Xbox Series X czy PS5: programista Valve o tym, która z konsol jest szybsza

Xbox Series X czy PS5: programista Valve o tym, która z konsol jest szybsza14.04.2020 14:31
Grafika koncepcyjna PlayStation 5, fot. Concept Creator/LetsGoDigital

Nie da się zaprzeczyć, że PlayStation 5, przynajmniej na papierze posiada ultra-szybki dysk SSD o przepustowości I/O (5,5 GB/s) ponad dwukrotnie wyższej niż w przypadku i tak już ekstremalnie szybkiego Xbox Series X (2,4 GB/s). Jednak te suche liczby, jak i dyskusja o nowym algorytmie kompresji Kraken mogą nie odsłaniać całej prawdy na ten temat.

Szybkie dyski SSD zapewniają - w przypadku nieskompresowanych danych - bardzo krótki czas potrzebny do tego, by gra strumieniowała tekstury natychmiast do świata gry. Jeśli chodzi o skompresowane dane, prędkość ich przesyłania przez dysk PS5 jest jeszcze bardziej imponująca (do niemal 9 GB/s), a wszystko dzięki algorytmowi Kraken, pod który dopasowany został kontroler pamięci flash w konsoli Sony.

Xbox Series X: BCPack może okazać się lepszym algorytmem niż Kraken w PS5

Mimo tej suchej przewagi w liczbach, profesjonaliści z branży gier podają w wątpliwość rozwiązanie PlayStation 5. Richard Geldreich, były programista SpaceX, Valve i Ensemble Studios (twórców Age of Empires), zauważa, że a) Kraken to algorytm o zastosowaniu ogólnym i b) większość danych w grach to tekstury, którymi zajmuje się GPU.

Xbox Series X - Quick Resume Tech Demo

Dlatego też, jego zdaniem, algorytm BCPack, który Microsoft będzie stosować w Xbox Series X jest lepszym rozwiązaniem. Dlaczego? W słowach Geldreicha: ten algorytm jest "stworzony po to, by skopać tyłek teksturom" i właśnie to się jego zdaniem najbardziej liczy.

Xbox Series X także odciąża procesor przy dekompresji danych, gdyż posiada dedykowany do tego układ na poziomie sprzętowym. Dzięki temu CPU nie jest dodatkowo obciążony, a gry mogą zajmować proporcjonalnie mniej miejsca niż dotychczas.

Nie tylko Sony pomyślało o optymalizacji I/O. Microsoft opracował nowy system zwany Direct Storage, dopasowany specyficznie pod gry, aby wycisnąć maksimum z dysku SSD oraz zwiększyć efektywność dekompresji. W normalnych warunkach, na PC za wspomaganie przesyłania i dekompresji danych gier na SSD odpowiadałoby pięć z ośmiu rdzeni Zen 2.

Dzięki Direct Storage odpowiadać będzie za to jedynie... 1/10 jednego rdzenia. A nadwyżka mocy pójdzie w więcej postaci na ekranie oraz bardziej szczegółową fizykę i symulację świata.

Były pracownik Valve uważa, że Kraken to świetna technologia, ale podkreśla, że zapewnia ona lepszą bezstratną kompresję. Kraken nie jest jego zdaniem wystarczający, aby zrobić różnicę jeśli chodzi o dane tekstur. W ich przypadku, Geldreich podaje, że Kraken jest w stanie zredukować rozmiar tekstur o 20-30 procent, podczas gdy BCPack, aż o 50 procent.

Programista konkluduje, że PS5 powinno zapewnić dobry algorytm dekompresji tekstur dla GPU, albo inaczej nie będzie w stanie rywalizować z Xbox Series X, gdzie jego zdaniem Microsoft użył nowoczesnego podejścia omijając kompresję LZ.

Ostatecznie więc możemy mieć do czynienia z wybiórczym przedstawianiem danych w zupełnie innych metodologiach, tym bardziej gdy nie dysponujemy taką samą ilością informacji o obydwu konsolach. Tym bardziej komentarz niezależnego eksperta jest tutaj cenny. Jeśli interesuje was większa liczba wypowiedzi Richarda Geldreicha na ten temat, możecie go śledzić na Twitterze pod tym adresem.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.