Mandriva Linux 2009.1

29.04.2009 17:27, Autor: Adam Wróblewski (adam9870), Kategoria: News
NewsImage

Najnowsza wersja dystrybucji Mandriva Linux 2009.1 jest już dostępna do pobrania ze strony twórców. Oficjalne ogłoszenia nie zostały jeszcze wydane, ale z pewnością jest to już ostateczna wersja.

Nowa Mandriva oferuje trzy środowiska graficzne, GNOME 2.26, KDE w stabilnej wersji 4.2.2, a także Xfce 4.6. W systemie znajdziemy nowe, wygodniejsze narzędzia do instalacji o konfiguracji. Jednym z nich jest HDT (Hardware Detection Tool), które pozwala sprawdzić konfigurację sprzętową komputera bez bootowania Mandrivy. Drugie narzędzie, a właściwie cały zestaw to Draksnapshot restore, służące do łatwego przywracania systemu.

System bazuje na niedawno wydanym jądrze 2.6.29 rozszerzonym między innymi o obsługę systemu plików ext4, z nowymi sterownikami urządzeń dla kamer internetowych i nowym systemem dźwięku dla kart dźwiękowych Intel HDA. W nowej Mandrivie znajdziemy także serwer grafiki X.org 1.6 i współpracujące z nim sterowniki do obsługi kart graficznych ATI oraz Intel.

Prócz tego, Mandriva 2009.1 posiada zmieniony system skryptów definiujących poziom bezpieczeństwa msec, charakteryzujący się teraz tylko dwoma poziomami bezpieczeństwa, usprawnione zarządzanie etykietami dysków w DiskDrake. Wprowadzono też wiele zmian dotyczących szybkości ładowania i zarządzania pakietami, a także udoskonalony firewall.

Mandriva 2009.1 dostępna jest w wersjach LiveCD nazwanej One oraz Free zawierającej standardowy instalator. Najnowszą Mandrivę pobrać można z serwerów producenta.

r   e   k   l   a   m   a

Komentarze (72)  

Avatar
Piotrekv100 (niezalogowany) | 29.04.2009 17:30#1

Czy ta Mandriva jest podobna do Ubuntu, Fedory i Debiana pod względem szybkości ?

Avatar
mandi (niezalogowany) | 29.04.2009 17:47#2

Swietnie!! pobrałęm i zainstalowałęm:)
System startuje znacznie szybciej niz przedtem
- sterowniki Ati działają sprawnie i szybko
- nareszcie zmienili liste urządzen w Drakconfie teraz przypomina tą z Windowsa
- kde 4.2.2 działa wyśmienicie w Kubuntu 9.04 sypało sie po kazdorazowym urochumieniu
Mandriva jest najlepsza dystybucja linuxa wg. mnie :)

Avatar
karakal (niezalogowany) | 29.04.2009 17:48#3

Czym się różni oznzczenie "europe1-american od europe2" w pliku do pobrania ? Czy są to jakieś wersje regionalne-jeśli tak to którą pobrać?

Avatar
anonim (niezalogowany) | 29.04.2009 18:01#4

kolejny Linux, do wszystkiego i do niczego.

Avatar
DARX (niezalogowany) | 29.04.2009 18:11#5

w europe1 nie ma spolszczenia chyba ale mogę się mylić

Avatar
suthum (niezalogowany) | 29.04.2009 18:23#6

@anonim
..tia....a łyżka na to niemożliwe.....
a winda to jest do czego?

Avatar
suthum (niezalogowany) | 29.04.2009 18:27#7

@karakal
mandriva-linux-one-2009.1-KDE4-europe1-americas-cdrom-i586.iso
--------------------------------------------------------------
German (de)
Greek (el)
English (Australia) (en_AU)
English (Canada) (en_CA)
English (en_GB)
English (Ireland) (en_IE)
English (New-Zealand) (en_NZ)
English (American) (en_US)
Spanish (es)
French (fr)
Italian (it)
Dutch (nl)
Portuguese (pt)
Portuguese Brazil (pt_BR)
Turkish (tr)

Avatar
etam (niezalogowany) | 29.04.2009 18:28#8

@anonim
podobnie jak windows :)

