Windows 11 ma być najlepszą platformą dla graczy. Idą zmiany
Microsoft ogłosił, że w 2026 r. skupi się głównie na wydajności Windows 11. Działania w tym zakresie mają zauważyć przede wszystkim gracze.
Microsoft oficjalnie przyznał, że Windows 11 potrzebuje wyraźnej poprawy wydajności, zwłaszcza pod kątem gier. Nowa strategia Performance Fundamentals ma zapewnić graczom lepsze doznania, m.in. dzięki optymalizacji obsługi zadań w tle, efektywniejszemu zarządzaniu energią i udoskonalonym sterownikom. To odpowiedź na rosnącą konkurencję – coraz więcej graczy sięga po konsole oraz inne urządzenia, a część użytkowników PC pozostaje przy Windows 10.
W zapowiedzi opublikowanej przez Microsoft podkreślono, że celem jest, aby Windows był najlepszą platformą do gier. Podstawowym założeniem jest usprawnienie pracy systemu przy uruchomionych grach, tak aby procesor i karta graficzna mogły skuteczniej wykorzystać swoje możliwości.
Choć Windows 11 od dawna posiada tryb gier, dotychczas nie przekładało się to na mierzalną poprawę płynności rozgrywki. Teraz Microsoft obiecuje fundamentalną zmianę działania systemu podczas grania. Planowane rozwiązania dotyczą m.in. wstrzymywania zbędnych usług oraz zadań w tle od razu po wykryciu gry, co ma ograniczyć nagłe wzrosty obciążenia CPU.
Ważną nowością ma być tryb pełnego ekranu, dotąd dostępny wyłącznie na wybranych urządzeniach handheld z systemem Windows. Teraz tryb ten, skupiający się na uproszczonym interfejsie i minimalizacji aktywności w tle, ma trafić również na standardowe laptopy i komputery. Użytkownicy wersji testowych mogą już korzystać z tego rozwiązania.
Z kolei technologia Advanced Shader Delivery pozwoli wyeliminować powszechny problem przy pierwszym uruchomieniu nowej gry – dotychczas często pojawiały się przycięcia wynikające z dynamicznej kompilacji shaderów. Dzięki ASD kompatybilne tytuły będą instalowane z prekompilowanymi zestawami shaderów, skracając czas ładowania nawet o 95 proc.
Plany obejmują też rozszerzenie Auto Super Resolution – technologii podnoszącej szczegółowość grafiki dzięki upscalingowi bazującemu na sztucznej inteligencji. Obecnie działa na komputerach z procesorami Snapdragon, ale w 2026 r. ma trafić także na urządzenia korzystające z AMD Ryzen AI. Jednocześnie Microsoft usprawnił wsparcie Windows dla graczy na platformie ARM, m.in. dzięki nowej wersji DirectX oraz rozbudowie systemów zabezpieczających przed oszustwami.
Oskar Ziomek, redaktor prowadzący dobreprogramy.pl