Już mamy Androida 4.0 na x86

01.12.2011 13:07, Autor: Anna Rymsza (Xyrcon), Kategoria: News
NewsImage

Grupa prowadząca projekt Android-x86 ogłosiła wydanie pierwszej swojej, a zarazem pierwszej ogólnodostępnej wersji Androida 4.0 zoptymalizowanego dla architektury x86.

Ice Cream Sandwich dla x86 został zbudowany w oparciu o Androida 4.0.1. Źródła zostały umieszczone na Githubie, skąd można je pobrać korzystając z instrukcji wysłanej przez jednego z deweloperów. W dziale pobierania projektu można już znaleźć również obraz instalacyjny dla urządzeń opartych o platformę AMD Brazos.

Należy mieć na uwadze, że jest to wydanie deweloperskie przeznaczone do testów. Nie da się go jeszcze używać codziennie, gdyż nie działa dźwięk, nie da się skorzystać z aparatu oraz przewodowej karty sieciowe. Można za to testować w pełni zaimplementowaną obsługę Wi-Fi, gesty wielodotykowe oraz akcelerację sprzętową dla OpenGL ES na kartach AMD Radeon. Akceleracja sprzętowa nie jest dostępna na urządzeniach z układami Intela.

Prace nad przeniesieniem Androida 4.0 na architekturę x86 prowadzi również Intel, któremu pomaga Google. Intel skorzysta na przygotowaniu kolejnej wersji Androida dla procesorów Atom, gdyż umożliwi to sprzedaż netbooków z tym systemem, który z pewnością poradzi sobie na nich lepiej, niż dostępny na niektórych modelach z tego roku Android 2.x. AMD oficjalnie nie próbuje konkurować na tym polu z Intelem, ale mówi się, że trochę pomagał projektowi Android-x86. Konkurent Intela prawdopodobnie podarował grupie programistów tablety do testowania ich kompilacji, a niektórzy mówią, że AMD również sięgnął do portfela, aby wesprzeć projekt.

r   e   k   l   a   m   a

Komentarze (36)  

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Grand34 | 01.12.2011 13:34#1

Da się go zainstalować na Laptopie?

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Inventer89 | 01.12.2011 13:41#2

Da się, tylko co z tego, jak sterowników nie ma. Czy kiedyś Google zrozumie, że na PC jest jedyny słuszny system: Windows? W życiu nie dorównają Windowsowi kompatybilności z milionami urządzeń i takim zapleczem software'owym, że o DirectX nie wspomnę :)

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
fervi.doctor | 01.12.2011 13:53#3

@Inventer
Przecież Android używa Linuksa, więc 75% urzadzeń działa Out-of-the-box (Ofc. na Androidzie nie uruchomimy pozostałej 16, gdyż to byłby masochizm). Teoretycznie masz dość male szanse na nie-uruchomienie sprzętu (chyba, ze masz sprzęt Made In China)

Ogólnie próbowałem uruchomić Androida 4 na VirtualBox - nie udało się, szkoda

Fervi

Avatar
bartekc (niezalogowany) | 01.12.2011 14:00#4

Zegnaj Windowsie :D

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Inventer89 | 01.12.2011 14:12#5

Mam myszkę Logitecha ze zmianą DPI - innych ustawień używam do programów graficznych, innych do gier, a jeszcze innych w pracy biurowej. Do myszki dostałem program wspomagający, ale tylko pod Windows. Myszkę może uruchomię, bo na Slaxie czasami pracuję na niej, ale o bardzie zaawansowanych funkcjach mogę tylko pomarzyć. Ciekawe czy sobie poradzi z moją kartą sieciową w lapie, bo Slax ma problemy z WiFi i tylko na kablu łączy.