Avatar
suthum (niezalogowany) | 29.04.2009 18:28#9

mandriva-linux-one-2009.1-KDE4-europe2-cdrom-i586.iso
-----------------------------------------------------
Bulgarian (bg)
Czech (cs)
Danish (da)
English (Australia) (en_AU)
English (Canada) (en_CA)
English (en_GB)
English (Ireland) (en_IE)
English (New-Zealand) (en_NZ)
English (American) (en_US)
Estonian (et)
Finnish (Suomi) (fi)
Croatian (hr)
Hungarian (hu)
Lithuanian (lt)
Norwegian Bokmaal (nb)
Norwegian Nynorsk (nn)
Polish (pl)
Romanian (ro)
Russian (ru)
Swedish (sv)
Ukrainian (uk)
Uzbek (uz)
Uzbek (cyrillic) (uz@cyrillic)

Avatar
suthum (niezalogowany) | 29.04.2009 18:30#10

Hybrid isos
===========
All 2009 Spring isos are hybrid isos. You can dump it on a USB key and use this key as an install media. Please find GUI tool to create it: mandriva-seed.sh for Linux platforms, mandriva-seed-windows.zip for Windows one.

Avatar
anonim (niezalogowany) | 29.04.2009 18:39#11

Czy twórcy dbają o wersję z GNOME? Bo mam niemiłe doświadczenie z GNOME pod openSUSE 11.1

Avatar
Sławek (niezalogowany) | 29.04.2009 18:41#12

@anonim | IPHASH : GX-2T-YP-JF | 29.04.2009, 18:01 : Windows jest tym bardziej systemem do wszystkiego ;-) . PS: Z jakiej dystrybucji korzystasz? Ze Slack-a??

Avatar
Ludvick (niezalogowany) | 29.04.2009 18:54#13

@anonim
[[[kolejny Linux, do wszystkiego i do niczego.]]]

...kolejny komentarz od nikogo o niczym...

Avatar
Iac (niezalogowany) | 29.04.2009 18:54#14

Zaraz na forach znowu się wylegną "ofiary Mandrivy"... IMHO to najgorsza dystrybucja na rynku.

Avatar
Lech (niezalogowany) | 29.04.2009 18:58#15

@anonim
kolejny Troll, do wszystkiego i do niczego.

Avatar
Bartek (niezalogowany) | 29.04.2009 19:03#16

@karakal - jeśli chcesz język polski ściąg europe2

Avatar
ZP (niezalogowany) | 29.04.2009 19:11#17

Kolejny kertyński anonim...

Avatar
ZP (niezalogowany) | 29.04.2009 19:28#18

Ups.. miało być: "kolejny kretyński anonim.."

Avatar
Andrew (niezalogowany) | 29.04.2009 19:30#19

@mandi - dlaczego prowokujesz głupie dyskusje na temat "Która dystrybucja jest nejlepsza i dlaczego moja"?

Avatar
MACK (niezalogowany) | 29.04.2009 19:31#20

EUROP2 TO WYDANIE MIN. Z POLSKIM JEZYKIEM W EUROPE1 POLSKIEGO JEZYKA NIE MA

Avatar
lukas (niezalogowany) | 29.04.2009 19:47#21

@anonim, kolejny, któremu się wydaje, że coś wie, potrafi, a tak naprawdę nie wie, nie potrafi nic ;)

Avatar
mod (niezalogowany) | 29.04.2009 19:52#22

polecam

Avatar
_._ (niezalogowany) | 29.04.2009 20:25#23

@anonim | IPHASH : GX-2T-YP-JF |

Kolejny Twój komentarz mówiąc delikatnie - do niczego...
Powtarzasz się dziecko drogie:

@anonim | IPHASH : GX-2T-YP-JF | 25.04.2009, 10:45
"system do wszystkiego i do niczego."

http://dobreprogramy.pl/index.php?dz=15&n=11290&openSUSE+11.2+Milestone+1

Czyżby chora obsesyjka?
Pomylileś vortale, tu jej nie wyleczysz.

Daruj sobie takie marne "merytorycznie" komentarzyki podparte Twym tekstem typu: "poszukaj odpowiedzi na google"...
Świadczy to tylko o Twoim niskim poziomie wiedzy bądź o Twym trollowaniu.
Wybierz sobie sam.

