Microsoft podczas MIX 2011 o przyszłości Silverlighta

13.04.2011 13:05, Autor: Michał Majchrzycki (mmaj), Kategoria: News
NewsImage

Podczas konferencji MIX 2011 Microsoft ujawnia kolejne szczegóły na temat Silverlighta. Wygląda na to, że firma będzie powoli wycofywała się ze swojej technologii.

Silverlight nie radzi sobie najlepiej w Sieci. W porównaniu z technologiami takimi jak Flash czy wchodzący na rynek HTML5 nie jest popularnym rozwiązaniem. Microsoft starał się dotychczas przekonać deweloperów, że jego platforma będzie równie konkurencyjna co dominujące technologie. Teraz jednak zaczyna powoli zwracać się w stronę HTML5. Jak informowaliśmy wczoraj, podczas MIX 2011 pokazano testową wersję Internet Explorera 10. Podczas prezentacji przeglądarki skupiono się przede wszystkim na obsłudze HTML5. A co z Silverlightem?

Powody odchodzenia od Silverligtha wyjaśniał Tom O’Brien z Microsoftu. Stwierdził on, że rozwój standardów takich jak HTML5 sprawia, że są one dużo bardziej wydajne dla deweloperów niż Silverlight. Nie oznacza to jednak, że Microsoft ma zamiar zupełnie zrezygnować ze swojej technologii. Nadal świetnie sprawdza się w dostarczaniu materiałów ograniczonych prawami autorskimi czy obsłudze Smooth Streaming, technologi umożliwającej streaming multimediów bez ich wcześniejszego buforowania. Jutro podczas MIX 2011 zostanie zaprezentowana beta Silverlighta 5. Microsoft chce zarówno dostarczyć nowe narzędzia dla deweloperów, jak i wprowadzić szerzej swoją technologię do Windows Phone 7.

r   e   k   l   a   m   a

Komentarze (52)  

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
aa.bb | 13.04.2011 13:23#1

raczej fajnie to przemyśleli. jeśli ms wdroży się w html5 to szybciej stanie się on powszechny i czasem w końcu w pełni użyteczny. Dobrze że nie są zawzięci na swój produkt tak jak adobe na swojego flasha, ale fajnie że nie zamykają projektu silverlighta całkowicie - zawsze może być on dobrą alternatywą dla produktu adobe.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
przemor25 | 13.04.2011 13:28#2

@aa.bb

Najgorsze to są strony całkowicie zrobione we flashu. Zupełny przerost formy nad treścią.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
przemek1234 | 13.04.2011 13:36#3

Flash to dziadostwo, nieraz tego tyle dadzą na stronę, że na słabszym kompie (np. z Intel Atom'em) chce taka strona go wykończyć, a użytkownika też (nerwowo).

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
MiL- | 13.04.2011 13:49#4

Nie dziwne że to nie jest popularne jeżeli działa tylko pod jednym systemem.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Mayron | 13.04.2011 13:53#5

"Nie dziwne że to nie jest popularne jeżeli działa tylko pod jednym systemem."

Jeżeli 98% ludzi jest w stanie z tego korzystać to kto przejmuje się tam tym 1-2%? ;d

Avatar
lck (niezalogowany) | 13.04.2011 14:03#6

"Jeżeli 98% ludzi jest w stanie z tego korzystać to kto przejmuje się tam tym 1-2%? ;d"

A Tablety, Smarty i coraz bardziej popularne TV z OS np Samsung czy SONY z Androidem to 1-2%???

Avatar
herr (niezalogowany) | 13.04.2011 14:18#7

Dziękuję wszystkim którzy twierdzili że silverlight wymiata, oraz onetowi który użył go do stworzenia vod! xD

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Raid | 13.04.2011 14:18#8

"Nie dziwne że to nie jest popularne jeżeli działa tylko pod jednym systemem."

Silverlight jest także udostępniany dla Mac OS X.

Avatar
DuszekGd (niezalogowany) | 13.04.2011 14:20#9

Dlaczego wtyczka Silverlight wyłącza mi Firefoxa kiedy chcę obejrzeć coś, co wymaga tej wtyczki i wyrzuca informację o błędzie? Może ktoś poradzić jak to naprawić? Z góry dziękuję.