Avatar
juv (niezalogowany) | 01.12.2011 14:13#6

@Inventer89
owszem android opiera sie na linuksie ale biorąc pod uwagę rozmiary androida to musi być on okrojony z części sterowników.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
fervi.doctor | 01.12.2011 14:24#7

Wiesz, że Slax od paru lat jest niewspierany? Wygląda na to, że nie wiesz, wiec powiem - jest niewspierany

Uruchom coś nowszego

Fervi

Avatar
Staffo (niezalogowany) | 01.12.2011 14:24#8

Po pierwsze po co jak MSwin7 a następca win8 jeszcze bardziej nadaje się na netbook/notebook
Nie wiem i nie rozumiem też zachwytu nad Android;4 i pisanych bzdur, jak ten system już jak widać potrzebuje 1GB RAM i procków DuoCore 1.5 Ghz aby nadawał się do instalacji co widać po smartfonach jak wygląda aktualizacja do ISC.
Jeżeli Android ma coraz bardziej wygórowane potrzeby to jak to może konkurować z win8 gdzie potrzeby sprzętowe optymalizują dla architektury x86.
Jeżeli dziś MSwin7 śmiga bez problemów na atomie to tym bardziej będzie śmigał win8. :)

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
sla17 | 01.12.2011 14:55#9

Nie rozumiem, czyli że będę mógł odpalić Androida natywnie na PC?

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Inventer89 | 01.12.2011 14:58#10

fervi.doctor, dzięki, nie zauważyłem, bo kernela mam od dwóch lat tego samego, nie próbowałem szukać nowego, a niektóre programy pojawiają się w nowych wersjach. Slaxa sobie upodobałem, bo mało zajmuje i łatwo można coś doinstalować/odinstalować.

Avatar
josef2 (niezalogowany) | 01.12.2011 15:00#11

@Inventer89 - Windows jest sam z siebie kompatybilny ze stosunkowo małą ilością osprzętu, kompatybilność zapewniają twórcy sprzętu, pisząc sterowniki - ile bowiem jest przypadków, że trzeba driver ręcznie doinstalować. Może czasem Linux kuleje, na upartego da się żyć, ale dla Windows jest faktycznie wszystko. A DirectX...cóż...w epoce OnLive powoli zaczyna tracić na znaczeniu używany sprzęt oraz system operacyjny. Windows jako podstawa do uruchamiania oprogramowania jest świetny, szkoda tylko, że czasem trzeba dbać o niego jak o jajko :/

Avatar
sdj (niezalogowany) | 01.12.2011 15:07#12

Fajnie że jest na x86, ale na spicę albo swifta kiedy będzie :P

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
rashek7 | 01.12.2011 15:11#13

@sla17 tak ale nie tą wersje. Trzeba poczekać na coś bardziej uniwersalnego.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
DonM$ | 01.12.2011 15:15#14

Nikomu to niepotrzebne, to jest bez sensu, jakiegokolwiek.

Inne systemy x86 są dziesiątki lat przed androidem.

W porównaniu z konkurencją to wygląda strasznie biednie, windows ma miliony aplikacji wspieranych przez lata, ale co tam windows, jakikolwiek linuks jest 15 lat przed androidem.

Do tego zerowe wsparcie, brak automatycznej aktualizacji, brak niezależności sprzętowej i zapewne tak jak na telefonach będzie brak aktualizacji bezpieczeństwa i poprawek, gdzie indziej niezależnie od sprzętu dzieje się to automatycznie na milionach komputerów.

Kto będzie chciał instalować system bez wsparcia, aplikacji, czegokolwiek, gdy jest pełno lepszych alternatyw rozwijanych i wspieranych przez lata, chyba tylko masochiści.

