Inkscape z obsługą czcionek SVG?

15.06.2011 15:39, Autor: Anna Rymsza (Xyrcon), Kategoria: News
NewsImage

W rozwojowej gałęzi popularnego, darmowego programu do grafiki wektorowej — Inkscape — pojawiło się nowe, bardzo ciekawe narzędzie. Jest to miarka, która mierzy... wszystko.

Miarka podaje długości i odległości między wszystkimi obiektami, które przecina, oraz kąt, pod jakim jest nakreślona linia mierząca. Co ważne, ta miarka podaje rzeczywiste cechy obiektu, a nie jego ramki brzegowej (bounding box). Autor miarki — Felipe Sanches — przygotował film demonstrujący możliwości narzędzia. Miarka Sanchesa ma szansę znaleźć się już w wersji 0.49 Inkscape'a.

Możliwość mierzenia wszystkiego sama w sobie nie jest może nadzwyczajna, ale jest to kolejny krok w kierunku lepszego przystosowania Inkscape'a do tworzenia czcionek. To właśnie Felipe Sanches rozpoczął pracę nad wprowadzeniem obsługi czcionek SVG do Inkscape dwa lata temu, co zaowocowało opublikowaniem kilku rozszerzeń automatycznie wykonujących popularne przy projektowaniu czcionek zadania. Obecnie Inkscape często jest używany do projektowania wyglądu liter, a na liście projektów Google Summer of Code znajduje się wprowadzenie pełnej obsługi czcionek SVG do Inkscape.

Kod źródłowy testowej wersji Inkscape oraz conocne kompilacje można pobrać ze strony projektu. A z naszego portalu można pobrać stabilne wersje programu dla systemów Windows, Linux i Mac OS X.

r   e   k   l   a   m   a

Komentarze (30)  

Avatar
Jan W. (niezalogowany) | 15.06.2011 16:30#1

Nikt nic jeszcze nie napisał, więc może ja zwrócę uwagę na pewne zalety tego programu. Jest krytykowany za niedostateczne możliwości w profesjonalnych zastosowaniach DTP i w zasadzie słusznie, ale trzeba pamiętać że to dopiero wersja 0.48.1. Chcę natomiast zwrócić uwagę na tę jego cechę, która moim zdaniem, jest dla wektorowego programu graficznego absolutnie najważniejsza. To jest jakość rysowanych kształtów. Inkscape w tej dziedzinie nie ma sobie równych! Klasa programu w pełni ujawnia się przy rysowaniu okręgów, elips i ich części oraz przy przekształcaniu tychże w krzywe. To samo dotyczy zamiany w krzywe czcionek. Dokładność Inkscape jest powalająca. Na ogół w tych właśnie rzeczach programy graficzne wprowadzają duże uproszczenia, i dotyczy to zarówno Illustratora, jak Corela czy Canvasa. Zrobiłem taki test, i spośród tych ostatnich jeszcze najlepszy był (pogardzany czasem przez zwolenników Adobe) Corel, ale i od niego Inkscape jest dokładniejszy mniej więcej dziesięciokrotnie! Algorytmy za pomocą których pracuje ten program są wspaniałe. Wiem, że wielu uzna iż to akurat w profesjonalnej pracy DTP nie jest najistotniejsze, bo to nie są programy CAD, ale ja uważam, że dobry program do grafiki wektorowej powinien precyzyjnie rysować zarówno swobodne artystyczne wizje, jak i konstrukcje techniczne. Przynajmniej mnie się tak marzy... Inkscape jest bliski ideału, a jeśli jeszcze otrzyma dobre narzędzie wymiarowania i pełną obsługę CMYK (zwłaszcza dla bitmap), nic więcej nie będzie potrzeba...