Avatar
smerfxx (niezalogowany) | 13.04.2011 14:22#10

To są bzdury. Sprawa jest taka że w MS są dwie grupy, jedna stawia na IE i HTML5, zaś druga na Silverlight. Silverlight góruje nad dziadostwem HTML5 i nadal będzie rozwijany, być może trochę wolniej bo i tak już tam dużo ficzerów władowali.

Avatar
KONTO USUNIĘTE | 13.04.2011 14:26#11

Niech w końcu SilverLight będzie 64 bitowy, bo jak dla mnie to jest śmieszne, że mają IE9 64 bit, a SL nie jest. Już nawet flash jest 64 bit, wprawdzie beta ale jest.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
DonM$ | 13.04.2011 14:26#12

Co za żal, nikt nie powiedział, że m$ wycofuje się z sl, tak więc piszecie bzdury, jedyne co stwierdzono to to że sl ostatnio nie jest priorytetem i tu nie ma się co dziwić, bo teraz m$ czeka, aż technologia się rozpowszechni w międzyczasie robiąc kolejne wersje.

A o HTML5 to szkoda gadać, nie oferuje chociaż części tego co oferuje flash czy sl, firmy w ogóle nie biorą pod uwagę, że html5 jest bardzo mało wydajny, gdzie flash czy sl oferują o wiele lepszą wydajność.

Apple wielki fanatyk html5, przerobił swoje strony pod html5 i co i chodzi to jak kobyła, kilo zbędnych fajerwerków, które nic nie polepszają, a zużycie proca c2d 2,2 ghz sięga 80 %, przeglądarka mieli ten syf i muli, robione na siłę bezsensowe przebudowy, a wszystko to można osiągnąć samym html4 css i trochę js bez zbędnego obciążania cpu.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
DonM$ | 13.04.2011 14:27#13

zorak - i co ci takiego wielkiego daje ten 64 bitowy flash ? Co dałby ci 64 bitowy sl ?

Avatar
peter. (niezalogowany) | 13.04.2011 14:30#14

Buheheh, fanboje m$ z onetu powinny teraz stracić pracę. Cieniasy nawet strony nie potrafią po ludzku zrobić :D

Avatar
KONTO USUNIĘTE | 13.04.2011 14:30#15

"Co dałby ci 64 bitowy sl ?"

A chociażby to że lubię oglądać fimy na VOD, a one potrzebują SL

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Ryan (redakcja) | 13.04.2011 14:34#16

@DonM$: Tak się składa, że HTML5 jest naprawdę poważnym konkurentem Flasha. Prawdopodobnie niedługo przekonać się będzie można o tym na dp. ;)

Avatar
jakis anonim (niezalogowany) | 13.04.2011 14:35#17

@DonM$

No wiesz... na 64bitowy flash to juz najwyzsza pora, w koncu 64bitowe przegladarki juz od dawna sa na rynku. Moze nie sa jakies szczegolnie popularne, ale istnieja. Flash 64bitowy przydalby sie chociazby po to, zeby moc uzywac youtube pod taka przegladarka. Jest tez 64bitowa java, wiec dlaczego flash czy sl mialby nie byc.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
pilarek | 13.04.2011 14:42#18

@Mayron

OSX też należy do 1-2%?

Avatar
Aby (niezalogowany) | 13.04.2011 14:52#19

I bardzo dobrze nikt za tym płakać nie będzie, szczególnie, że to wytwór m$.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
slepcu | 13.04.2011 15:22#20

zarowno flash jak i sl 32-bitowy moze dzialac na 64-bitowej przegladarce

sl przydaje sie tylko do VOD ktore korzystaja z DRM czy innych zabezpieczen - wkurza mnei to nieziemnsko bo nie mozna takiego filmu zbuforowac, a ja nie mam za szybkiego lacza

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
mjarosz | 13.04.2011 17:21#21

