Atari Historia
liczba publikacji: 16pierwszy wpis: 13 Grudnia 2014ostatni wpis: 6 Lipca 2015

Seria o historii firmy Atari.

Atari część I — Pong, początek imperium

W okresie swojej największej świetności przypadającej na przełom XVIII i XIX wieku mówiło się, że nad Imperium Brytyjskim nigdy nie zachodzi słońce. Nie było w tym ani grama przesady, gdyż rozmaite, zamorskie kolonie rozrzucone były po całym globie i praktycznie zawsze, gdzieś nad powiewającym Union Jack świeciło słońce.

Atari część II — Atari wkracza pod strzechy

Na początku 1975 roku firma Atari zupełnie nie przypomina już niewielkiego przedsiębiorstwa z początku lat 70-tych. Firma wynajmuje kolejne budynki i hale w Santa Clara i montaż automatów odbywa się w halach o powierzchni przekraczającej 3500 metrów kwadratowych. W połowie lat 70-tych Atari było postrzegane jako bardzo nowoczesna firma w której praca dawała kontakt z najnowszymi technologiami i rozrywką.

Baw się dobrze, zarabiaj pieniądze

Takimi ogłoszeniami Atari zachęcało do podjęcia pracy w swoich zakładach.

Atari część III — projekt Stella

W zeszłym tygodniu wspomniałem, iż po sukcesie konsoli Home Pong Atari rozpoczęło pracę nad konsolą "Stella". Zanim jednak przejdziemy do nowych projektów, pozostańmy jeszcze na krótką chwilę z Home Pong. Konsola ta odniosła sukces rynkowy, choć miał dwie poważne wady, których nie posiadł jej konkurent Magnavox Odyssey.

Atari część IV — kto tu rządzi? Pac Man!

Debiut konsoli Atari VCS (Video Computer System), który miał miejsce w Boże Narodzenie 1977 roku był udany, choć Atari obiecywało sobie po nim zdecydowanie więcej. Pomimo świetnie przygotowanej oferty, obejmującej sama konsolę, kontrolery oraz kilka gier zaliczanych do hitów obecnych na automatach Atari, potencjalni nabywcy nie bardzo rozumieli, dlaczego kupując konsolę za niemałą kwotę 190 USD, będą musieli w przyszłości wydawać od 10 do 30 USD za dodatkowe gry. Ten sposób rozumowania może dziś wydawać się jako naiwny i zabawny.

Atari część V – projekt Collen i Candy

W 1976 roku w firmie konsultingowej Cyan Engineering w Gross Valley rozpoczęto pracę nad konsolą Stella, która zadebiutuje na rynku w listopadzie 1977 roku jako Atari Video Computer System (VCS) i znana jest także jako Atari 2600.

Choć zespół projektujący konsolę miał jasno wyznaczone cele swoich prac, miał także nieco inny pomysł na budowę konsoli programowalnej, która mogłaby być bardziej zaawansowaną wersją Stelli. Projektem zajął się Joe Decuir, Jay Miner oraz Steve Mayer pracujący równocześnie nad projektem Stella.

Atari część VI – 8 bitowa wojna, pierwsze ofiary

Po początkowych problemach konsola Atari 2600 sprzedawała się całkiem dobrze, a komputery Atari 400 i Atari 800 po także powoli zdobywały serca klientów.

Idylla jednak nie mogła trwać wiecznie. Kondycja finansowa firmy była na tyle dobra, że już w 1981 roku rozpoczęto prace nad kolejną wersją konsoli Atari, która w zamyśle zarządu miała stać się godnym następną konsoli Atari 2600, której okres świetności powoli przemijał.

Atari część VII – Atari XL

W 1981 roku komputery Atari 400/800 stawały się coraz bardziej popularne, choć zarząd Atari podejmował rozmaite działania raczej ograniczające ową popularność. Mimo pierwotnych założeń typujących Atari 400/800 jako komputere domowy, Atari ciągle postrzegane było bardziej jako rozbudowana konsola z funkcjami komputera, niż jako poważny komputer. Najprawdopodobniej właśnie pod koniec 1981 roku zarząd Atari postanowił rozpocząć prace nad kolejnym modelem komputera Atari.

Atari część VIII — koniec modeli XL

Rok 1983 był dla Atari fatalny. Konsola Atari 5200 nie stała się hitem jak oczekiwał zarząd firmy. Niewiele lepiej radziły sobie komputery domowe Atari, które wbrew oczekiwaniom i staraniom firmy postrzegane były ciągle bardziej jako komputery do gier niż jako komputery domowe mogące pomóc w pracy i nauce.

Atari część X — ostatnie 8-bitowce

W lipcu 1984 roku dział komputerowy Atari, będącego firmą zależną od koncernu medialnego Time Warner zostaje sprzedany Jackowi Tramielowi. Tramiel, który jeszcze do niedawna był szefem Commodore kupił Atari kierowany po części chęcią odegrania się na swojej niedawnej firmie. W jego zamyśle, Atari stanowiło doskonałą platformę do tego, by stanowić realną i ostatecznie zabójczą konkurencję dla produktów Commodore. Plan Tramiela był dosyć prosty.

Narodziny Atari ST

Pomysł wprowadzenia na rynek komputera 16-bitowego zagościł w głowie Jacka Tramiela jeszcze w okresie, gdy stał on na czele firmy Commodore. Jednak w styczniu 1984 roku po konflikcie z największym udziałowcem firmy - Irvinem Gouldem Jack Tramiel opuszcza firmę Commodore i zabiera ze sobą pomysł na stworzenie 16-bitowego komputera domowego oraz część inżynierów Commodore wśród których znalazł się Shiraz Shivji (jeden z głównych projektantów Commodore C64) i Gregg Pratt. Do dziś ciężko jednoznacznie stwierdzić, co stało za decyzją o rezygnacji z Commodore.