Jeśli nie oni to kto, do kogo to jest kierowane, kompletny fail.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
fervi.doctor | 01.12.2011 15:16#15

Ogólnie 3.1 działa dobrze - normalnie możesz zainstalować koło Windows'a, jednak teoretycznie średnio to opłacalne (bo nie jedzie na kablu, a na WiFi, więc to nie dla mnie)

Fervi

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Powerfeniks | 01.12.2011 15:22#16

Wniosek z tego taki ze wielkie firmy zaczely oficjalnie wspierac alternatywe dla windowsa, Gnu/linux oraz bsd coraz lepiej sobie radza na desktopach wiec mozna miec nadzieje ze upadnie monopol firmy z redmond i zapanuje rownowaga na rynku pzdr.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Powerfeniks | 01.12.2011 15:35#17

@DonM$ uwazam ze wazniejszym punktem jest to ze Gnu/linux, oraz inne systemy opensource'owe zostana bardziej wyeksponowane na swiatlo dzienne, bardziej zauwazone, ze ludzie beda mogli dostrzec istniejaca alternatywe, moim zdaniem ludzie beda sie pukac w czolo jak zaczna rozumiec ze caly czas mieli pod nosem szybka darmowa alternatywe systemu mulacego za ktory przez lata musieli placic, bo byly gry i pare nascie programow komercyjnych? Ktore i tak bez problemow mogly zostac wydane dla systemow opensource'owych gdyby tylko firma sie chcialo? Taka jest prawda, wystarczy ze firmy zaczna dostrzegac linuxa na rynku i za jedna decyzja w zarzadzie firmy programy takie jak adobe photoshop itp. zaczna byc natywnie wydawane.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
wojtekadams | 01.12.2011 15:50#18

Jestem ciekaw czy jak Intel skonczy Andka 4 na Atomy czy udostepni jakiś image tego systemu

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
fervi.doctor | 01.12.2011 16:12#19

Mi się Wojtek wydaje, że po prostu za parę dni poprawią buildy Andka 4

Fervi

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Druedain | 01.12.2011 16:16#20

Testował to ktoś na wtyczce Moonlight?

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Druedain | 01.12.2011 16:17#21

Przepraszam, komentarz miał się znaleźć gdzieś indziej :D

Avatar
Gunthers (niezalogowany) | 01.12.2011 16:22#22

Z obsługą sprzętu przez Windows to jest tak, że dostałem w zeszłym roku pod choinkę mysz Microsoft. Uzywam jej na stacjonarnym kompie (zestaw firmowy - żaden składak) na Win7 i linux. Różnica jest taka, że na Win7 co jakiś czas myszka się nie uruchamia i trzeba ją odłączyć od kompa i przyłączyć z powrotem, a na linux działa zawsze.
Wot technika Microsofta!

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Aldaris | 01.12.2011 17:25#23

News cieszy. Jak widac Intel i AMD nie chca bazowac tylko na Windowsie 8.

No i przy okazji witamy starego dobrego trolla.

@wojtekadams
Na jakiej licencji jest Android?
http://pl.wikipedia.org/wiki/Android_%28system_operacyjny%29

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
DonM$ | 01.12.2011 18:22#24

@Powerfeniks
Zgodzę się ze zwiększaniem świadomości alternatywnych systemów, to na pewno, ale trzeba się zastanowić czy dobrze tą świadomość podnosić produktem, który przy konkurencji typu macosx czy innych linuksach, o wingrozie nie wspominając, nie ma kompletnie nic do zaoferowania i jest całkowicie w tyle za istniejącymi od lat rozwiązaniami.

Zwiększy się świadomość, bo to android, ale tym samym niedopracowanie i cała reszta o której pisałem może spowodować, że system zostanie zapamiętany jako pełen błędów i bez aplikacji, zostanie mu przyklejona przez masy metka bubla i systemu który nic nie oferuje, a tym samym całej reszcie, najbardziej dostanie się linuksowi.

Po za tym nie oszukujmy się andek x86 nie ma najmniejszych szans windą czy nawet dystrybucjami linuksa.

ŻADEN użytkownik linuksa nie powinien się cieszyć, że android idzie po x86, to będzie tragedia, która przypieczętuje opinię o alternatywnych systemach, tym razem cios będzie mocny, linuks straci więcej niż może zyskać, taka moja opinia.