Avatar
Luke (niezalogowany) | 29.04.2009 20:27#24

Mandriva jest dobrym systemem ;) w pełni spolszczonym.. dobrze wykrywa sprzęt... itd.
polecam go dla nowicjuszy ;)
te *Ubuntu czy Fedora itd. działają wolno... b. wolno w porówaniu z mandrivą.PClinuxos,czy Slackware a nawet Gentoo ;)

pozdrawiam :)

Avatar
gucioop (niezalogowany) | 29.04.2009 20:45#25

Mimo wszystko, należy potępić Mandrive za komercyjność. Jedyny system LINUX, za którego trzeba płacić ( nie liczę wersji download ). W zasadzie placic nie malo nawet :/

Avatar
musk (niezalogowany) | 29.04.2009 20:45#26

Dla niecierpliwych są już dostępne torrenty (wbicie się obecnie na serwery FTP graniczy z cudem)

http://torrent.mandriva.com/public/2009.1/

Avatar
Mariusz (niezalogowany) | 29.04.2009 20:56#27

Super, tylko wersja One wysypuje się podczas ladowania systemu... W pewnym momencie po prostu staje i nie chce ruszyć dalej. To już nie pierwszy raz kiedy mam taką sytuację z nową wersją Mandrivy.

Avatar
etam (niezalogowany) | 29.04.2009 21:10#28

@gucioop
tak tak, red hat jest darmowy, suse jest za darmo, a canonical (ubuntu) udziela wsparcia za friko...skończyły sie czasy, że wszystko jest za darmo, ciesz siew ogóle, że jest takie firmy udostepniają darmowe wersje - mandriva free, opensuse, fedora itd.

Avatar
jakub (niezalogowany) | 29.04.2009 21:13#29

@gucioop
"Mimo wszystko, należy potępić Mandrive za komercyjność. Jedyny system LINUX, za którego trzeba płacić ( nie liczę wersji download ). W zasadzie placic nie malo nawet :/"

Dobrze gada!
Dla mnie Linux to nie tylko sprawny i szybki system, ale również społeczność, duch dzielenia się, OTWARTOŚCI... Konieczność płacenia ze różne wersje Enterprise czy Xtreme to dla mnie absurd. Po pierwsze: i tak można sobie dociągnąć odpowiednie paczki i mamy gotową wersję "Wypas" :-) Po drugie komercyjne podejście do Linuksa zabija jego ducha.

Avatar
Shevchenko1987 (niezalogowany) | 29.04.2009 21:15#30

Zaczynałem od tego distro :)

Avatar
mand (niezalogowany) | 29.04.2009 21:18#31

najlepsze distro jakie kiedykolwiek się ukazało

Avatar
gaduła (niezalogowany) | 29.04.2009 21:26#32

Linux stanowi zaledwie mały odsetek i w ogóle jest kiepski ;-P [prowokacja].
A tak naprawdę to próbowałem zainstalować różne dystrybucje ale zawsze jest ten sam problem.
Internet Net24 na kablach netii. Wiem wiem dla Ubuntu i dla SUSE jest ubudsl, dla mandrivy też coś tam jest. Ale bardzo często to nie działa.
Przykład- problemy z jądrem 2.6.27-7 ubuntu po aktualizacji wykrywał modem speedtouch 330 jako bluetooth. Problem został rozwiązany ale w Ubuntu 9.04 znów za problemy z Net24.
Nie żebym krytykował ale dopóki takie niedociągnięcia się będą zdarzać to ludzie nie będą emigrować na Linuksa. Dla mnie gry zupełnie nie istnieją ale bardzo ważne jest dla mnie bezpieczeństwo więc myślę że Linux byłby dla mnie bardzo dobry.
Zauważcie że ludzie często nie mają czasu na to by szperać na forach i googlach ... niektórzy po prostu NIE mają na to czasu. Dla mnie komputer służy jedynie do edukacji i do logowania się ze stroną brokera, Linux byłby idealny ale niestety nie jest bo nie mam pewności że po aktualizacji nie padnie mi net.
uuuuf :-P

Avatar
Bartek (niezalogowany) | 29.04.2009 21:32#33

@gucioop - zanim rzucisz kamieniem w Mandrivę doceń to, że dzięki owej "komercyjności", może aktywnie wspierać rozwój oprogramowania Open Source. Więc podziękuj a nie potępiaj. Dzięki Mandrive Twój Ubuntu może być jeszcze lepszy ;-)

Avatar
tuxvoytec (niezalogowany) | 29.04.2009 21:34#34

@gucioop to za TurboLinuksa, SuSE, RedHata nie trzeba? Trzeba jest jednak tak że każde z podanych distr ma swoje darmowe odpowieniki (może poza turbo). Mandriva też.

