YouTube Music: kaczka-dziwaczka z ambicjami wśród usług muzycznych

YouTube Music: kaczka-dziwaczka z ambicjami wśród usług muzycznych12.11.2015 22:40

YouTube niechętnie i nieśpiesznie oddaje coraz większą część rynku usługom muzycznym opartym na strumieniowaniu. Oczywiście wciąż popularnym rozwiązaniem jest korzystanie z wątpliwie legalnych „fanowskich” teledysków publikowanych masowo w serwisie i na podobnie dużą skalę z niego usuwanych. Wszystko to może wkrótce przejść do historii – zaprezentowano właśnie usługę YouTube Music.

YouTube Music to aplikacja przeznaczona na urządzenia z systemem operacyjnym Android i iOS. Jest darmowa i… niedostępna w Polsce. Jej funkcjonalność zostanie jednak zwiększona, gdy użytkownik będzie posiadaczem konta YouTube Red, za które co miesiąc trzeba płacić 10 dolarów.

W praktyce nowa aplikacja ma stanowić muzyczny analog YouTube Kids czy Gaming, a zatem oferować z ogromnych zasobów treści wyselekcjonowane tematycznie. Jak nietrudno się domyślić, w przypadku Music będą to głównie teledyski czy zapisy koncertów – baza ma się składać z blisko 30 mln plików. Oprócz tego użytkownicy zyskają także dostęp do utworów w wersji karaoke czy filmów instruktażowych jak dany utwór zagrać na instrumencie. Wszystko to legalnie i za zgodą wytwórni.

Introducing YouTube Music

W YouTube Music nie zabrakło także kilku ekstrawaganckich funkcji, które zapewne miały w oczach autorów nadać kolejnej usłudze muzycznej nieco wyjątkowości czy oryginalności, choćby w stosunku Google Muzyki – usługi rozwijanej de facto przez tę samą firmę. W nowej aplikacji YouTube zabraknie na przykład możliwości… tworzenia własnych list odtwarzania. Zamiast tego algorytmy same przygotują dla użytkownika codzienną listę, podobnie jak ma to miejsce w przypadku funkcji Odkryj w tym tygodniu na Spotify.

To właśnie na przygotowaniu list utworów wybranych na podstawie dotychczasowej aktywności w serwisie skupili się twórcy aplikacji, przynajmniej jeśli chodzi o personalizację. Dostępne są na przykład utwory uporządkowane według gatunku, inne listy będą także sugerowane użytkownikowi w zależności od pory dnia. Na razie jednak testujący usługę są na ogół zgodni, że rekomendacje są umiarkowanie trafne i składają się przede wszystkim z utworów z bardzo dużą liczbą odsłuchań.

Dostępne są także strony artystów, z poziomu których eksplorować można dyskografię danego muzyka, z podziałem na albumy i single, tak jak ma to miejsce w konkurencyjnych usługach muzycznych. Dostępne są inne jego materiały, jak choćby wspomniane nagrania koncertów. W wersji darmowej nie obędzie się jednak bez reklam i dotkliwych ograniczeń funkcjonalności.

[1/2]
[2/2]

Jeżeli zaś użytkownik zdecyduje się płacić 10 dolarów za YouTube Red, to w YouTube Music zyska on między innymi możliwość odsłuchiwania „swoich” list bez konieczności połączenia z Siecią, czy możliwość odsłuchania jedynie ścieżki audio, co ma zmniejszyć apetyt aplikacji na pakiet danych oraz energię. Niedorzecznym wydaje się natomiast, że tylko użytkownicy płatnej wersji będą mogli słuchać muzyki, gdy aplikacja działa w tle.

YouTube Music, mimo że już teraz zachwalany w zachodnich mediach, wydaje się opierać na dość kontrowersyjnej koncepcji, która powstała zapewne z zamierzeniem możliwie jak największego wyróżniania się na tle strumieniowej konkurencji. Trudno stwierdzić, aby ograniczony zasięg (nie wiadomo jeszcze kiedy aplikacja będzie dostępna w Polsce), brak możliwości tworzenia własnych list odtwarzania czy karygodne ograniczenia w darmowej wersji mogły zapewnić YouTube Music, nawet przy tak dużej bazie muzyki, konkurencyjność ze Spotify czy Apple Music.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.