Znamy laureatów I edycji konkursu Akademia Kodowania

Znamy laureatów I edycji konkursu Akademia Kodowania16.07.2017 10:24

Intel wraz z Poznańskim Centrum Superkomputerowo-Sieciowym ogłosił pierwszy w Polsce konkurs dla młodzieży szkolnej na pomysły w Internecie Rzeczy. Uczniowie szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych mogli zrealizować swoje pomysły, kreatywne wykorzystując płytki deweloperskie Intel Genuino 101 w szkołach podstawowych i gimnazjalnych oraz Intel Edison w ponadgimnazjalnych. Ilość zgłoszeń do pierwszej edycji konkursu pozytywnie zaskoczyły organizatorów, którzy nie spodziewali się aż takiego zainteresowania. Do pierwszego etapu zgłosiło się aż ponad 100 zespołów złożonych z uczniów i nauczycieli szkół podstawowych, gimnazjów oraz szkół ponadgimnazjalnych, chcących spróbować swoich sił w tworzeniu rozwiązań Internetu Rzeczy. Rywalizacja była naprawdę zawzięta i jury miało naprawdę ciężki orzech do zgryzienia z wyborem zwycięzców.

Konkurs był podzielony na dwa etapy. W pierwszym wystarczyło wymyślenie i opisanie pomysły wykorzystanie płytek deweloperskich Intel Genuino 101 w szkołach podstawowych i gimnazjalnych oraz Intel Edison w ponadgimnazjalnych. W drugim etapie konkursu, do którego zakwalifikują się autorzy najciekawszych pomysłów, uczniowie otrzymali zestaw BeCreo, opracowany przez naukowców z Poznańskiego Centrum Superkomputerowo-Sieciowego i inkubator technologiczny NeticTech, znany choćby z ciepło przyjętej na rynku gry do nauki programowania Scottie Go!.

BeCreo to wyjątkowy a zarazem bardzo ciekawy modułowy zestaw do nauki podstaw programowania. Pozwala na złożenie programu za pomocą wirtualnych bloczków i sterować platformą programistyczną Intel Genuino 101 z modułem Intel Curie i elektronicznymi modułami takimi jak np. wyświetlacz, silnik i dioda, głośnik, itp. Zawarty w programie samouczek dopilnuje poprawności operacji, jednocześnie dbając o to, by uczeń jak najwięcej się nauczył się i wykorzystywał coraz więcej programistycznych funkcji i instrukcji.

Nagrodę w kategorii szkoły podstawowe otrzymał Zespół Edukacyjny nr 7 w Zielonej Górze za projekt robota, który nauczy najmłodszych podstaw ruchu drogowego. Założeniem projektu było uatrakcyjnienie lekcji o zasadach ruchu drogowego. Na pomysł składa się makieta miasta, wyposażona w znaki drogowe i robota, który się po niej porusza. Program obsługujący robota został napisany w języku Scratch. Robot jest sterowany za pomocą klawiszy – strzałek. Robot porusza się po makiecie, a dojeżdżając do znaku drogowego, jego kierowca musi odpowiednio zinterpretować znak i zachować się zgodnie z zasadami ruchu drogowego.

Akademia Kodowania - nagroda w kategorii szkoły podstawowe (Robot uczący podstaw ruchu drogowego)

Nagrodę w kategorii: gimnazjum zdobyła Poznańska Szkoła Muzyczna II st. prezentując pracę Technologia w służbie nauki muzyki, w którym uczniowie połączyli świat informatyki ze światem muzyki. Jednym z najważniejszych elementów techniki gry jest utrzymanie właściwego tempa a do tego celu uczniowie wykorzystują zazwyczaj metronom. Projekt stworzony przez uczniów z poznańskiej szkoły muzycznej II stopnia, odtwarza podstawową funkcję metronomu - wybijanie rytmu. Aby maksymalnie ułatwić zaprogramowanie pożądanego tempa, można je ustawić klaszcząc. Dodatkowo, metronom wyświetli także wartość zadanego tempa. Dodatkową funkcją urządzenia jest wyświetlanie tempa jakie „wyklaszczemy” w postaci ilości ćwierćnut na minutę, a także w postaci nazwy tempa. Pozwala to na weryfikację znajomości nazwy temp muzycznych.

Metronom FILM

Nagrodę w kategorii szkoły ponadgimnazjalne otrzymało V Liceum Ogólnokształcące z Gdańska za arcyciekawy projekt (Nie)zwykłe szachy!, gdzie uczniowie przekształcili zwykłą grę w szachy w multimedialną zabawę sprzyjającą nauce i przeprowadzeniu rozgrywek. Początkujący oraz średniozaawansowani gracze mogą skorzystać z funkcji jaką jest podpowiedź możliwych do wykonania ruchów. Pozwala na to, napisany w tym celu, specjalny skrypt, który jest w stanie na bieżąco analizować pozycję pionków na planszy. Uczniowie pomyśleli także o tych, którzy nie mają z kim grać – rozwiązaniem jest wirtualny przeciwnik o definiowalnym poziomie zaawansowania. Zarządzanie szachownicą możliwe jest z poziomu specjalnej aplikacji współpracującej z systemem Android. Aplikacja pozwala uruchomić grę z botem, lub z innym graczem, dostosować poziom trudności wirtualnego przeciwnika, a także zmieć kolor podświetlania szachownicy. Zapisuje i archiwizuje także przebieg rozgrywki, w celu późniejszej analizy poszczególnych ruchów. Dzięki aplikacji z łatwością można streamować rozgrywki w czasie rzeczywistym, na przykład na własnej stronie internetowej.

Akademia Kodowania - nagroda w kategorii szkoły ponadgimnazjalne (Niezwykłe szachy)

Jury miało naprawdę ciężką przeprawę by z masy zgłoszonych projektów wyłuskać te najlepsze. Cieszy kreatywność i zaangażowanie młodzieży szkolnej i pozostaje nam tylko czekać na kolejną edycję tego ciekawego konkursu.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.