Nie zgadzam się natomiast z twoimi opiniami krytycznymi do windowsa, są po prostu fanbojskie:
"szybka darmowa alternatywe" - windows też jest szybki
"systemu mulacego za ktory przez lata musieli placic" - bynajmniej, raczej nie muli, a sprzęt to ja mam dość archaiczny, NIKT nie każe ci płacić, a reklamować może się każdy.

Prawda jest taka, że przyjazny linuks to mit, a android x86 to też linuks i pogrąży te systemy jeszcze bardziej, naiwniacy się nabierają na to że linuks jest ok, że super i w ogóle, , potem tracą kilkadziesiąt godzin czasu na walkę z systemem by na końcu postawić na nim krzyżyk RAZ NA ZAWSZE, taki jest obraz tego systemu, to jest fakt.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Powerfeniks | 01.12.2011 20:02#25

@DonM$ wyobraz sobie ze ktos zacznie uzywac andka na x86 mimo tego ze nie bedzie perfekcyjny a dostanie go razem ze sprzetem, ten ktos wie ze to "linux", myslisz ze niebedzie sie zastanawial jak uslyszy ze to co on uzywa to tylko procent tego co "linux" moze mu zaoferowac?

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Shaki81 | 01.12.2011 21:11#26

Ludzie spokojnie. Znowu fanboje w natarciu. Zastanawia mnie jednak to : Producend
Andka pracuje nad wersja x86 a firma konkurencyjna takowa wypuszcza?

Avatar
sharpisgood (niezalogowany) | 01.12.2011 21:21#27

A najlepsze w tym wszystkim jest to że jak chcesz wgrać nową wersje Androida na smartfon to musisz mieć Windows , ponieważ na Linuksie te programy typu Odin nie działają , nawet pod Wine. he he. Gdzie tu logika zrobili systm mobilny oparty o Linux i nie jest kompatybilny z Linuksami. Tylko trzeba posiadać windowsa bo bez niego ani rusz.

Skoro android powoli wkracza na desktopy , czyli niedługo głównym jezykiem programownia pod Linuksem stanie się Java?

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Aldaris | 01.12.2011 21:26#28

Pewnie zle do tematu podejde, ale sprobowac nie zaszkodzi.
Czy ktos testowal procesor w smartfonie i komputerze?
Otoz Smarphone, ktory posiada 1Ghz daje wynik 681 BogoMips, zas stary dobry P2 350Mhz 696 BogoMips.
Rozumiem ze sam wskaznik BogoMips, nie jest czyms dokladnym, chodzilo mi o wskazanie wydajnosci procesorow, jako odpowiedz na umieszczony placzliwy komentarz o ilosci procesorow(rdzeni) i podkrecania ich czestotliwosci pracy.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
DonM$ | 01.12.2011 21:42#29

@Powerfeniks
Widać nie kapujesz, jeśli ten ktoś ma windows, apple, to ten android x86 nic mu nie zaoferuje, wręcz pokaże, że nie warto mieć innego systemu niż winda, apple, bo tamte po prostu działają, jest wszystko i jest ok, andek wypadnie blado, też mi podnoszenie świadomości, że linux to bubel, to właśnie pokaże użytkownikom windy, apple ten system.

A jak ktoś ma linuksa to nic to nie zmienia, bo on już o alternatywie wie i używa.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Powerfeniks | 02.12.2011 0:14#30

@DonM$ ty masz swoje zdanie do ktorego masz pelne prawo i ja mam swoje zdanie na temat w tej sprawie, moja swiadomosc jest taka ze Gnu/linuks jak i inne systemy opensource sa w porzadki i na wysokim poziomie z wielu roznych cech ktore w sobie zawieraja, nie bede prorokowal na temat andka, po prostu mam nadzieje ze ten caly bajzel spowodowany przez m$ sie w koncu skonczy a na rynku zapanuje rownowaga konczaca monopol tej ze firmy to tyle pozdrawiam :)

Avatar
Staffo (niezalogowany) | 02.12.2011 1:20#31

@"DonM$"
Raczej nawet myślę że Google już przewiduje spadek_upadek android na smartfonach/tablet w najbliższych 5 latach w dalszym starciu z win8/WP8 , Szukają więc nowego miejsca na laptopach z prockami Intel lub AMD x86 i za ChromeOS który jest porażką i się nie sprzedają Chromobook chcą wprowadzić AndroidOS
Tak mi to pachnie tym rozwojem antka...