Pomyśl zanim coś napiszesz.

A do tematu. Mardriva to bardzo fajne distro. Puki co nie sprawia problemów (większych) i tak niech zostanie.

Avatar
Jędrek (niezalogowany) | 29.04.2009 21:43#35

mandriva-linux-one-2009.1-GNOME-europe-americas-cdrom-i586.iso

mandriva-linux-one-2009.1-KDE4-europe2-cdrom-i586.iso

To są wersje z językiem polskim

Avatar
gucioop (niezalogowany) | 29.04.2009 22:32#36

Myślę, myślę, nie musisz rzucać od razu takich oskarżeń. Fakt, nie zorientowałem się, jednak dalej sądzę, że płatny linux jest zupełnym zaprzeczeniem ducha całego projektu. @ Bartek - nie używam UBUNTU :p.

Avatar
Łukasz (niezalogowany) | 29.04.2009 22:44#37

@gaduła
Próbowałeś może połączyć się przez NetworkManagera? O ile się nie mylę, to powinno się dać przez niego połączyć. Jeżeli jeszcze nie wywaliłeś jakiejś dystrybucji to spróbuj.

Avatar
Wojciech (niezalogowany) | 29.04.2009 22:48#38

Zassana :) Jutro zabiorę się za instalację, prawdopodobnie zastąpi Kubuntu. Kubuntu jest ok, ale jednak wolę Mandrivę :)

Avatar
Łukasz (niezalogowany) | 29.04.2009 22:51#39

@gaduła
http://net-24.pdg.pl/?id=start
próbowałeś?

Avatar
anonim (niezalogowany) | 29.04.2009 23:05#40

ubuntu jest super ja się ciesze że wreszcie wykrywa mi karte wifi :D nareszcie w sumie czekałem na to od 2 lat no ale ważne że śmiga

Avatar
anonim (niezalogowany) | 29.04.2009 23:09#41

tak, Windows jest do wszystkiego, a Linux do niczego :) Gratuluje innym wiedzy, szczególnie tym co zainstalowali Srubuntu i pojedli wszystkie rozumki. Of course powtarzam się, bo to prawda :P

Avatar
Vatras (niezalogowany) | 29.04.2009 23:11#42

Nie pobierać tego badziewia!!!!!
Miałem Mandrive Xtreme 3. Wydałem kupę kasy i wracam z powrotem do ubuntu. Nawet przeglądanie folderów z prawami roota sprawiało problemy, brak sudo, mikroskopijne repo i inne detale powodują, że ta dystra jest ******* Miesiąc po wyjściu KDE 4.2 nadal nie było go w repo. Dno.

Avatar
Nixxx (niezalogowany) | 29.04.2009 23:16#43

Witam, sam korzystam z Archa ale Mandriva to bardzo przyjemna dystrybucja, zawsze wszystko na niej działało bez większych problemów. Zawsze doceniałem jej integrację z KDE oraz obsługę sprzętu.

Avatar
mario (niezalogowany) | 29.04.2009 23:47#44

"Linux jest do wszystkiego i do niczego" to w zasadzie prawda, bo można na nim tworzyć, edytować, i zarabiać kasę, ale i słuchać muzy, oglądać filmy jak i pisać komentarze, czyli to co robią miliony innych przed monitorami

Avatar
mario (niezalogowany) | 29.04.2009 23:49#45

ale zauważyłem, że piszesz z pod Visty, czyżby kompleks i potrzeba dowartościowania? radzę doinstalować win 7, beta, ale może pomoże;)

Avatar
Niedźwiedź (niezalogowany) | 29.04.2009 23:50#46

Linux jest darmowy. Ba. Jest tak bardzo darmowy, że jeżeli chcesz możesz sam poskładać wszystkie klocki (Linux to zaledwie jądro) i sprzedawać za ile i komu chcesz. Jest jeden warunek. Musisz poinformować, że opiera się na Linuksie.

Avatar
Everglades (niezalogowany) | 30.04.2009 0:32#47

Mandriva jest potrzebna . Pełni rolę pomostu, miedzy Windows. Ciesze się ze znaczącego wzrostu popularności linuxa, jaki zaobserwowałem w sondażach, na kilku portalach. Czyżby głębokie sądownie rynku OS-ów ? Zaczynamy się bać ?