@pilarek
jak już ktoś Raid zauważył Silverlight jest również dostępny dla Mac OS X.
Obecnie Silverlight jest zainstalowany na ok 70% komputerów na całym świecie (źródło: riastats.com), także całkiem niezły wynik. Silverlight jest obecny na rynku od ok 3 lat i jak do tej pory rozwijał się w zawrotnym tempie i na chwilę obecną jest naprawdę dopracowanym produktem. W niedalekiej przyszłości natomiast można spodziewać się, że Silverlight zostanie połączony ze swoim starszym bratem WPF.
Myślę, że obecnie nie ma co porównywać Silverlighta z Flashem. Programując w Silverlighcie mamy do dyspozycji platformę .net, nowoczesne języki programowania C#i VB .net, w wygodny sposób korzystamy z webserwisów (ria webservices), mamy możliwość instalacji takiej aplikacji na komputerze (Out of browser) oraz wiele innych ciekawych rzeczy, których nie znajdziemy we flashu.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
IuEnLaMondo | 13.04.2011 17:23#22

@przemek1234
Dokładnie, zgadzam się. Dlatego używam Flashblock'a.

Mono nie mam nawet zainstalowane ;p Raz, że patenty, dwa, że na mono mało rzeczy działa podobno.
Wolę HTML5 od tych wszelkich Flash'y, Silverlight'ów itp. Gnash'a (wolny Flash Player) mam tylko do Youtube, a odtwarzacza Silverlight'a w ogóle nie mam.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
RaveStar | 13.04.2011 17:29#23

Silverlight odchodzi? Od dawna pisałem, że nie ma przyszłości.
A tak się napinali na tej konferencji w grudniu.

To samo twierdzę o samej platformie .NET. Jej kluczowe części są płatne (i to nie jakieś tam grosze), przez co utrudniają szerszą adopcję.

Mam nadzieję, że MS spełni swoje groźby i zabierze się ostro za HTML5.

Avatar
newum (niezalogowany) | 13.04.2011 17:47#24

@przemor25

To nie wina flash'a, czy silverlight' tylko właścicieli stron. Jeżeli mają w głębokim poważaniu użytkowników i starają się za wszelką cenę robić ze strony reklamową choinkę to nawet bez tych dwóch są w stanie to zrealizować wykorzystując np. javaScript czy javę.

Z resztą kiedyś to już było - kryło się pod nazwą DHTML i było nadużywane na wielu stronach. Na co drugiej stronie coś latało, mrugało i skakało po ekranie, utrudniając przy tym korzystanie z witryny...

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
master_zonk6 | 13.04.2011 18:00#25

@Ryan
Mam nadzieję, że pozostawicie też flasha. HTML5 jest za ciężki.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
przemek1234 | 13.04.2011 18:29#26

master_zonk6:
Chyba sobie żartujesz. Flash niebywale zamula, a HTML5 w najnowszych wersjach większości przeglądarek chodzi bardzo sprawnie, z popularnych tylko chyba Opera ma problem z wolnym działaniem HTML5, ale to już do niej pretensje. Na Chrome np. działa bardzo fajnie, a po włączeniu eksperymentalnego feature'u akceleracji sprzętowej DirectX po prostu świetnie.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
przemek1234 | 13.04.2011 18:31#27

@RaveStar:
Jeżeli chodzi o pisanie w .NET programów desktopowych to akurat .NET jest bardzo wygodne.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Shaki81 | 13.04.2011 19:06#28

Czyli Silverlight to jedna wielka wtopa M$, skoro sami od tego uciekają. He he

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
RaveStar | 13.04.2011 19:41#29

@przemek1234
Niby jest wygodne, ale ograniczanie się tylko do desktopa to strzał w kolano. HTML5 (ASP.NET, Java, PHP) - to są technologie przyszłości. No, przynajmniej tak szybko nie wypadną z obiegu. Wszystko zależy jakie frameworki (udogodnienia) będą oferować.

Dodam jeszcze, że ASP.NET MVC dość mocno laguje zarówno w prostocie jak i funkcjonalnością za popularnymi frameworkami webowymi a tworzenie w nim aplikacji webowych nie należy do przyjemności. Dużo ludzi od ASP sięga po niewspierane i niepewne biblioteki np. Nhibernate by sobie choć w części ułatwić pracę.

Lśniący młotek (tu piję do VS) to nie wszystko.

