Wsparcie dla Direct3D 9 trafiło do linuksowych sterowników graficznych na Gallium3D

Wsparcie dla Direct3D 9 trafiło do linuksowych sterowników graficznych na Gallium3D17.07.2013 13:37

Wśród graczy użytkownicy Linuksa stanowią znikomy odsetek, ale jakpokazuje historia z klientem Steama, jest to odsetek mocnozaznaczający swoją obecność. Gdyby ich zabrakło, to Linux nadesktopie byłby na pewno znacznie mniej interesujący, sterownikigraficzne gorsze, a z oprogramowania dla Windows dałoby się uruchomićco najwyżej kalkulator. Właśnie dla nich mamy dobrą i ciekawąwiadomość – dzięki staraniom deweloperów pracujących nadsterownikami nouveau, udało się przenieść na Linuksa kompletnyinterfejs programowania microsoftowego Direct3D.Pierwsze próby przeniesienia Direct3D na Linuksa podjęli kilka lattemu deweloperzy biblioteki Gallium3D, rozwijanej przez VMware jakosposób na standardowe ujawnianie funkcji kart graficznych dlaoprogramowania. Łączona jest ona dziś przede wszystkim zimplementującą OpenGL-a biblioteką Mesa przez tzw. state tracker,mechanizm tłumaczący polecenia stanu i rysowania na ciąg obiektów ioperacji zrozumiałych dla sprzętu.[img=direct3d]Gallium3D wcale nie jest jednak ograniczone do OpenGL-a,biblioteka ta może pracować z dowolną infrastrukturą, podłączano jąnawet do OpenCL, by zapewnić wsparcie dla obliczeń równoległych. Gdypojawiła się informacja o stworzeniu state trackera do Direct3D10/11, w świecie FLOSS na krótko zapanowała ekscytacja pomieszana zeobawami. Z jednej strony otwierało to drogę do wydajnego uruchamianiagier wykorzystujących DirectX na Linuksie, z drugiej – pojawiłysię pytania o licencje, reakcje Microsoftu, zgodność z systemami *BSDetc. Ostatecznie sprawa spełzła na niczym, gdyż deweloperzy Wineoznajmili, że nie są zainteresowani wdrażaniem rozwiązań działającychtylko na linuksowych desktopach korzystających z opensource'owychsterowników dla Radeona i Nvidii. Po kilku miesiącach obsługaDirect3D z frontendu Gallium3D została wycofana.Teraz jednak jest szansa na powrót do natywnego API Direct3D naLinuksie. Christoph Bumiller, jeden z autorów sterowników nouveau dlakart graficznych Nvidii, poinformował o utworzeniu statetrackera dla Direct3D 9. Został on napisany w C (a nie jakpoprzedni, w C++), i zdaniem autora, ma przed sobą większąprzyszłość: Gallium3D lepiej współpracuje ze starszą wersją Direct3Dniż nowszymi, biblioteka oprogramowania Windows korzystającego zDirect3D 9 też jest większa, a co najważniejsze – już terazmożna nowy state tracker wykorzystywać do uruchamiania oprogramowaniaz „okienek”.Jest to możliwe dzięki przygotowanej łatcedo Wine, która pozwala temu środowisku uruchomieniowemu win32 nagenerowanie grafiki bezpośrednio przez state tracker Direct3D 9,dzięki czemu nie musi ona przechodzić przez warstwę translacjiDirect3D do OpenGL, normalnie wykorzystywaną przez Wine. W efekcieudało się uzyskać znaczne zwiększenie wydajności gier z Windows –tytuły takie jak Civilization 5, Skyrim czy Starcraft 2 działają zdwukrotnie lepszym FPS-em, niż uruchamiane na standardowym Wine (i toprzecież na mocno eksperymentalnej wersji). Co najważniejsze, rozwiązanie to działa nie tylko na kartachNvidii, ale też na Radeonach, wykorzystujących opensource'owesterowniki na bazie Gallium3D. A co ze sterownikami Intela? Na razienic – obecne ich wersje nie korzystają z Gallium. Jednaksterownik i965g,pisany niezależnie od Intela pod architekturę Sandy/Ivy Bridge, jestw coraz lepszym stanie i może w przyszłości dorównać standardowemui965. Samemu Intelowi też coraz trudniej będzie wmawiać linuksowejspołeczności, że nikt nie robi produkcyjnej jakości sterowników naGallium, skoro dostępne są r300g czy r600g na Radeona, pod względemwydajności nie odbiegające od własnościowego fglrx, a jeśli chodzi ostabilność, to może i lepsze.Krytycy oczywiście już przypominają, że Direct3D 9 to przestarzałatechnologia, której nowe gry już praktycznie nie wspierają. Tooczywiście prawda, a wraz z wydaniem Xboksa One i zakończeniem cyklużycia Windows XP ta stara wersja biblioteki graficznej zostanieostatecznie pogrzebana. Z drugiej strony do tej pory wydano tysiącegier, działających właśnie na Direct3D 9, a wśród nich są prawdziweperełki, do których ludzie będą jeszcze wracali latami. Natywnaobsługa API tej biblioteki, „wszyta” w Gallium 3D pozwoligrać w te wszystkie gry po minimalnych kosztach.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.