Avatar
_._ (niezalogowany) | 30.04.2009 0:35#48

@anonim | IPHASH : GX-2T-YP-JF | 29.04.2009, 23:09

"tak, Windows jest do wszystkiego, a Linux do niczego :)"
Egzaminy gimnazjalne pewnie Ci nie poszly...
I ta emotka na końcu tak "pięknego" zdania to uwypukla.

"(...)Srubuntu i pojedli wszystkie rozumki"
O jacie, ale kompleksy wychodzą...
Zazdrość, że ktoś zainstalowal a anonim na swej "cudownej" viście dalej siedzi?
Przeszkadza, że ktoś używa alternatywy?
Jeśli tak to milczenie w Twym przypadku będzie więcej niż zlotem...

"bo to prawda :P"
Tylko dla Ciebie, tylko dla tych dla których trollowanie to sposób na życie.

Avatar
Iac (niezalogowany) | 30.04.2009 1:03#49

@Niedźwiedź - mylisz darmowość z wolnością - w ang. to samo słowo free, ale w kontekście twojej wypowiedzi bardziej pasuje "wolność"

Avatar
sirsimon (niezalogowany) | 30.04.2009 7:55#50

Podobno Mandriva przeportowała w tym wydaniu K3B pod KDE4. Prawda ci to?

Avatar
małe pytanko (niezalogowany) | 30.04.2009 7:59#51

@gdula - ja również miałem straszne problemy z modemami. Linuksy tragicznie je obsługują. Aplikacja UBUDSL u mnie nie działała z Debianem, SUSE (a wg twórców miała działać poprawnie), w Ubuntu, dla którego była tworzona dobrze wspierała do wersji 8.04. Następne to już była loteria. Kupiłem router i kablem połączyłem z moją starą kartą sieciową. Teraz działa na wszystkich dystrybucjach.
Zgadzam się z Tobą, że Linux może wystarczyć do pracy, ale pod warunkiem, że wykryje wszystkie urządzenia i będzie to dobrze działać! Niestety Linux tego nie robi do tej pory. To porażka całego ruchu open! Mam już 4 lata Debiana/Ubuntu i do tej pory nie wykrywa poprawnie wszystkich urządzeń. Developerzy powinni wreszcie zrozumieć, że sprzęt ma działać tak jak go producent wydał. Co z tego, że drukarka (5 letnia) działa, pod Windowsem do płytki ze sterami dodano wiele softu ułatwiającego pracę. W Debianie drogą dopasowywania jedynie drukarka jakoś działa. A aparaty cyfrowe, komórki - przecież to wszystko ma dedykowany soft. Linux wykrywa te urządzenia jako zwykłe urządzenia masowe usb. Dopóki urządzenia nie będą działać podobnie w Linux jak i Windows nie mamy co marzyć o większym zainteresowaniu użyktowników.

PS
Może mi ktoś wytłumaczyć jakim cudem Linux radzi sobie z płytami głównymi producentów? Przecież dają oni jedynie stery pod Windowsa? Pewnie warstwa hal, no ale ile można jechać na kombinacjach i inżynierii wstecznej?

Avatar
Jakub (niezalogowany) | 30.04.2009 8:27#52

@małe pytanko: A to wina Linuksa czy producentów? IMHO i tak się chłopaki rewelacyjnie spisują biorąc pod uwagę, że w zasadzie piszą sterowniki nie mając dostępnych specyfikacji urządzeń.

Avatar
Nixxx (niezalogowany) | 30.04.2009 9:08#53

@małe pytanko a kto Ci każe używać modemów? co za absurdalny argument. Kupujesz router i zapominasz o modemie!

Avatar
DIM (niezalogowany) | 30.04.2009 9:46#54

@małe pytanko. gaduła
Nie przesadzajcie Panowie z tym brakiem obsługi urządzeń. Po prostu trzeba poświęcić trochę czasu i sprawdzić przed zakupem komputera/komponentu czy nie jest to przypadkiem urządzenie kłopotliwe, a w skrajnym przypadku nawet windows-only.

Kupując koszulę, spodnie, biustonosz też trzeba znać odpowiedni rozmiar, trzeba wiedzieć czy samochód to benzyniak/disel/a może ma instalację gazową? Nikt się nie specjalnie nie dziwi, że w odtwarzaczu CD nie może odtworzyć płyty DVD itd.

