Xbox Series X: pierwsze wrażenia. Ogromna różnica wydajności i ładowania gier

Xbox Series X: pierwsze wrażenia. Ogromna różnica wydajności i ładowania gier28.09.2020 16:47
Xbox Series X, fot. Tom Warren/The Verge

Xbox Series X trafił już w ręce redaktorów amerykańskich mediów, w tym m.in. Toma Warrena z The Verge oraz Jeffa Grubba z VentureBeat. Mieli oni okazję przetestować wstępnie nową konsolę Microsoftu przez ostatni tydzień i podzielili się wstępnymi wrażeniami.

Ich najcenniejsze uwagi dotyczą szybkości uruchamiania systemu, a także wczytywania gier, jak również ulepszeń płynności tytułów z Xbox One i funkcji szybkiego wznawiania kilku gier jednocześnie (Quick Resume)

Szybkość ładowania systemu i gier

Jeff Grubb zmierzył, ile czasu mija po uruchomieniu konsoli zanim możemy poruszać się po interfejsie konsoli. Bazując na czasie pomiędzy zniknięciem komunikatu o braku sygnału, a momencie, w którym Grubb mógł poruszać kontrolerem po menu – jest to 12 sekund. Dla porównania – jeśli chodzi o Xbox One X, było to 51 sekund.

Xbox Series X hands-on: gameplay, load times, and Quick Resume

Z kolei Tom Warren przypatrzył się dokładnie, jakie są różnice w szybkości wczytywania gier między Xbox Series X a Xbox One X – testując wyłącznie gry, które nawet nie otrzymały specjalnych łatek pod nową generację konsol. Wyniki wahały się od minimalnych ulepszeń po ścięcie nawet minuty czasu ładowania. W przypadku "Red Dead Redemption 2" mówimy o wczytywaniu gry w 52 sekundy, podczas gdy Xbox One X robił to w 95 sekund. Z kolei przy "The Outer Worlds", załadowanie stanu gry zajęło 6 sekund na XSX podczas gdy na Xbox One X – 27 sekund.

Czas wczytywania gier - porównanie Xbox Series X vs Xbox One X

**Tytuł**XboxSeriesX**XboxOneX**
CoD:Warzone16sekund21sekundRedDeadRedemption252sekund1min.35sekundTheOuterWorlds6sekund27sekundEvilWithin233sekund43sekundSeaofThieves20sekund1min.21sekundWarframe25sekund1min.31sekundAC:Odyssey30sekund1min.7sekundNoMan'sSky1min.27sekund2min.13sekundDestiny243sekund1min.52sekund

Najbardziej spektakularne były jednak różnice w grach takich, jak "Sea of Thieves" (20 sek. vs 81 sek.), "Warframe" (25 sek. vs 91 sek.), "Assassin's Creed: Odyssey" (30 sek. vs 67 sek.) oraz "No Man's Sky" (87 s. vs 133 s.) i "Destiny 2" (43 sek. vs 112 sek.)

Jeśli wyżej wymienione tytuły otrzymają specjalne usprawnienia pod Xbox Series X, wyniki te powinny być jeszcze korzystniejsze. To jednak pokazuje realny wpływ dysku SSD na proces ładowania gier – nawet jeśli twórcy nic z grą nie zrobili. Tom Warren zauważył również, że w trakcie grania w Destiny 2, wczytywanie menusów gry było niemal natychmiastowe, podczas gdy na Xbox One X trwało to kilka sekund.

Ulepszenia gier, nawet bez specjalnych łatek

Jeff Grubb sprawdził także, jaki wpływ ma Xbox Series X na gry z odblokowanym klatkażem. Przetestował on m.in. "GTA V", "Sekiro: Shadows Die Twice" i "Final Fantasy XV".

Każda z tych gier miała docelowo wyciągać 60 FPS, ale nigdy nie była w stanie zapewnić stałości w płynności na Xbox One X. Z kolei na Xbox Series X wszystkie z nich zawsze trzymały żelazne 60 FPS. Dla porównania, na Xbox One X: "GTA V" odznaczało się średnią 48 FPS, "Sekiro" wyciągało przeciętnie 37 FPS, a "Final Fantasy XV" – 42 FPS.

fot. Jeff Grubb/VentureBeat
fot. Jeff Grubb/VentureBeat

Tak, jak z poprawionymi czasami ładowania sprawdzonymi przez jego kolegę po fachu z The Verge – żadna z tych gier nie otrzymała specjalnego usprawnienia czy łatki. Hardware Xbox Series X wymusił wszystko sam.

Quick Resume, czyli "natychmiastowe" wznawianie kilku gier

Funkcja Quick Resume pozwala na szybkie przeskakiwanie pomiędzy kilkoma grami jednocześnie. Tom Warren potwierdził, że można w ten sposób żonglować nawet pięcioma tytułami. Na konsolach Xbox One uruchomienie jednej gry przy graniu w drugą powodowało automatyczne zamknięcie tej "starej". Tutaj natomiast konsola tworzy szybką "migawkę" i możemy wznawiać ostatnio uruchomione gry w dokładnym momencie ich zamknięcia. Technologia oczywiście ma swoje drobne ograniczenia.

Zanim przeskoczymy od tytułu do tytułu mija około 5 sekund. W tym czasie pojawia się także specjalna ikonka "Quick Resume", która sygnalizuje, że miało miejsce szybkie wznowienie. Quick Resume nie jest jednak wspierane przez wszystkie gry.

Sieciowe tytuły w stylu "Sea of Thieves" tej funkcji nie obsługują. Wydaje się to jednak dość logiczne – takie gry wymagają stałego połączenia z serwerami, a w międzyczasie żyją własnym życiem. Raz Warren napotkał się na sytuację, gdy gra nie była w stanie użyć szybkiego wznowienia, a dziennikarz The Verge musiał ją restartować. Innym razem gra "zamroziła" się na kilka sekund po takim wznowieniu. Jednak Warren jest świadom, że był to prototypowy egzemplarz i postanowił nie wydawać na ten temat definitywnego werdyktu.

[1/2]
[2/2]
[1/2]
[2/2]
[1/2]
[2/2]

fot. Tom Warren/The Verge

Embargo na wrażenia wybranych mediów o Xbox Series X spadło 28 września 2020 r. o godz. 15:00 czasu polskiego. Prawdopodobnie takich materiałów powstanie więcej – w tym od Digital Foundry. Warto podkreślić, że jeszcze nie wiemy o tych konsolach wszystkiego, a Warren oraz Grubbs nie otrzymali właściwych egzemplarzy Xbox Series S.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.