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
cephei | 15.06.2011 16:51#2

Inkscape jest boski jesli chodzi o ilustracje i tyle. Rysowanie krzywych w Ilustratorze jest genialne. Coraz bardziej się przekonuje do tego programu. Jedyny problem...to strasznie mulasty jest. Używam Illustratora i Inkscape zamiennie. Coraz bardziej odchodzę od Corel Draw. W sumie przyzwyczajenie i to, że nadal wiele plików muszę wysyłać w cdr wersja 11 i mniej.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
cephei | 15.06.2011 16:52#3

*chodziło mi oczywiście, że rysowanie krzywych w Inkscape jest genialne

Avatar
robotobibok (niezalogowany) | 15.06.2011 16:53#4

@Jan W.
To bardzo ciekawe, co napisałeś. Czy mógłbyś napisać w skrócie w jaki sposób przeprowadziłeś wspomniany test? Osobiście uważam, że do rysunku Corel Draw jest o wiele lepszy od Illustratora, na co koledzy i koleżanki z pracy pukają się w czoła. Pomimo, że w ogóle nie znają Corela i nigdy na nim nie pracowali!

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Krupetto | 15.06.2011 17:24#5

Zgadzam się z Janem. Używałem Inkscape przez ładnych parę lat (do momentu aż brat sprezentował mi Corela X4) i muszę przyznać, że jest naprawdę fajny. Wciąż wracam do niego wektoryzując bitmapy. Ta funkcja działa zdecydowanie dużo sprawniej niż w Corelu. Zarówno przy monochromatycznych, jak i kolorowych wzorach.

Niestety wciąż nawala eksport do EPS. Niby jest ok, ale ploter (Artcut) nie czyta ich poprawnie :-(
Może w nowej wersji będzie lepiej.

Avatar
Jan W. (niezalogowany) | 15.06.2011 18:11#6

@rotobibok

Zanim Ci odpowiem, dodam jeszcze tylko, że do moich życzeń odnośnie Inkscape zapomniałem dodać, iż bardzo by się przydała możliwość tworzenia dokumentów wielostronicowych oraz bezpośredni eksport do HTML. Ale wracając do tematu:

No fajnie, że uznałeś to za ciekawe. Dla mnie osobiście takie właśnie rzeczy są interesujace. Jak przeprowadziłem test? W możliwie najprostszy sposób. Już dawno zauważyłem, że programy graficzne (oczywiście wektorowe) na ogół bardzo dokładnie rysują krzywe Beziera, ale nie da się już tego powiedzieć o figurach typu koło, okrąg, łuk. Bardzo łatwo to sprawdzić rysując kawałek łuku, duplikując go w miejscu (tzn. tak, by kopia pokrywała się z oryginałem) i następnię ciągnąc za uchwyt, zmieniać długość łuku-kopii. Powinien się wydłużać lub skracać dokładnie wzdłuż oryginału... Otóż tak nie jest. W przypadku Adobe Illustratora i ACD Canvas odchylenia dla łuku wypełniającego mniej więcej format A4 wynosi ok. 1 mm, dla Canvasa nawet więcej. Bład Corela to ok. 0,6 mm. Inkscape nie daje zauważalnej odchyłki nawet przy bardzo dużym powiększeniu widoku. To samo często się dzieje przy zamianie łuku w krzywą Beziera — zawsze jest we wspomnianych programach lekka zmiana krzywizny — i znów — nie w Inkscape (tzn. ona pewnie jest i w nim, ale pomijalnie mała, nie da się jej zobaczyć). Takie same zjawisko występuje przy zamianie czcionek w krzywe (sprawdzałem zarówno TTF, jak Type 1 i OTF), ale znowu — nie w Inkscape. Corel wersja 14, Canvas 11, Illustrator 10 (ale głowę dam, że w nowszym jest tak samo). Corel i Canvas ustawione na możliwie największą dokładność odwzorowania. Uczciwie przyznaję, że Illustratora znam bardzo słabo, ale oba pozostałe chyba nieźle.