Za to wiecznie przewijają się na róznego rodzaju forach problemy z urządzeniemi i programami tylko dla windows, które nie chcą działać pod linuksem.
Skoro producent wypina się na ten segment rynku i uważa, że pieniądze linuksiarzy śmierdzą to szkoda tracić nerwy i walczyć z wiatrakami.

Doborem sprzętu, instalacją, konfiguracją oprogramowania i systemu operacyjnego powinni się zajmować się specjaliści.
Kiedy zespsuje Ci się pralka, lodówka, samochód, musisz podłączyć nowy kocioł gazowy wzywasz specjalistę/serwis. Tak jest w każdej branży z wyjątkiem komputerów gdzie MS wymyślił, że każdy, nawet mało rozgarnięty uzytkownik komputera może sobie za-/przeinstalować windowsa i do takiego poziomu dostosowuje swoje oprogramowanie - lekko, łatwo i przyjemnie.

Bycie root'em to nie kaszka z mleczkiem i zobowiązuje m. in. do tego by nauczyć się jak dobrać właściwie sprzęt oraz dystrybucję i radzić sobie z jego konfiguracją.

Z drugiej strony zdarzają się (na szczęście sporadycznie) sytuacje, że urządzenie działa w starszym wydaniu dystrybucji, a po aktualizacji nagle przestaje - i tu rzeczywiście ruch open source ma pracę domową do odrobienia.

Avatar
yasiek (niezalogowany) | 30.04.2009 10:43#55

Czy może ktoś jeszcze miał problem z tym że nowa Mandriva po instalacji nie ma zamiaru się uruchomić? Znaczy się pierwszy raz się uruchamia, ale później umiera tuż przed ekranem logowania. Nie wiem czy to przez kartę ati czy przez co, ale poprzednia wersja nie miała tego problemu :/

Avatar
sokoleoko (niezalogowany) | 30.04.2009 11:06#56

Koledzy jak sprawa wygląda z NVIDIĄ oraz Atherose bo Po ubuntu 904 - to zwątpiłem w linuksa. A boję się kolejnego rozczarowania.

Avatar
Pazuzu (niezalogowany) | 30.04.2009 12:58#57

@ małe pytanko
A mnie to jakoś ten Linux wykrywa i aparaty cyfrowe i komórki i nawet pendrive mojego brata, co to z nim XP miało poważne problemy (działał ale strasznie powolny był odczyt i kopiowanie). Pewnie jakaś siła nieczysta mi pomaga, nic a nic.

Avatar
Franek (niezalogowany) | 30.04.2009 15:19#58

@yasiek

Tak ja spotkałem się już z tym problemem na nie jednej konfiguracji sprzętowej, więc nie mogę powiedzieć jaka jest tego przyczyna.

Avatar
zbyszek (niezalogowany) | 30.04.2009 16:15#59

a ja wlasnie przeszedlem na mandrive:p,i jak narazie jestem zadowolony.zobaczymy co bedzie dalej :d,czy ktos moze mi wyjasnic dlaczego zainstalowany explorer 6 pod win otwiera szybciej strony niz przegladarki w linux.ciekawe:d.ale jak narazie jestem zadowolony ,mandriva sama wyktyla urzadzenia gdzie w poprzednich wersjach byly duze problemy w tym z modemem usb,ale teraz smiga dobrze.sam wyszukal sobie kodeki,filmy dzialaja,muzyka rowniez,tylko zeby te przegladarki troche szybciej smigaly.linuxa zainstalowalem w protescie microsoftu i innym deweloperom oprogramowania ktorzy blokuja neta,mam nadzieje ze wiekszosc sie przesiadzie na linux.powiem szczerze ze robilem chyba z 10 podejsc do instalacji,ale po poznaniu go lepiej musze stwierdzic ze linux nie jest taki zly i taki straszny.mam nadzieje ze w dobrychprogramach powstanie dzial na linux aby ludziska lepiej go poznali.od zawsze mialem windowsa nawed vista ktora jak dla mnie byla swietna poszla teraz na odstawke.moze za jakis czas znow przejde na windowsa ale jak moge cos ocenic i kometowac jezeli tego nie znam.pozyjemy zobaczymy:-)w kazdym razie musze stwierdzic ze mandriva po wpisaniu ospowiednich repo sama sie konfiguruje i aktualizuje,obecnie urzywam kde,dla tych co tak pluja na linux-zainstalujcie,poznajcie a nastepnie krytykujcie,sam kiedys krytykowalem ale teraz:d.a co najwarzniejsze linux jest legalny a w dobie namierzania i przepisow antypirackich to jest najwarzniejsze.znajomym rowniez zainstalowalem linuxa tym co tak pluli jadem i okazalo sie ze nawed daja sobie rade:-),wiec nie taki diabel straszny jak go maluja,jeszcze raz mam nadzieje ze powstanie dzial dla linux tak jak to ma miejsce na komputerswiat.pozdrawiam

