Santander Bank Polska wydał komunikat. Trwa akcja oszustów
Santander Bank Polska opublikował komunikat bezpieczeństwa i zasady, których dla własnego dobra każdy powinien przestrzegać. Bank sygnalizuje bowiem, że trwa kampania oszustów, w której atakujący dzwonią do klientów i sugerują konieczność instalacji aplikacji. To złośliwe oprogramowanie. Podporządkowanie się grozi przekazaniem danych karty płatniczej.
Santander Bank Polska ostrzega klientów przed złośliwymi aplikacjami, których instalację sugerują oszuści przez telefon. To oprogramowanie, które potrafi przejąć dane karty płatniczej po tym, gdy przyłoży się ją do telefonu z modułem NFC - wynika z komunikatu banku. Santander ostrzega, by nie wierzyć dzwoniącym o konieczności instalacji jakiegokolwiek oprogramowania, bo może to prowadzić do utraty pieniędzy.
Oszuści realizujący swoje kampanie w ten sposób to osoby stosujące socjotechnikę. Kluczem jest takie manipulowanie dyskusją, aby rozmówca po pierwsze uwierzył, że faktycznie rozmawia z pracownikiem banku, a po drugie, że konieczne jest wykonanie sugerowanych przez niego działań (tu instalacji aplikacji), by osiągnąć jakąś korzyść.
Santander Bank Polska podał w komunikacie sześć kluczowych zasad, których przestrzeganie pomoże klientom uniknąć jakichkolwiek problemów. Kluczowe reguły są następujące:
- bank nigdy nie prosi o instalację aplikacji podczas rozmowy telefonicznej,
- w banku nie istnieją żadne procesy, w przypadku których konieczne byłoby przyłożenie karty do smartfonu i podanie jej PIN-u,
- co do zasady nie należy nigdy nikomu podawać swojego PIN-u do karty,
- należy uważać na rozmowy, w których ktoś sugeruje, że pieniądze na koncie są zagrożone (to chęć wywołania strachu),
- w przypadku podejrzeń o oszustwo, Santander zachęca do przerwania rozmowy i kontaktu z infolinią banku - tu pod numerem 19999,
- należy pamiętać, że w aplikacji mobilnej Santandera można zweryfikować dzwoniącego pracownika z banku i mieć pewność, że to nie oszust.
Oskar Ziomek, redaktor prowadzący dobreprogramy.pl