Co do reakcji Twoich kolegów. To poczucie wyższości użytkowników AI bierze się ze znakomitego przystosowania programu do wykonywania zadań, dla których został stworzony, ale z kolei ta responsywność, ergonomiczność, czy choćby niezawodność pracy w przestrzeniach barw, została po części osiągnięta kosztem precyzji. Trochę to dziwne, prawda? — bo przecież format SVG (macierzysty Inkscape) stworzyło Adobe, i zarówno Ai, jak i SVG wywodzą się z tegoż Adobe Postscriptu...

Nie jestem informatykiem, więc moje wnioski wypływają tylko z prostej praktyki. Jak myślę ma to wszystko związek z jakością algorytmów rysowania krzywych, jakie dla tych programów zostały przyjęte. Dla mnie nie ulega wątpliwości, że Corel pewnie ustępuje Illustratorowi w pewnych kategoriach, ale w rysowaniu figur i krzywych (zwłaszcza tych pierwszych) dokładniejszy jest na pewno — i łatwo to można wykazać...

Avatar
Anonim (niezalogowany) | 15.06.2011 18:58#7

Niestety wersja na Windows to lekka porażka. Interface potrafi zamarzać i to na wcale nie słabym sprzęcie.

Avatar
OKII (niezalogowany) | 15.06.2011 18:59#8

Przypomniał mi się przy okazji tego newsa projekt Spiro - http://levien.com/spiro/ czyli „toolkit for curve design, especially font design” którego kod jest właśnie wykorzystywany w Inkscape i FontForge (port tego drugiego na
Windows jest pod tym adresem - http://www.geocities.jp/meir000/fontforge/ ). ;)

Avatar
Pewna Dama (niezalogowany) | 15.06.2011 19:21#9

Przez dwa lata pod przymusem pracowałam z Ilustratorem, ale jednocześnie też ciągle z Inkscape. Wiem, są rzeczy, których Inkscape jeszcze nie posiada, ale ten program to naprawdę program bliski ideału. Niektórzy tylko nie potrafią go docenić. Cóż...ich strata.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Bucic | 15.06.2011 19:45#10

Inkscape to program genialny pod wieloma względami! :) Szkoda, że "nie wsiedli" jeszcze na bardziej krytyczne braki programu jak słaba wydajność, czy brak narzędzia perspektywy.

Przy okazji przykładowa grafika robiona w Inkscape ;)
http://inkscape.org/screenshots/gallery/inkscape-0.45-volumetric-light.png

Avatar
Gunters (niezalogowany) | 15.06.2011 20:06#11

Świetny program. Przydałoby mi się kilka dodatkowych funkcji przydatnych przy rysunkach technicznych, ale i tak uzywam intensywnie do wektoryzacji dokumentacji rysunkowej z... badań archeologicznych.
Ciągle nie mogę zrozumieć dlaczego do tego celu wiele osób woli używać programów CADowskich (zwłaszcza, że zwykle tylko w nich rysują).

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
XYZed | 15.06.2011 20:09#12

Ja w firmie "Inkscape" zainstalowałem wszystkim userom, którzy musieli mieć możliwość dowolnego wglądu do plików wektorowych i spisał się doskonale. Natomiast mi najbardziej spodobała się opcja wektoryzacji rastra, dzięki czemu można było zaimportować obiekt do Inventora. Ani w Corelu czy Adobe tak łatwo się tego nie robi. Wg mnie program ok. Ale co do profesjonalnego wykorzystania... jeszcze mu "trochę" brakuje. Ale miło, że jest tak dobry program do wektorów za free.

Avatar
bitmapsss (niezalogowany) | 15.06.2011 21:20#13

Z kolei dokładność rasteryzacji jest taka sobie, by nie ująć tego dosadniej. =

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
cephei | 16.06.2011 1:34#14