Avatar
damian_fp (niezalogowany) | 13.04.2011 19:41#30

Nie rozumiem po co to zamieszanie. Nie da się porównać html5 vs flash czy SL. To co w fl i sl działa to w specyfikacji html5 jest dopiero na papierze a producenci sami nie potrafią w pełni wszystkiego zaimplementować. Często w nastepnych wersjach wycofują się z implementacji. A najbardziej pasowało by im, żeby to ich implementacja byla jedynie słuszna.
Opierając się na tym jak długo wprowadzany jest html5 i inne standardy w3c mozna smialo usiąść wygodnie i programować we flashu czy SL.
Zanim co najmniej trzy czołowe przeglądarki zaczną obsługiwać w pełni wszystkie featuresy html5 wtyczki takie jak fl czy sl będą zdecydowanie bardziej dopracowane i zaawansowane.

Sam programuje od prawie 2lat w SL i przyglądając się html5 nie widzę specjalnie rewolucji. Brak jest narzędzi dopracowanych frameworków itp. Wydaje mi się, że czas podniecania się html5 jeszcze nie nadszedł. Poczekamy aż wykażą się producenci przeglądarek. To od nich defacto zależy popularność html5.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
RaveStar | 13.04.2011 19:42#31

Nad PHP się nie rozwodziłem bo chyba nie ma tu osoby, która by go nie znała. PHP to taki assembler w świecie web.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
mjarosz | 13.04.2011 19:50#32

@RaveStar
"Dodam jeszcze, że ASP.NET MVC dość mocno laguje zarówno w prostocie jak i funkcjonalnością za popularnymi frameworkami webowymi a tworzenie w nim aplikacji webowych nie należy do przyjemności. Dużo ludzi od ASP sięga po niewspierane i niepewne biblioteki np. Nhibernate by sobie choć w części ułatwić pracę."
"PHP to taki assembler w świecie web."

Dawno takich bredni nie czytałem.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
wolf94 | 13.04.2011 20:20#33

Szok! Apple wspiera H.264, Microsoft też. Apple wspiera HTML5, Microsoft też. Te firmy mają ze sobą coraz więcej wspólnego. :-)

Po co było jednak to całe gadanie o rewelacyjności Silverlight?

Czy wsparcie Microsoftu dla Silverlighta będzie teraz podobne do wsparcia Nokii dla Symbiana? :-)

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
RaveStar | 13.04.2011 21:10#34

@wolf94
Haha. No właśnie. Ubiegłeś mnie. Koniec Silverlighta = koniec WP7. Koniec Wp7 = permanentny koniec Nokii.

I kto teraz napisze, że nie nastąpiło wrogie przejęcie a Ellop to nie trojan?

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
RaveStar | 13.04.2011 21:12#35

@mjarosz
A może coś więcej napiszesz skoro starczyło ci odwagi by odpowiedzieć?

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
mjarosz | 13.04.2011 21:43#36

@RaveStar
"ASP.NET MVC dość mocno laguje zarówno w prostocie jak i funkcjonalnością za popularnymi frameworkami "
Coś na poparcie tego?
"Dużo ludzi od ASP sięga po niewspierane i niepewne biblioteki np. Nhibernate by sobie choć w części ułatwić pracę."
Skąd Ci się wzieło, że NHibernate jest niewspieraną i niepewną biblioteką? Wogóle co ma NHibernate do ASP .NET MVC? Widać, że nie masz zielonego pojęcia o architekturze aplikacji biznesowych, ale nie zamierzam Cię tutaj na ten temat pouczać, poczytaj zanim zaczniesz się wypowiadać w tych tematach.

"PHP to taki assembler w świecie web."
A to niby dlaczego? PHP obiektowy język skryptowy. Nie wyróżnia się też szybkością, także nie widzę żadnych cech wspólnych z assemblerem.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
RaveStar | 13.04.2011 22:32#37

@mjarosz
"Coś na poparcie tego? " : NHibernate vs Javove Hibernate. Zerżnięte zupełnie. Tak jak i cały .NET z resztą. Kto nie wie to mu przypomnę, ze MS swego czasu stworzył własną implementację Javy. Dostał za to w sądach, przemalował i wypuścił jako .NET.

"Skąd Ci się wzieło, że NHibernate jest niewspieraną i niepewną biblioteką?" A jest wspierane przez Microsoft? Nie. Kto wie jak działa MS to mu ten fakt zupełnie wystarczy. Dobrego ORMa poza NHibernate w zasadzie nie ma. Są jakieś wynalazki MS, ale działąją tylko z bazą od MS czyli idea całkowicie upada bo nie o to chodzi.