Avatar
Staffo (niezalogowany) | 02.12.2011 2:05#32

@"Powerfeniks"
O jakiej równowadze mówisz... :)
Linux nawet nie jest w stanie zastąpić w pełni luki po MS lub OSX
Na dziś użytkownik oczekuje więcej od programów i systemu niż przeglądarka i kilka mutantów linux.
Dlatego MSwin. będzie długo dominował i wyznaczał kierunek... a reszta może sobie śnić i wprowadzać alternatywny system i programy tylko do chwilowej zabawy co widać po problemach z android i żadnych refleksji... Nadal tylko powielanie błędów typowych dla distro linux na desktopy.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
RaveStar | 02.12.2011 9:32#33

@Aldaris
Smartfony posiadają układy specjalizowane. Procesor tam służy jako coś co zajmuje się interakcją z użytkownikiem, ew organizacją danych. Wątpię by twój P2 poradził sobie odtworzeniem HD 1080p, a smartfon z tak lipnym prockiem daje radę. Z punktu widzenia użytkownika jego telefon ma kosmicznie większe możliwości od P2. Z punktu widzenia projektanta nie ma najmniejszego sensu obciążać procesor zadaniem, którym może się zająć inny układ (kosztujący grosze).

@Powerfeniks
Mnie np wystarczyłoby gdyby Andek stał się samowystarczalny. Tj. soft na Andka dałoby się tworzyć bezpośrednio na nim. Tylko tyle mi brakuje i mam nadzieję , że już ktoś nad tym pracuje. ;)

@DonM$
Jeżeli ktoś już kupił Windowsa to i tak nie zainstaluje na telefonie. ;)
Pisząc inaczej. Kupując 3 sprzęty : PC, tablet, smartfon, płacisz za Windowsa 3 razy. Dodajesz TV (lub XBOX, podaję xklocka, bo nie przychodzi mi na myśl żaden TV z windą) i płacisz już 4x.

"bo tamte po prostu działają, jest wszystko i jest ok"

- Tu się nie zgodzę. Działają, ale w porównaniu do Androida pole ich działania jest mocno ograniczone. iPhone jest ograniczony do własnej platformy i sprzętu ograniczonego certyfikatami, inaczej nie będzie współpracować. Z Windowsem i na Windowsie mało co działa, a jak już działa to trzeba kompilować mu jądra. Linuksa jako takiego przemilczę minutą ciszy (no, może na serwer DLNA się nadaje). Ubuntu to całkiem inna bajka, nie będę się wypowiadać dopóki nie wyjdzie 12.04. Android natomiast jest jak szwajcarski scyzoryk. Na dzień dzisiejszy jest już prawie wszędzie. Manta wydała pudełko za grosze z Androidem, które można podłączyć do TV (z HDMI, USB, Bluetooth, WiFi, LAN) i na którym działa Android Market (chyba wiadomo co to oznacza). Chętnie zobaczyłbym test w Labie.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Powerfeniks | 02.12.2011 14:15#34