@Jan W
Illustrator ma taka pewna wyższość nad innymi wektorowymi , a mianowicie podczas rysowania krzywymi Beziera mogę w Illustratorze na przykład trzymając wciśnięty "alt" edytować krzywą tzn. zmieniac kąt uchwytów czego nie ma podczas rysowania w corelu czy inkscape. Dodatkowo obwódki. Mozna by wymieniać wiele. Illustrator to...po prostu ilustrator. W Inkscape lepiej wygląda edytowanie krzywych, bo węzły i uchwyty są większe( w corelu w sumie też)...tylko w sumie to. Ogólnie Illustrator rządzi, ale Inkscape jest naprawde dobry do ilustracji. Z resztą...co kto lubi , bo w Corelu mozna naprawdę wyczarowac bajeczne ilustracje , grafiki....jesli tylko masz wyobraxnię i potrafisz rysować.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
cephei | 16.06.2011 1:36#15

@Bucic
widziałem juz ta grafikę
jak potrafisz i masz wyobraźnię to i w paincie zrobisz cuda

da vinci nie miał illustratora czy corela:)

Avatar
Jan W. (niezalogowany) | 16.06.2011 9:58#16

@cephei
Nie bardzo rozumiem, o co chodzi z tym Alt’em przy rysowaniu krzywej. Przecież rysując ją, bez żadnego klawisza ustawiasz krzywiznę pociągając za uchwyt węzła — od razu. O jakie obwódki chodzi? Czy o zamianę konturu w ścieżkę? Jeśli tak, to zarówno Inkscape, jak i Corel to mają, przy czym ten pierwszy robi to z absolutną precyzją. Poza tym — co mi po tych wszystkich zaletach Illustratora, jeśli odkształca mi łuki. Wyobraź sobie, że rysujesz siatkę papierowej wycinanki (np. jakiś model kartonowy) i odchyłka od figury idealnej wynosi np. 1 mm przy łuku r=250? Akurat nie robię takich rzeczy, ale za młodu trochę z tym miałem do czynienia. Przecież projektanci tych wydawnictw nie powinni być zmuszani do sięgania od razu po potężnego CAD-a, bo popularne programy do grafiki wektorowej oferują im jednocześnie znakomite funkcje kolorowania w drukarskiej gamie, świetną obsługę tekstu itp. No wiesz, argumenty, że „Illustrator to... po prostu ilustrator", i że „ogólnie rządzi”, to żadne argumenty, a tanie chwyty erystyczne. Natomiast powinieneś się chyba zgodzić, że jak coś się dumnie nazywa Ilustratorem, to powinno mi pozwolić narysować, co zechcę, prawda?
Co do pierwszorzędnego znaczenia wyobraźni i umiejętności rysowania, to uważam to za rzecz na tyle bezdyskusyjną, że w ogóle nie wartą przypominania, bo tylko dla ludzi takimi możliwościami obdarzonymi te programy się tworzy. Mówimy tu o możliwościach p r o g r a m ó w.
Przywołujesz Da Vinci itp., co jest trochę przecież nie na temat. Nikt z nas nie jest tak dobry... Tym niemniej jestem zawodowym grafikiem. Uprawiam miedzioryt — w starym tradycyjnym dobrym stylu. Programy graficzne ułatwiają mi i przyspieszają proces projektowania grafiki. Pozdrowienia.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
cephei | 16.06.2011 11:04#17

@Jan W
no niestety nie rozumiesz
Z altem mam możliwość zmiany kąta jednego uchwytu a nie ruszać oboma na raz.
I nie tam zamiana konturu w ścieżkę...takie coś przy rysowaniu krzywymi Beziera nie potrzebne, bo są ścieżką od razu...chodzi mi o różnego rodzaju pędzle przy tworzeniu rysunków jak artystyczna kaligrafia. Jak rysujesz postacie do kreskówek.
I to o czym piszesz...o tej dokładności. Nie rozumiem za bardzo chyba, ale nie spotkałem się abym czegoś nie zrobił dokładnie. Ale przy ilustracjach raczej dokładności rzędu 1 mm...jakoś nie stanowi problemu. ja widzę dokładnośći w Illustratorze rzędu dwóch miejsc po przecinku np. 1,32 mm
Ilustrator to naprawdę ilustrator...dlaczego? bo tworząc ilustrację, kreskówkę nie brakuje mi niczego i dodatkowo mam pracę mocno ułatwioną. Nie mówię, że nie zrobię niczego w Inkscape. W Illustratorze mam więcej. Dla mnie jest łatwo i przy tworzeniu ilustracji czuję, że ten program mi naprawdę pomaga. Wszystko idzie gładko. W Inkscape musze się więcej nadziabać i brakuje jeszcze sporo funkcji. Dodatkowo strasznie jeszcze zamula, a nie mam słabego sprzętu. Nazywa się dumnie ilustratorem i narysujesz każdą ilustrację. Czegoś nie zrobisz? Ale dodam...Inkscape używam czasami i uważam za świetny program.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
MrMoon | 16.06.2011 11:09#18