"Wogóle co ma NHibernate do ASP .NET MVC" Ja tam nigdzie nie NHibernate i ASP .NET MVC w jednym zdaniu nie widzę. Sprawdzałem 2x.
Chodzi o ułatwienie sobie życia przez użycie ORM. W biznesie ORM dziś to mus. Kto twierdzi inaczej zmieni zdanie wkrótce. W biznesie chodzi też o uniezależnienie się od dostawcy bazy/systemu, itp. ASP.NET jest uwiązany do MS, który do tanich nie należy a jakością nie grzeszy. Próbowałem swego czasu także darmowych alternatyw dla IIS i podziękowałem.
Microsoft każe mi płacić 2x tyle za bazę co wcześniej, dziękuję bardzo i zmieniam na inną. Oracle się buntuje? Kij mu w oko biorę Postgresa.. Serwer podrożał? Tu już nic nie poradzę. Wiadomo MS. Trzeba było wybrać Javę zamiast .NET. O to właśnie chodzi w biznesie. O elastyczność. Co mają powiedzieć dziś ci , którzy zainwestowali w Silverlight a MS wystawił im w rachunku 4 litery?

"A to niby dlaczego?" - to do PHP
PHP można kompilować do kodu natywnego (http://www.devsource.com/c/a/Languages/Facebook-Creates-Compiled-Streamlined-PHP/). Nie ma szybszego i równie popularnego języka jeżeli chodzi o web. A dlaczego piszę,ze to assembler? Szybki i tyle samo przy nim roboty przy rozbudowie aplikacji.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
mjarosz | 13.04.2011 23:02#38

NHibernate jest wspierany i dynamicznie rozwijany przez społeczność! To, że nie jest wspierany przez MS nie znaczy, że nie jest wspierany wogóle! Co z tego, że jest "zerżnięty" z Hibernate'a z Javy? O to im chodziło, aby zrobić implementację Hibernate'a dla .neta. Nie widzę w tym niczego złego.
Pisząc wynalazek od MS masz zapewne na myśli entity framework. Tak się składa, że ten wynalazek za pomocą providerów działa z większością popularnych systemów bazodanowych.

PHP wcale taki szybki nie jest, a do tego jest często określany jako język łatwy do nauki i dobry na początek co nijak ma się do assemblera.

Kończę tą dyskusję, która i tak nie ma zawiele wspólnego z tematem newsa.
Dobranoc, pozdrawiam.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Ryan (redakcja) | 13.04.2011 23:03#39

Świetne podejście. To nie jest tak, że .NET ma mieć ORMa, ma mieć NHibernate i już. A że ma LINQ out of the box to już nie jest ważne.

Avatar
pabloenergizer (niezalogowany) | 14.04.2011 7:27#40

Mam nadzieję, że Silverlight szybko umrze...

Avatar
Igo23 (niezalogowany) | 14.04.2011 10:08#41

Właściciele konsol Ps3 czy użytkownicy alternatywnych do windowsa systemów operacyjnych mogą potwierdzić, że Silverlight to zaraza :) i jeśli szybko umrze nikt nie będzie po nim płakał. Flash działa jak działa, ale przynajmniej jest dostępny na te platformy.

Avatar
developer (niezalogowany) | 14.04.2011 14:15#42

Śmieszą mnie te wszystkie komentarze typu "niech silverlight zginie". Widać, że masa osób to zwykli napinacze, którzy zbyt wiele do powiedzenia merytorycznie nie mają.

Z programistycznego punktu widzenia (wygody developera i szybkości tworzenia systemów) Silverlight jest znacznie lepszy od HTML5, czy flasha. Każda z tych technologii ma jednak swoje wady i zalety, a także przeznaczenie - Silverlight się fantastycznie nadaje do aplikacji (i tu MS go mocno rozwija wbrew bzdurom, które napisał autor tego posta) dla dedykowanych grup klientów,
ale nigdy nie użyłbym go na portalu czy do standardowej prezentacji contentu (bo wiele osób go nie posiada, a potenjalny odbiorca prędzej wyjdzie ze strony, niż zainstaluje). Dla grafikow natomiast najlepszy jest Flash, ktory ma fantastyczny zestaw narzedzi.

