Zwalczanie nadużyć w komunikacji elektronicznej. Oto atuty ustawy

Zwalczanie nadużyć w komunikacji elektronicznej. Oto atuty ustawy22.11.2023 15:50
Minister cyfryzacji Janusz Cieszyński
Źródło zdjęć: © PAP | PAP/Paweł Supernak

Zjawisko cyfrowych zagrożeń staje się coraz bardziej powszechne i konieczne jest odpowiednie reagowanie. Pomocą jest przyjęta niedawno ustawa o zwalczaniu nadużyć w komunikacji elektronicznej. To istotny krok w kierunku zwiększenia poziomu bezpieczeństwa cyfrowego w Polsce.

Janusz Cieszyński, minister cyfryzacji, podkreśla, że ustawa stanowi mocną odpowiedź na najczęściej występujące zagrożenia cyfrowe, z którymi zetknął się prawie każdy Polak korzystający z internetu i telefonii komórkowej. Dzięki tej ustawie, przestępcy będą mieli znacznie trudniej przeprowadzić ataki takie jak oszustwa telefoniczne, SMS-owe, tworzyć fałszywe e-maile czy spreparowane strony internetowe.

Jednak wyjątkowość tej ustawy polega nie tylko na tym, że wprowadza nowe rozwiązania, ale także na tym, że podnosi do rangi ustawowej pewne mechanizmy, które już teraz funkcjonują i okazały się niezwykle skuteczne.

Wojciech Pawlak, dyrektor Państwowego Instytutu Badawczego NASK, podkreśla, że zwalczanie nadużyć w komunikacji elektronicznej to jedno z zadań, jakie postawione są przed Instytutem. Nowa ustawa jest tego doskonałym przykładem, ponieważ nadaje wyższą rangę rozwiązaniom, które już zostały przez NASK wdrożone, takim jak Lista ostrzeżeń przed złośliwymi stronami. Ustawa uruchamia również nowe, wartościowe narzędzia, które pomogą poprawić cyberbezpieczeństwo w Polsce.

Już 23 marca 2020 roku CERT Polska uruchomił listę ostrzeżeń przed niebezpiecznymi stronami, a 27 kwietnia 2021 roku ten sam zespół rozpoczął przyjmowanie zgłoszeń dotyczących niebezpiecznych wiadomości SMS. Oba te rozwiązania okazały się skuteczne, znacznie ograniczając i utrudniając działalność cyberprzestępców. Dzięki ustawie, ranga tych narzędzi została dodatkowo podniesiona.

Co oznacza wejście w życie nowej ustawy?

Możemy mówić o czterech fundamentalnych zmianach:

  1. Bezpieczniejszych SMS-ach dzięki:
    • niedawnemu wdrożeniu numeru kontaktowego 8080 do CERT Polska,
    • planowanemu blokowaniu smishingu przez operatorów (od 24 marca 2024 roku),
    • planowanej liście nadpisów SMS-ów zastrzeżonych dla instytucji publicznych (od 24 marca 2024 roku),
  2. Bezpieczniejszych połączeniach telefonicznych dzięki:
    • liście numerów instytucji publicznych, na które będzie można przyjmować połączenia, lecz z których nie będzie można ich wykonywać,
    • ukryciu identyfikacji numeru lub blokadzie połączenia przy rozpoznaniu spoofingu (od 24 września 2024 roku),
  3. Bezpieczniejszej poczcie elektronicznej dzięki:
    • obowiązkowi stosowania mechanizmów SPF, DMARC i DKIM (umożliwiających weryfikację nadawcy) oraz uwierzytelniania wieloskładnikowego MFA przez dostawców poczty mającej ponad 500 tys. użytkowników lub dostarczających swoje usługi podmiotowi publicznemu,
    • obowiązkowi korzystania przez podmioty publiczne z poczty chronionej przez mechanizmy SPF, DMARC i DKIM,
  4. Bezpieczniejszym internecie dzięki:
    • podniesieniu Listy ostrzeżeń przed złośliwymi stronami do rangi ustawowej (zespół CERT Polska aktualizuje ją na bieżąco od 2020 roku),
    • umożliwieniu operatorom blokowania domen znajdujących się na Liście ostrzeżeń,
    • wprowadzeniu nowej procedury odwoławczej w sprawie wpisanych na Listę domen do Prezesa UKE.

Sebastian Kondraszuk, szef zespołu CERT Polska, wyjaśnia, że zgłoszenia nadużyć przez internautów to bardzo ważny element systemu zwalczania przestępstw. CERT Polska dokłada najwyższej staranności, żeby reakcja na takie zgłoszenie przebiegła w jak najkrótszym czasie.

Ustawa z dnia 28 lipca 2023 r. o zwalczaniu nadużyć w komunikacji elektronicznej jest wyjątkowa również dlatego, że skuteczność działania ważnej części proponowanych w niej mechanizmów zależy także od samych internautów. Im więcej zgłoszeń potencjalnych zagrożeń przekazywanych będzie do zespołu CERT Polska, tym skuteczniej blokowane będą incydenty bezpieczeństwa zagrażające wszystkim Polakom.

Podejrzane wiadomości SMS można zgłaszać na nowy numer 8080, natomiast wiadomości e-mail i niebezpieczne strony internetowe – na stronie incydent.cert.pl. Każda informacja o potencjalnym zagrożeniu, która została przesłana do CERT Polska, poprawia poziom bezpieczeństwa nas wszystkich, dlatego warto dbać o regularność zgłoszeń.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.