Cóż kiedyś byłem wielkim fanem Inkscape, w sumie nadal śledzę jego rozwój. Ale dla mnie NR1 ro Xara, wydajnością zjada Inkscape na śniadanie. Przygotujesz w niej projekt do druku, banner flashowy, layout strony www, nawet możesz wygenerować gotową stronę www z efektami lightbox itd bez znajomosci htmla.
Korekcja zdjęć bezpośrednio w programie. Efekty bitmapowe, narzędzia 3d, perspektywa. Obsługuje pluginy photoshopa. A wszystko to w schudnym i prostym GUI.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
cephei | 16.06.2011 11:11#19

aha
w Inkscape kuleje narzędzie "ulepszanie"
ono po prostu nie działa
w ilustratorze wszystkie narzędzia i efekty mi działają

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
cephei | 16.06.2011 11:13#20

@MrMoon
bawiłem się kiedyś Xarą aby zobaczyć co prezentuje
program świetny naprawdę

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
MrMoon | 16.06.2011 11:23#21

W tym miesiącu wyszła nowa wersja Xara Designer Pro 7.
Doszło sprawdzanie pisowni języka polskiego i wyrównanie do obiektów a'la InDesign (to takie większe nowości).
Tutaj więcej o nowościach:
http://www.xara.com/eu/products/designer/whatsnew/
A tutaj możliwości Xary:
http://www.xara.com/eu/products/designer/features/
Polecam przetestować najnowsza wersję i dziwię się że nie ma Xary na DP. Ale ja już sobie odpuściłem zgłaszanie tego programu. Widocznie nie jest wystarczająco dobry :P

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
cephei | 16.06.2011 12:01#22

@MrMoon
z tym przyciąganiem i wyrównaniem obiektów to kolejna funkcja której nie ma Inkscape...jedna z naprawdę dłuuugiej listy brakujących funkcji.
Pisałeś o funkcjach Xary. Illustrator ma te wszystkie funkcje plus dodatkowo mnóstwo innych dotyczących rysowania. Jesli rozpatrywać np. czy ma mozliwość tworzenia animacji flash...to wtedy przychodzi porównać z pakietem adobe cs design czy web . Wtedy to tak potężny program, że nie można porównać do niczego innego. Ogrom funkcji jest porażający. Jako sam do grafiki wektorowej nie ma równych. Ale przyznac trza, ze Xara to już kawał dobrego programu graficznego za dużo niższą cenę.
Ktoś kto nie widział i nie zna Illustratora naprawdę mysli, że ot taki program jak Inkscape. Za dużo by tłumaczyć. Jak zaczyna się zabawę, różnice i moc programu widać od razu.