@Staffo ;] w moich oczach co przedstawilem w wielu komentarzach pod newsami kierunek jaki przedstawia "windows" w zapowiedziach pokazuje ze "kopiuje" rozwiazania od swojej konkurencji/alternatywy po to zeby wprowadzic jakie kolwiek udogodnienia dla urzytkownika co tu przez redakcje jest przedstawiane jako hit i super nowosc[widzac takie cos spadam z krzesla :) no ale w koncu to jest portal :) "technologiczny"], nie bez powodu mowi sie "odgrzewany" windows [ja przynajmniej tak mowie bo tak jest], a nowatorstwo windowsa widac najbardziej po tym jak po viscie wydali sp"win7" tylko po to zeby dobrac sie do $$$ uzytkownikow przed tem zarzucajac projekt ktory byl zbyt dobry zeby oddac go zwyklym userom, bo fakt jest taki ze w tej slabej grubej firmie jak zrobia "zbyt dobry" produkt to nie beda wiedziec co zrobic pozniej[przyklad windows XP na ktorego nastepce trzeba bylo 6lat czekac], teraz wydaja produkt co 2/3 lata wiadomo jakim kosztem [wersje sp jako nowe wydania os XD], do win8 dodaja udogodnienia uzytkowe ktore w Gnu/linuksie byly juz od lat, i w sumie nie maja innego wyjscia poniewaz inaczej zostana w tyle za swoja wlasna alternatywa czego zrobic nie moga ze wzgledu na user=$$$$ ;] bo taka jest prawda dla tej firmy jestesmy numerkiem bankowym tak samo ty ja i kazdy kto kiedy kolwiek kupil, nabyl lub po prostu wcisnieto mu bez opcji wyboru chce/niechce jaki kolwiek produkt tej firmy, dla mnie nie ma problemu chcesz kupuj, tylko dla czego jak ja "niechce" to "musze" kupic? Na przyklad gdy kupuje laptopa to "musze" zaplacic za windowsa? Czytales klauzule tego monopolisty z ktorej wynika ze nawet jak kupisz i zaplacisz to system nie nalezy do ciebie? Gnu/linux w moim przypadku jest w zupelni wystarczajacy do wielu dzialan, a to ze nie moge miec najnowszego photoshopa pod Gnu/linuxem nie jest niczyja wina jak jedynie adobe/M$/monopol=$$$ i tyle, pod gnu linuxem nie musze "krackowac" systemowych plkow zeby zmienic ikone "menu start" co w systemie firmy m$ jest po prostu smiechu warte i tyle, w Gnu/linux mam zawsze wybor co chce, czego "niechce, niechce tego i tamtego to to po prostu zmieniam, mam wybor srodowisk od koloru do wyboru, a nie tak jak wielu zastanawia sie przed wydaniem "odgrzewanego" jak wylaczyc badziew kafelek w systemowym gui i na tym koniec jesli chodzi o modyfikacje pulpitu bez "krackowania" plikow systemowych co wedlug klauzuli jest "nielegalne" XD, z Gnu/linuxem mam wybor w tysiacu aplikacji, mam wybor w wygladzie, mam wybor w urzytkowaniu, czyli mam co chce, kiedy chce i jak chce, czyli mam wolnosc i moge robic wszystko co chce, wolnosc tutaj nie konczy sie na Gnu/linuksie jesli chcesz uzywac ograniczonego produktu to jest to "twoja" wolnosc czyli rob co chcesz, ale pszestan wkrecac kity na temat Gnu/linuksa o ktorym nic nie wiesz.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Powerfeniks | 02.12.2011 14:24#35

@RaveStar mysle ze jak jeszcze czegos niema to w dobie andka na x86 na pewno cos powstanie, w koncu jak by nie bylo to jest linux ;]

Avatar
bolek69 (niezalogowany) | 03.12.2011 1:54#36

System szpiegowski na masową skalę :)

Dodaj komentarz

Zasady publikowania komentarzy
Autor
Treść
 
Polecamy
Recenzja Samsung NP530U4B

Ultabook z nadwagą
Testujemy: Manta Smart TV Box

Internet w telewizorze
Huawei E583C

Test przenośnego routera 3G
Top programy
  •  
Top programy ostatnie 7 dni
  •  
Top programy ostatnie 30 dni
  •  
Skanery antywirusowe
skaner av