Avatar
yasiek (niezalogowany) | 30.04.2009 16:28#60

@Franek Sam chyba znalazłem rozwiązanie. Najwidoczniej coś jest nie halo z menadżerem logowania i po prostu się wiesza w pewnym momencie. Można to obejść jeśli w trybie failsafe zalogujesz się na roota i wklepiesz startx. Później trzeba wyłączyć temat graficzny przy logowaniu. Jak to zrobisz to będziesz musiał po zalogowaniu znowu pisać startx żeby dalej poszło. Wiem że to nie bardzo wygodne, no ale puki co innej rady nie znalazłem...

Avatar
małe pytanko (niezalogowany) | 30.04.2009 17:05#61

Pazuzu - czytałeś może do końca mój post? W jaki sposób wykrywa te urządzenia? Podłączasz sobie taki aparat Sony Alfa i wykrywa go jako aparat alfa, czy tak jak napisałem jako urządzenie usb? Czy możesz sobie wgrać linuksową wersję Nokia PCsuite. czy Nokia Updater?
No i gwoli tego wykrywania sprzętu. Na tym vortalu czytelnicy zarzucają Microsoftowi, że do Visty trzeba mieć odpowiedni sprzęt. A do Debiana to niby nie trzeba? Raz jeszcze się zapytam kogoś mądrego na tym vortalu. W jaki sposób tworzy się moduły sterujące do wszelkich urządzeń typu chipsety płyty głównej, urządzeń peryferyjnych skoro nie ma dostępnej dokumentacji od producenta tych urządzeń? Potraficie coś na tyn temat napisać?
Pozdro!

Avatar
Suchy (niezalogowany) | 30.04.2009 20:56#62

Bardzo ale to bardzo dobry system w tej chwili-widać że poprawili znacznie i jakbym nie zobaczył to bym nie uwierzył że tak może mandriva dobrze i poprawnie chodzić a nowe kde to cud miód.Bardzo dobra alternatywa dla windowsa

Avatar
lxthr (niezalogowany) | 30.04.2009 22:18#63

Mandriva to dobre distro, chyba najlepsze dla początkująchy. Wszak ma niedomagania, ale każda dystrybucja ma problem z tym lub tamtym. Niektóre zakapiory wieszają na manarynce psy, bo jest komercyjna, ale nikt Wam nie każe jej kupować. Wystarczy zainstalować wesję Free lub One, dodać odpowiednie repozytoria i już mamy to samo co w PowerPacku. Nie należy zapominać jak bardzo się przyczniła do rozwoju linuksa.

Avatar
tr (niezalogowany) | 30.04.2009 22:19#64

Chciałbym skorzystać z tego linuksa.
Niestety ftp (francuski=fr) chyba coś nie działa Ściągam kilkanaście mega i mnie wywala (limit czasu przekroczony).
Może ktos pojaśni mi gdzie jeszcze mogę ściągnąc to nanowsze wydanie.

Avatar
tuxvoytec (niezalogowany) | 30.04.2009 22:44#65

@sirsimson Tak w nowej mandrivie masz K3b choć myślę że to nie do końca zasługa mdv. Po prostu chyba już czas :)

Avatar
krzysiek (niezalogowany) | 01.05.2009 9:31#66

Dzisiaj w nocy skorzystałem z usługi Mandriva Update :)) aktualizacja całego systemu z 2009 do 2009.1 przebiegła pomyślnie, zero problemów :D Osobiście używam Mandrivy już wiele lat, stawiam także na niej większe i mniejsze serwery i powiem szczerze, że bardzo lubię to distro. Jak każde oprogramowanie - ma ona czasem swoje wpadki, ale... :)) Zabieram się za przegląd i testowanie. Pozdrawiam!