Avatar
Jan W. (niezalogowany) | 16.06.2011 12:03#23

@cephei
Trochę już nie chce mi się pisać... ale niech tam... ostatni raz.
Rzeczywiście słabo się rozumiemy — z powodu zbyt małej precyzji określeń. Użycie klawiszy funkcyjnych podczas edycji krzywych w Inkscape jest również bardzo rozwinięte i pozwala na pełną kontrolę. No, nie mogę tu pisać podręcznika... Mój Boże — podczas rysowania krzywych Beziera, od razu są krzywymi! Rewelacja! Nie dziw się, że termin „obwódki” wziąłem za zamianę konturu w krzywą. Tak, jest coś takiego. Tak się umownie nazywa zamianę pojedynczej kreski o pewnej grubości na zamkniętą krzywą obrysowującą tę grubość (szerokość linii). Różnicę zobaczysz łatwo w podglądzie szkieletowym. To bardzo przydatna funkcja. Pisząc „obwódka” miałeś na myśli zróżnicowanie kreski, możność wyboru jej charakteru — atrybut, można powiedzieć, jak słusznie zauważyłeś, kaligraficzny (coś takiego, jak pędzel). Trzeba było tak od razu. Oczywiście, że ma to Inkscape. Corel też.
Co do dokładności, to już ją pokazałem, i nie ma sensu się powtarzać. To że nominalnie masz dokładność do iluś tam miejsc po przecinku, wcale nie znaczy, że faktycznie z taką rysujesz. Sprawdź to sobie, a zobaczysz. Że się z niedokładnością „nie spotkałeś”, też o niczym nie świadczy, bo z jaką faktycznie „dokładnością” można mieć do czynienia przy rysowaniu kreskówek? Może słyszałeś o klasach dokładności wykonania w technice? Bo absolutnej oczywiście nie ma w ogóle, ale jest tego coś tak 14 lub 16 — nie pamiętam już. Tobie wystarcza pierwsza, ale wyobraź sobie, że są ludzie, i to wcale nie konstruktorzy promów kosmicznych, realnie potrzebujący lepszej. Ja piszę o uniwersalnym narzędziu, Ty masz na myśli tylko twórców komiksów. Więc jednak nie — mimo że Illustrator to rzeczywiście „ilustrator”, i pracuje się w nim wygodnie i przyjemnie, nie każdą ilustrację w nim zrobisz. Owszem, w Inkscape się czasem natrudzisz, ale odpłaci Ci dokładnością.
Wspomniana tu też została Xara. Sprawdzałem. Wszystko, co już pisałem, jak najbardziej i jej dotyczy. Do twoich celów na pewno wystarczy. Do moich nie.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
cephei | 16.06.2011 12:27#24

@Jan W
no to faktycznie jesli mówisz o uniwersalnym to Inkscape nim jest:) Nie no...bez przesady:) No masz rację...aby wymienić zalety i przewagę Illustratora...napisac trzeba książkę, podręcznik. A krzywe beziera nie sa krzywymi? Musisz je zamienic dopiero w krzywe? No co Ty.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
cephei | 16.06.2011 12:39#25

@Jan W
i pokaż mi którymi klawiszami mogę w Inkscape zrobić tak jak pisałem...bo po prostu może o tym nie wiem.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
cephei | 16.06.2011 12:47#26

@Jan W
Podobne jest przy trzymanym shift
Masz rację jest coś takiego
Nie ma tego w corelu jednak.
Jak pisałem za dużo by wymieniac funkcji których nie ma w Inkscape i niektóre działają źle lub wcale np. to o czym pisałem narzędzie "ulepszanie" nie działa. Stosowanie efektów tak muli, że nie mozna pracować nawet na dobrym sprzęcie. Program ok. I jak tak dalej pójdzie to dogoni Illustratora, bo program sie w sumie dopiero rozwija...za darmo. Ja używałem jednego i drugiego i zdecydowanie do tego co robię wolę Illustratora. Tak szybko i wydajnie nie pracuje się na niczym. Wolę jednak Inkscape niż corela do rysowania.