Gdy MS wystartowal z Silverlightem ta technologia byla mocno priorytetowa przez pewien czas (na samym topie). Teraz jest juz dojrzalym produktem i nie ma potrzeby na tak ogromne inwestycje.

Dlatego focus będzie na czym innym (m.in. WP7 na którego zresztą też pisze się w Silverlight). Tak więc autorom komentarzy sugeruję powściągliwość, a autorowi posta - nie pisanie o rzeczach, o których nie ma się zbyt dużego pojęcia. Warto zapytać kolegów (a nie brakuje Wam takich w redakcji), którzy są nieco bliżej tego tematu i faktycznie śledzą MIXa.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Gryzek1 | 14.04.2011 14:16#43

Z Silverlightem jest taki problem, że nie działa na linuksie, choć jest teoretycznie wieloplatformowy. Moonlight zaś nie pozwala na odtworzenie VOD ontet.
Złodzieje z ITI, którzy zagarnęli onet sami zostali zrobieni w bambuko przez MS, bo stracili pewną część klienteli

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
DonM$ | 14.04.2011 18:11#44

Ryan
W tym momencie twoja opinia nie jest obiektywna, skoro macie zamiar ociężały html5 wprowadzać, do prostych rzeczy ok, ale jakieś inne sprawy bardziej rozbudowane to zdecydowanie fl i sl wydajniejsze.
Jest też sprawa nadużywania html5 i tworzenia "kilogramów" js do obsługi tego, który dosłownie zarzyna cpu, mam nadzieję, że Wy jednak będziecie mądrzejsi, bo to się da zrobić wydajnie tylko trzeba chcieć, a nie tak jak apple wszystkich olać.

Co do 64 bit to prawda jest taka, że jedynie jest to potrzebne gdy przeglądarka też jest 64 bit, z drugiej strony 64 bit w przeglądarce nic nie daje, no chyba że nieco lepsze zarządzanie pamięcią, bo zakładam, że więcej jak 2 gb na proces przeglądarki nie planujecie co ?

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
DonM$ | 14.04.2011 18:36#45

RaveStar

Bajki tylko opowiadasz, bzdury niczym nie poparte, wymysły jakieś oderwane od rzeczywistości.

ORM to mus, ok ale chyba dla startapu.. wydajność jest tragiczna gdy strona robi się popularna, NHibernate nie nadaje się do high traffic sites, wraz ze wzrostem obciążenia przechodzi się na inne lepsze rozwiązania, nawet na czyste procedury, albo jakieś hybrydy (np. bltoolkit)

Chomikuj jakoś na asp.net jedzie i nie widać by mieli zwijać interes...
Dp też nie zwija...

A facebook jest ostatecznym dowodem na to , że php jest wolne, kompilują bo muszą, gdyż php było za wolne, i nie ściemniaj mi tu że każda nawet malutka firma sięga po kompilator od fb bo tylko się ośmieszysz. Kompilator ten sprawia, że php działa równie szybko co asp.net, a nie lepiej, dałbym ci linki do benchmarków, ale i tak pewno byś stwierdził, ze źródło jest niewiarygodne...

Po za tym kto powiedział, że asp.net musi mieć NHibernate , a czy twórcy php rozwijają NHibernate ? Są lepsze orm lub hybrydy do asp.net choćby linqtosql/bltoolkit.

I nie trudź się z kolejną odpowiedzią, bo i tak to jest moja ostatnio odpowiedź na twoje wyssane z palca hipokryzje i zarzuty.

Avatar
szkolący z Silverlight (niezalogowany) | 14.04.2011 18:48#46

Widzę, że znowu jakaś ekipa postanowiła zamieszać, a nuż się pokręci liczba wyświetleń.

Nie wiadomo po co ktoś rozsiewa takie plotki, w momencie gdy mamy właśnie wydaną Betę Silverlighta 5 i wszystkich powiązanych z nim technologii i narzędzi, trwają
- na razie utajnione, jak wynika z bloga twórców - nad następną wersją Expression Blend (na razie mamy wersję wspierającą SL5 bez nowych mozliwości samego narzedzia), i mamy zapowiedź ukazania się w maju narzędzi dla przyszłej wersji Windows Phone („Mango”), której poświęcono sporo czasu na MIX-ie, jeśli chodzi o nowości, a Silverlight jest na telefonie jedną z dwóch głównych platform. Dodatkowo w przyszłości Silverlight ma być środowiskiem także w odpowiedniku Microsoftowym ipada (chodzą opinie, że w przyszłej wersji Windows będzie można uruchamiać aplikacje pisane pod Windows Phone).

