Santander Bank Polska ostrzega. Możesz dostać SMS

Santander Bank Polska ostrzega przed fałszywymi SMS-ami. Oszuści podszywają się pod bankowców i próbują wyłudzić dane logowania, SMSkody, a docelowo wyprowadzić środki z konta w banku. Atakujący realizują scenariusz, w którym sugerują "wygasającą rejestrację w Santander24".

Santander Bank Polska ostrzega przed oszustami
Santander Bank Polska ostrzega przed oszustami
Źródło zdjęć: © GETTY | Bloomberg

Santander Bank Polska apeluje do klientów, by uważali na fałszywe wiadomości SMS. Trwa atak phishingowy, w ramach którego atakujący rozsyłają wiadomości rozpoczynające się od [SANTANDER BANK], choć nie mają związku z autentyczną komunikacją z banku. Zawarty w treści link prowadzi do fałszywego formularza logowania, gdzie wyłudzane są dane klienta i SMSkody.

Santander przypomina klientom, że nigdy nie wysyła do klientów SMS-ów z linkami i nie prosi o podawania danych logowania lub numerów kart płatniczych. Fałszywe SMS-y można jednak stosunkowo łatwo rozpoznać - krótka treść w tym przypadku sugeruje rzekome problemy z rejestracją aplikacji mobilnej. To oczywiście nieprawda i granie na emocjach klienta, który może uznać, że działania są niezbędne, by uniknąć problemu.

Jak zawsze w takim przypadku przypominamy także, by co do zasady nie klikać nieznanych łączy w sieci, a każdy SMS traktować jako potencjalnie podejrzany. Dziś to socjotechnika i odpowiednie przygotowanie podłoża do ataku często są ważniejsze, niż sam fałszywy link - dowodem może być skuteczność niedawnej fali fałszywych telefonów z zagranicznych kierunkowych, gdzie pojawiało się wezwanie do kontaktu przez WhatsApp. Niektórzy byli skłonni wykonać kroki sugerowane przez obcą osobę.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Jeśli więc w ciągu pełnego wrażeń dnia otrzymamy podobny SMS próbujący udawać autentyczny komunikat z banku, pośpiech i chęć machinalnego podania danych w formularzu by "mieć problem z głowy" mogą być najgorszymi doradcami. Apelujemy, by wszystkie takie komunikaty czytać ze spokojem i nie reagować pochopnie, nawet jeśli treść sugeruje, że coś złego dzieje się z pieniędzmi lub kontem.

Oskar Ziomek, redaktor prowadzący dobreprogramy.pl

Programy

Zobacz więcej

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (19)