Wyniki ogólnopolskiego badania wskazują, że Polacy nie doceniają wartości swoich danych

Wyniki ogólnopolskiego badania wskazują, że Polacy nie doceniają wartości swoich danych01.07.2021 13:39
Wyniki ogólnopolskiego badania wskazują, że Polacy nie doceniają wartości swoich danych
Źródło zdjęć: © Pexels
Informacja prasowa: Surfshark VPN

W niedawno przeprowadzonym w Polsce badaniu na temat cyberbezpieczeństwa, zapytano respondentów o to, jak postrzegają zagrożenia w sieci. Wzięło w nim udział tysiąc stu dwudziestu czterech (1124) internautów w wieku od 18 do 64 lat, których zapytano o opinie na temat prywatności i bezpieczeństwa w sieci, zagrożeń internetowych oraz wiedzy na temat cyberbezpieczeństwa.

Główne wnioski z badania są następujące:

● Więcej osób obawia się inwigilacji ze strony rządu (65%) niż wycieku swoich prywatnych zdjęć (59%).

● Prawie 90% internautów w Polsce twierdzi, że prywatność i bezpieczeństwo w sieci są ważne, ale większość z nich (94%) nie potrafiła wskazać największych zagrożeń (brak szyfrowania wiadomości e-mail, brak szyfrowania Wi-Fi, phishing, ransomware itp.).

76% respondentów, którzy przywiązują wagę do prywatności i bezpieczeństwa w sieci, nie potrafiło wskazać prób phishingu (czyli wyłudzenia informacji).

● Internauci w Polsce uważają, że bardziej prawdopodobnym celem cyberataków są celebryci (75%), dyrektorzy (67%) i urzędnicy państwowi (59%).

● Blisko 40% respondentów twierdzi, że nie wiedziałoby, co zrobić, gdyby ktoś ich zhakował.

Internauci przywiązują wagę do bezpieczeństwa w sieci, ale tylko w teorii

Badanie ujawniło kilka rozbieżności pomiędzy postrzeganiem zagrożeń a wiedzą na ich temat. 86% respondentów zapytanych o cyberzagrożenia odpowiedziało, że przywiązuje wagę do bezpieczeństwa w sieci, lecz 64% z nich przyznało także, że ma niewystarczającą wiedzę na temat prywatności w Internecie.

Uważam, że mam wystarczającą wiedzę na temat prywatności w sieci, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe
Uważam, że mam wystarczającą wiedzę na temat prywatności w sieci
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe

Jednocześnie 94% respondentów, którzy potwierdzili, że bezpieczeństwo w sieci jest dla nich ważne, nie potrafiło rozpoznać większości cyberzagrożeń. Średnio respondenci poprawnie wskazali tylko trzy z dziesięciu najpopularniejszych cyberzagrożeń.

Te wyniki nie napawają optymizmem, ponieważ pokazują znaczne rozbieżności pomiędzy postrzeganiem cyberzagrożeń a podejmowaniem działań, które mogą im zapobiec. Wykorzystują to hakerzy, w łatwy sposób bogacąc się kosztem innych.

Częścią badania była analiza, która miała wskazać, jakie dane polskich internautów można znaleźć w Internecie. Oto wyniki:

  1. Liczba zaatakowanych adresów e-mail: 39 725 403.
  2. Liczba zaatakowanych stron internetowych i naruszeń danych:
  3. 23 219.Liczba zebranych punktów danych (imię, nazwisko, hasła itp.): 78.

Phishing – czy Polacy wiedzą co to?

Według badania brytyjskiej firmy Tessian, w ostatnich latach na niechlubne prowadzenie w rankingu najbardziej szkodliwych i kosztownych cyberataków wysunął się phishing. Ale nasze badanie wykazało, że 76% respondentów, którzy przywiązują wagę do cyberbezpieczeństwa, nie potrafiło wskazać prób phishingu.

76% respondentów, nie potrafiło wskazać prób phishingu, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe
76% respondentów, nie potrafiło wskazać prób phishingu
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe

Respondentom pokazano trzy wiadomości e-mail: dwie próbujące wyłudzić informacje i jedną uczciwą. Następnie poproszono ich o wskazanie tej wiadomości, która nie była phishingiem. Tylko 23% respondentów podało prawidłową odpowiedź. Problem polega na tym, że wszystkie odpowiedzi uzyskały podobny wynik, więc warto zastanowić się, ile osób wskazało prawidłową odpowiedź na chybił trafił.

Jeżeli chodzi o podejmowanie działań w celu zapewnienia sobie bezpieczeństwa w sieci, tylko jeden internauta na pięciu przyznał, że poszukuje w Internecie informacji na temat tego, jak się chronić. Jednocześnie 38% respondentów przyznało, że nie wiedziałoby, co zrobić, gdyby ktoś ich zhakował.

W jakim stopniu zgadzasz się z następującymi stwierdzeniami, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe
W jakim stopniu zgadzasz się z następującymi stwierdzeniami
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe

Internauci nie doceniają wartości danych osobowych

Internauci w Polsce uważają, że ryzyko ich zaatakowania jest mniejsze niż w przypadku osób zamożnych i wpływowych.

Podczas badania zapytano respondentów o to, jak postrzegają cyberzagrożenia. Większość z nich uważa, że hakerzy atakują głównie celebrytów i influencerów (75%), następnie dyrektorów (67%)urzędników państwowych (59%).

W jakim stopniu zgadzasz się z następującymi stwierdzeniami, Źródło zdjęć: © Materiały prasowe
W jakim stopniu zgadzasz się z następującymi stwierdzeniami
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe

Co ciekawe, więcej osób obawia się inwigilacji ze strony rządu (65%) niż wycieku swoich prywatnych zdjęć. Wyniki wyraźnie pokazują, że internauci nie doceniają wartości swoich danych osobowych.

Prawdopodobnie wynika to z braku wiedzy i edukacji na temat cyberzagrożeń. Większość osób po prostu nie zdaje sobie sprawy z tego, że handel danymi to świetnie prosperujący biznes. W dark webie ceny za dane osobowe wahają się od kilku do nawet kilku tysięcy dolarów.

Takie podejście do wartości danych wpływa na to, że dark web ma się coraz lepiej. Jeśli ktoś uważa, że jego dane osobowe nie są cenne, jest mniej skłonny je chronić.

Czy Polacy zdadzą sobie sprawę, jak ważna jest ochrona danych osobowych w Internecie? Mamy nadzieję, że powyższe badanie stanie się punktem wyjścia do rozmowy na temat bezpieczeństwa danych użytkowników.

Metodologia

Badanie przeprowadzono z udziałem 1124 respondentów w wieku od 18 do 64 lat w formie ankiety internetowej (metodą CAWI). Celem badania było poznanie opinii polskich internautów z różnych grup (według miejsca zamieszkania, płci, wykształcenia, dochodów i wieku) na temat bezpieczeństwa i prywatności w sieci. Badanie przeprowadziła firma Mediacom na zlecenie Surfshark.

Informacja prasowa: Surfshark VPN
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.