Ostatnio też VS 2010 Async został wydany w odświeżonym wydaniu dla Silverlight, także Silverlight na WP7.
Na poprzedniej konferencji zadebiutował projekt współdzielenia kodu między .NET, Silverlight i Silverlight for Windows Phone,
rozwiązanie off-line, pokazano profiler, pokazano, że trwają prace nad osadzaniem Silverlighta w WPF.

Owszem HTML 5 zawsze będzie bardziej uniwersalny, ale Silverlight to nie jest odpowiednik HTML-a, jest dedykowany do wybranych platform, przeglądarek, ale oferuje więcej, pozwala na pisanie aplikacji także poza przeglądarką, integrować się z systemem operacyjnym itd. Biblioteki wywodzące się z .NET zapewniają większe możliwości i prostotę, w stosunku do tego co daje HTML, JavaScript.

Obecnie Silverlight 4 jest już dojrzałą platformą, więc nieco wolniej powstaje wersja 5-ta i być może stąd czasami ktoś próbuje się w tym czegoś doszukiwać. Należy też pamiętać, że równocześnie bardzo aktywnie jest rozwijany Silverlight na Windows Phone.

Avatar
uważnie czytający (niezalogowany) | 14.04.2011 18:49#47

W wersji Silverlighta 5 ma być support dla systemów 64-bitowych.

Avatar
pabloenergizer (niezalogowany) | 14.04.2011 20:07#48

@developer
Ja piszę nie jako twórca stron lecz jako użytkownik. Powodów jest sporo chociażby ten o którym napisał Gryzek1. Ty piszesz, że SL jest fajny i w ogóle ale trzeba patrzeć trochę szerzej a nie na czubek własnego nosa. Twórcy przeglądarek też nie przyznają Ci racji co do wspaniałości produktu od MS...

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
malaofca | 14.04.2011 23:22#49

Ja tylko dodam że ....
Internet Explorer 9 = Śmieć (wygląda jak kupa i działa jak kupa)
Silverlight = Śmieć (framework dla leni i przeciętniaków którzy nie mają wyobraźni i talentu)

A poza tym Microsoft robi zajeb**** systemy operacyjne szkoda tylko że coraz mniej w nich innowacyjnych pomysłów.

Avatar
developer (niezalogowany) | 15.04.2011 13:23#50

@pabloenergizer
Na jakiej podstawie uwazasz, ze patrze "na czubek wlasnego nosa". Napisalem, ze kazda z platform ma swoje wady i zalety. Widzisz, w swiecie nie ma rzeczy bialych ani czarnych, a fanatyzm i odrzucanie pewnych opcji "z gory" nie prowadzi do niczego dobrego. Przede wszystkim warto jednak miec swiadomosc, ze zarowno platforma, jak i technologia sama w sobie ma drugorzedne znaczenie. Wazny jest efekt, ktory sie osiaga, a to zalezy w duzej mierze od tworcy, jego znajomosci narzedzi/frameworka i fantazji, a przede wszystkim - dobrym zrozumieniu potrzeb uzytkownika koncowego. Jeden zrobi to we FL, inny w SL, a inny w HTML5.
A co do wspierania linuxa - dla niektorych biznesow ma to znaczenie, a dla innych nie. Wszystko zalezy od grupy docelowej do ktorej adresujesz produkt. To nie przedszkole, tylko rynek. Nie ma rozwiazan idealnych, wszystko jest sztuka kompromisu. Jednym zalezy na wieloplatformowosci, a innym na wiekszych mozliwosciach, kosztem pewnych ograniczen.

@malaofca
Twoja wypowiedz mnie rozbawila do lez - "framework dla leni i przecietniakow, ktorzy nie maja wyobrazni i talentu" - nie bede wdawal sie w polemike, bo szkoda mojego czasu.