Avatar
david (niezalogowany) | 01.05.2009 18:29#67

wielka kicha sprawdziłem im nowsza wersja tym gorzej standard francuski pozostaję przy ver 2006

Avatar
młodszy (niezalogowany) | 02.05.2009 9:14#68

@gucioop

"Mimo wszystko, należy potępić Mandrive za komercyjność. Jedyny system LINUX, za którego trzeba płacić ( nie liczę wersji download ). W zasadzie placic nie malo nawet :/"

A kto Ci każe płacić? Wersja darmowa spokojnie wystarcza. Płacą ci, którzy chcą ;)

Avatar
WOJO (niezalogowany) | 02.05.2009 12:52#69

Niestety widzę, że stara zasada "nie rusz jak działa" się sprawdza :) Postanowiłem jakis czas temu przejść z wersji 2006 na 2009 i z niemałymi problemami się to udało. Teraz myślę sobie - "spring" - dopracowali wiele rzeczy, trzeba zainstalować. Nie lubię updatów, więc na pierwszy ogien poszedł domowy serwerek. O ile instalka przebiegła bez problemu, o tyle już używane moduły usług pozostawiają wiele do życzenia. Tak na szybko, kernel-source ma błąd w nls - nie kompiluje się (pomaga podmiana biblioteki ze źródeł), named wywala max open file (1024)....,dahdi w wersji 2.1.0.4 ma błąd w module wctc4xxp (pomaga podmiana ze żródeł 2.2.0). Parę innych drobiazgów związanych np. z niepoprawnym tworzeniem katalogów czy symlinków pominę :). Po instalacji, urpmi od razu aktualizuje apache. Jednym słowem to wydanie to porządna KUPA. Jak zwykle trzeba bedzie poczekać z serwerami produkcyjnymi pół roku, żeby "wersja beta" nabrała jakiegoś kształtu :)

Avatar
Coladoria (niezalogowany) | 22.05.2009 21:53#70

Pobrałam Mandrivę 2009, dokonałam instalacji i co dalej. W Mandrivie 2007
miałam jakieś menu. Tutaj nic. Gdzie jakiś edytor tekstu, gdzie obrazy
itd? Najmniejszego pisma nie mogę napisać bo nie ma dostepu do Open Office
tzn nie wiem gdzie go znaleźć. Jest pasek ale nie rozwija się w normalne menu. Na pulpicie kolor niebieski bez żadnych ikon. Wiem, że szanse na otrzymanie odpowiedzi są
nikłe ale zanim zainstaluję z powrotem Windows XP muszę się gdzieś
wyżalić.
Pozdrowienia
Coladoria

Avatar
Coladoria (niezalogowany) | 27.05.2009 9:12#71

Napisałam: "Wiem, że szanse na otrzymanie odpowiedzi są nikłe...". To nieprawda, miałam nadzieję, że ktoś pomoże. Tutaj tylu mądrych ludzi i piszą tak uczenie... Może jednak?

Coladoria

Avatar
anonim1 (niezalogowany) | 04.10.2009 9:11#72

System Mandriva używam od 2004 roku, nie słuchajcie "troli", którzy sprzeczają się jaki system jest lepszy, jeżeli chodzi o Linuxa to po prostu trzeba wybierać wersje stabilne a nie dążyć za modą i mieć najnowszą wersję. Gdy nie ma się bladego pojęcia o konfiguracji Linuxa lub nie ma ktoś ochoty na grzebanie w forach i ustawieniach to polecam przede wszystkim dystrybucje stabilne, czyli takie, które już przynajmniej od pół roku funkcjonują, a jeżeli chodzi o to czy Mandriva czy Ubuntu czy cokolwiek innego to już kwestia przyzwyczajenia i własnej wygody, ja przyzwyczaiłem się do Mandrivy i tą dystrybucję polecam dla mnie jest najwygodniejsza do pracy.

Dodaj komentarz

Zasady publikowania komentarzy
Autor
Treść
 
Polecamy
Test Sharp AQUOS SH80F

Warto (byłoby) się szarpnąć
Recenzja Samsung NP530U4B

Ultabook z nadwagą
Testujemy: Manta Smart TV Box

Internet w telewizorze
Top programy
  •  
Top programy ostatnie 7 dni
  •  
Top programy ostatnie 30 dni
  •  
Skanery antywirusowe
skaner av