Avatar
Jan W. (niezalogowany) | 16.06.2011 15:17#27

Miałem już nie pisać, bo dość się napisałem, ale wyraźnie mnie prowokujesz do dalszych wypowiedzi. Trudno. Jeszcze raz podkreślę o co mi chodzi.
Przy wszystkich wymienianych, tu i gdzie indziej, wspaniałościach profesjonalnych programów do grafiki wektorowej, ustępują one rozwijającemu się dopiero Inkscape w jakości odwzorowania kształtów. Koło, okrąg, elipsa, łuk to ostatecznie podstawowe figury geometryczne i odchyłka (błąd) w rysowaniu tych figur rzędu ponad 1 mm w kompozycji mieszczącej się na kartce formatu A4 eliminuje program (taki błąd dający) z wielu poważnych zastosowań, i to wcale nie związanych z „wielką” techniką. Twórcy Inkscape to wiedzą i dlatego go zresztą rozwijają. Tworzą go głównie dla siebie — i słusznie. Natomiast autorzy komercyjnych programów doskonale zdają sobie sprawę z zakresu potrzeb i wymagań typowego, przeciętnego użytkownika (grafika) i ponad to się nie „wychylają”.
Piszesz też o takich mankamentach Inkscape jak brak przyciągania i wyrównywania. Cóż, bardzo słabo znasz program, bo akurat te własności ma rozwinięte w stopniu bijącym pozostałe aplikacje na głowę. Dla tych m.in cech, i tej już tyle razy podkreślanej precyzji, go lubię.
Czego bym sobie bardzo w nim jeszcze życzył? By potrafił tworzyć wielostronicowe dokumenty ze składem tekstu jak Canvas (Corel częściowo potrafi). By jak ten ostatni oferował pełne możliwości wymiarowania (to również Corel częściowo ma). Dalej — bezpośredni, wielostronicowy eksport do HTML, bo kiedy przeglądarki będą wprost czytać pełny SVG z tekstem akapitowym, nie wiadomo. Corel eksporuje bardzo biednie, Canvas prawie doskonale. Pełna praca z bitmapami we wszystkich podstawowych przestrzeniach barw (znów — Canvas ma). Tego się pewnie nie należy spodziewać, skoro jest GIMP. Dla mnie ideałem byłby właśnie Canvas (oczywiście spolszczony) z algorytmami rysowania Inkscape.
To już naprawdę ostatni wpis, więc proszę wybaczyć mi to rozgadanie...

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
cephei | 16.06.2011 16:24#28

nie widziałem tego wspaniałego wyrównania w Inkscape tak samo jak nie widziałem podczas używania ilustratora tych błędów wymienionych przez Ciebie...sprawdziłem i jakoś tego nie widziałem. Koło ma jakieś odchyłki rzędu większych niż 1mm? Człowieku...normalnie wymiekłem:) Nie widziałem takich rzeczy, a pracuje na ilustratorze dłuuugo. Nikt nie widział takich błędów, a Illustrator jest w komercyjnych zastosowaniach, w grafice profesjonalnej taki czas. Normalnie napisz do Adobe...może poprawią ten rażący błąd w ich aplikacji. Pozdrawiam. Ciekawe czy dotrzymasz obietnicy....wątpię...Twoje musi byc na wierzchu:) Czekam więc na odpowiedź chociaż ja już napisałem wszystko. Dziekuję.
Wszyscy używający Ilustratora niech wywalą to dziadostwo, bo Pan Jan znalazł błąd. Wszyscy się mylą...Inkscape jest lepszy:)

Avatar
m. (niezalogowany) | 14.07.2011 12:47#29

gdyby mial pelne wsparcie dla cmyka bylby programem ktory z miejsca zatepuje swoich platnych konkurtentow. jakos tego programu okazuje tylko to ze opensource ma sile przebicia, bo idzie za nim jakosc.

Avatar
asdasf (niezalogowany) | 20.12.2011 18:01#30

Ma ktoś jakieś informacje na temat tworzenia stron www w inkscapie?

Dodaj komentarz

Zasady publikowania komentarzy
Autor
Treść
 
Polecamy
Test Sharp AQUOS SH80F

Warto (byłoby) się szarpnąć
Recenzja nowego iPada

Rewolucja czy stagnacja?
Testujemy: Manta Smart TV Box

Internet w telewizorze
Top programy
  •  
Top programy ostatnie 7 dni
  •  
Top programy ostatnie 30 dni
  •  
Skanery antywirusowe
skaner av