ZAiKS dąży do transparentności. Czy to wystarczy, aby ocieplić wizerunek organizacji?

ZAiKS dąży do transparentności. Czy to wystarczy, aby ocieplić wizerunek organizacji?29.06.2015 15:49

ZAiKS do kwestii transparentności i publikowania corocznych wyników finansowych odnosił się dotychczas co najmniej niechętnie. W świetle kampanii informacyjnych , które otwarcie krytykowały działalność organizacji, ten trend zdaje się odmieniać. Czy jednak próby ocieplania wizerunku poprzez bardziej przejrzyste prezentowanie raportów finansowych mogą zakończyć się choćby częściowym powodzeniem?

Według raportu opublikowanego na stronie organizacji, ZAiKS w 2014 zainkasował ponad 345 mln złotych, natomiast wśród artystów podzielono 386 mln. Wysokość potrąceń to natomiast ponad 63 mln złotych.

W porównaniu z wcześniejszymi wynikami, nieznacznie zmniejszyła się kwota inkaso (prawie 351 mln złotych w 2013 r.), jednak kwota podzielona wśród artystów zmalała już istotnie – w 2013 roku do twórców trafiło 30 mln więcej. Kwota potrąceń, które stanowią nieco ponad 16% środków otrzymanych przez artystów, sprawia, że ZAiKS w tej kwestii plasuje się w średniej europejskiej analogicznych europejskich organizacji. Nie zmienia to faktu, że firma odnotowując spadek inkaso o „zaledwie” 6 mln złotych podzieliła wśród artystów już pięć razy mniej, niż w to miało miejsce w roku 2013.

Jaki jest tego powód? ZAiKS oczywiście śpieszy z wyjaśnieniem. Jak donosi Dziennik Internautów, organizacja legitymuje się aktualnie jako swoisty bank dla artystów. Pieniądze artystów mają być przez niego przechowywane, jednak nie są jego własnością i „klient” ma do nich dostęp. O „wypłatach”, ich terminie i wysokości, twórcy mają decydować sami.

Uwagę przykuwa także dość nietypowa forma publikacji wyników finansowych. Otóż zostały one udostępnione w formie pliku PDF zawierającego linki do raportów z kolejnych lat. Po kliknięciu na którykolwiek z nich, rozpoczyna się pobieranie archiwum RAR. Po jego rozpakowaniu dostępne są kolejne pliki PDF. Te zawierają w końcu skany raportów finansowych. Raportów, które zostały pierwotnie sporządzone w formie elektronicznej. Jeżeli ZAiKS będzie się wykazywał podobnie ułańską fantazją w dalszych próbach ocieplania swojego wizerunku, to rezultaty mogą być całkiem interesujące.

Przedstawiciele firmy odnieśli się także do rosnącej popularności serwisów streamingowych. Według nich trudności w odpowiednim wynagradzaniu artystów za odsłuchania w strimingach wiążą się ze skomplikowanymi relacjami pomiędzy konkretnymi serwisami i producentami. W wyniku tego następuje skrajna dysproporcja pomiędzy zyskami wydawców i muzyków. Ci ostatni na odsłuchaniach w Spotify mają otrzymywać zaledwie 3% przekazanych przez najpopularniejszy tego typu serwis.

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.