Avatar
pabloenergizer (niezalogowany) | 16.04.2011 20:43#51

SIlverlight to technologia, której twórcy stron powinni unikać, ponieważ:
1. Nie jest multipltformowa, jej multiplatformowość to ściema o czym przekonało się chociażby ITI, które przez wykorzystanie tej technologii straciła cześć odbiorców swojej usługi VOD
2. Każda wtyczka to dodatkowy trud dla użytkownika.
3. Jest to znaczne utrudnienie do korzystania z internetu w urządzeniach mobinych.
4. Dodatkowe obciążenie przeglądarki.
5. Uzależniamy się od technologii, nad którą władzę sprawuje jedna firma, nie ma tu określonych standardów jak ma to miejsce np. w przypadku HTML'a, xHTML'a, CSS i itp.

Avatar
okiem analityka (niezalogowany) | 20.04.2011 17:16#52

HTML 5 dobrze nadaje się do stron, natomiast do bardziej złożonych aplikacji hostowanych w przegląrce lub poza nią już mniej.

Dobrze powiedziałeś twórców stron, Silverlight nie jest alternatywą dla twórców stron, ogólno dostępnych portali. Ale nigdy nie można powiedzieć do końca, że coś jest czarno-białe.

Tia, a HTML5 już tak jest ustandaryzowany?
np. grid ma kilka implemtacji, każda w innej przeglądarce.
To, co jest w Silverlight nawet nie zostało wyszczególnione, że w przyszłości trafi do standardów. Po prostu każda technologia dla danego zastosowania. Obecnie prawie połowa przeglądarek nie wspiera HTML5, wpiera go nie w pełni, a na urządzeniach mobilnych to jest kilka procent. Z czym do ludzi?

Owszem w HTML5 można robić fajne rzeczy, jak choćby bogatą grafikę, mieć obsługę audio i video, mieć dynamiczny layout, mamy WebStorage, mają być ustandaryzowane Websokety, i inne rzeczy np. GPS. jQuery (choćby) daje spory poziom abstracji. Ale to wszystko stanowi podzbiór poczatkowych wersji Silverlight, owszem jest szeroko dostępne, warte użycia, ale nie można powiedzieć, że będzie najlepsze do wszystkiego, choć pozwala osiągać fajne efekty w pewnych zastosowaniach.

Multiplatformowość ściema - jakbyś czytał dokładnie dokumentację Silverlight, to byś nie czuł ściemy, tylko był uczciwie poinformowany na jakich platformach i przeglądarkach jest support. Owszem pewne właściwości są tylko dostępne dla Windows (np. multi-touch, integrację z COM), ale nie przeszkadza używać tej aplikacji pod wspieranymi platformami, jak MAC (zresztą prawie wszystko w nim wsparli, także aplikacje poza przeglądarką, drag & drop i inne), a użytkownikom Windows może dać dodatkowe udogodnienia.

Każda wtyczka to trud, obciążenie przeglądarki - tam gdzie HTML5 będzie najbardziej odpowiedni, zgoda. Ale czemu nie piszesz tego samego o Flashu? Jakoś nikt nie mówi, że HTML5 to koniec Flasha, a to on jest porównywalny do Silverlight.

Silverlight utrudnieniem dla urządzeń mobilnych innych niż Windows Phone, tu masz rację, ale póki co implementacja HTML5 na urządzeniach mobilnych to parę procent.

W HTML5 też póki co nie jest wszystko ustandaryzowane i długo minie zanim będzie, o ile do tego kiedyś dojdzie w 100%. Nie ukrywam, że fajnie by tak było. Jeśli chodzi o wydajność to rendering sprzętowy znacznie poprawia wydajność JavaScript, ale czy ja nie słyszałem już głosów od obrońców "otwartości", że natywna optymalizacja jest sprzeczna z ideą wolności i znowu im się coś nie podoba?

Dodaj komentarz

Zasady publikowania komentarzy
Autor
Treść
 
Polecamy
Recenzja Samsung NP530U4B

Ultabook z nadwagą
Testujemy: Manta Smart TV Box

Internet w telewizorze
Testujemy GALAXY NOTE

Czy to tablet z telefonem?
Top programy
  •  
Top programy ostatnie 7 dni
  •  
Top programy ostatnie 30 dni
  •  
Skanery antywirusowe
skaner av