprócz pełnych wrażeń zmysłowych w realizacji koncepcji mają zostać wykorzystane procesory, które pozwalałyby na liniowe skalowanie liczby rdzeni.

Zaprezentowane przez AMD narzędzia programistyczne skupiają się przede wszystkim na optymalizacji renderowania tak, aby pomiędzy momentem obrotu głowy gracza, a generowaniem kolejnych klatek dochodziło do jak najmniejszych opóźnień. Ma to być zapewnione przez technikę przypominającą układy sekwencyjne, a konkretniej przerzutniki typu Latch. Jej potencjał w wirtualnej rzeczywistości wiąże się z zależnościami pomiędzy generowaniem konkretnych klatek. Podczas obrotu głowy generowanie grafiki w punkcie, na który będzie patrzył użytkownik zostanie przyśpieszone poprzez wykorzystanie danych o renderze pola widzenia sprzed obrotu.

Jednocześnie wszelkie efekty, jak cieniowanie czy półprzezroczystość obiektów, byłyby również generowane ze zminimalizowanym opóźnieniem, dzięki Asynchronicznym Silnikom Obliczeniowym (ACE) dostępnym w tworzonych przez AMD procesorach graficznych. Liquid VR będzie oczywiście wykorzystywał tylko produkty i technologie AMD, jednak pracownicy korporacji deklarują intensywną współpracę z firmami Oculus i Crytek.

Prezentacja AMD obfituje w opisy konkretnych rozwiązań technicznych, które mają wpłynąć na rozwój wirtualnej rzeczywistości. Firma zaznacza jednocześnie, że gry komputerowe nie są bynajmniej docelowym zastosowaniem Liquid VR. Minimalizacja opóźnień i wykorzystanie ACE ma pozwolić na zrobienie użytku z wirtualnej rzeczywistości w wydaniu AMD w medycynie i zaawansowanych symulatorach.

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.