Microsoft porzuca języki IronRuby i IronPython

22.10.2010 14:06, Autor: Grzegorz Niemirowski (gniemirowski), Kategoria: News
NewsImage

Microsoft podjął decyzję o zaprzestaniu rozwijania dynamicznych języków IronPython i IronRuby oraz przekazaniu ich w ręce społeczności.

Począwszy od 1 listopada, oba dynamiczne języki nie będą już wspierane przez Microsoft. Zajmie się nimi społeczność Open Source. O kierunku rozwoju IronPythona decydować będą: Miguel de Icaza, Michael Foord, Jeff Hardy i Jimmy Schementi. Z kolei koordynatorami IronRuby zostali: Miguel de Icaza i Jimmy Schementi. Wszystkie te osoby od dawna były już związane z pracami nad tymi językami.

Zarówno IronRuby jak i IronPython były związane z Open Source już od jakiegoś czasu. Najpierw były dostępne na otwartej licencji Microsoftu a następnie zostały wydane na licencji Apache 2, uznanej i popularnej w środowisku Open Source. Pełne udostępnienie dotnetowych języków społeczności jest na pewno wydarzeniem pozytywnym, jednak brak wsparcia ze strony Microsoftu może zahamować ich rozwój. Jim Hugunin, który tworzył IronPython, przechodzi obecnie z Microsoftu do Google. Stwierdził on, że porzucenie IronPythona i IronRuby przez MS nie było powodem jego decyzji ale tylko ją przyspieszyło.

r   e   k   l   a   m   a

Komentarze (21)  

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
BenderBendingRodriguez | 22.10.2010 14:18#1

Typowe zachowanie M$, stworzenie własnej implementacji czegoś, wprowadzenie niekompatybilnych "rozszerzeń" a następnie słodki lock-in... Embrace, extend, extinguish...

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
BenderBendingRodriguez | 22.10.2010 14:19#2

Dobrze że w tym przypadku nie udało im się.

Avatar
p0rek (niezalogowany) | 22.10.2010 14:34#3

@BenderBendingRodriguez wybowiedź godna rasowego ignoranta/gamonia

gdybyś był w temacie wiedziałbyś, ze to nie Microsoft rozpoczął prace nad tymi implementacjami. Tak naprawdę Microsoft wchłonął twórce IronPython, dzięki czemu projekt dostał olbrzymiego kopa, Microsoft opracował również IrynPython tools for Visual studio i tez je wypuścił. Nie ma nic zdrożnego w tym, że projekt jest wypuszczany na wolnośc do społeczności.

2. IronPyhton jest w 100% kompatybilny z CPythonem

Avatar
Sweee (niezalogowany) | 22.10.2010 14:47#4

@p0rek co się dziwisz BenderBendingRodriguez to taka linuksowa sWeeT-Dżola

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
gniemirowski | 22.10.2010 14:48#5

@BenderBendingRodriguez: na drugi raz poczytaj może trochę zanim zaczniesz się wypowiadać na tematy o których nie masz pojęcia. Akurat tak się składa, że oba projekty były bardzo dobrze przyjęte i wiele pracy włożono w kompatybilność.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
BenderBendingRodriguez | 22.10.2010 15:57#6

W takim razie po co je w ogóle forkowano? Nie można było użyć oryginalnej implementacji czyli czystego Ruby czy czystego Pythona?

Avatar
Anonim (niezalogowany) | 22.10.2010 16:01#7

Kurcze powiem/napisze to... Brawo Microsoft :).

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
BenderBendingRodriguez | 22.10.2010 16:05#8

Cóż, przyznam że zbytnio pospieszyłem się z wydaniem opinii, czytając dokumenty z rozprawy Comes vs Microsoft człowiek zaczyna podejrzliwie oceniać każdą akcję M$...

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Pigmej | 22.10.2010 16:42#9

@BenderBendingRodriguez

IronPython umozliwial uruchomienie Pythona na .net.
Tak samo IronRuby.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
aptu | 22.10.2010 17:23#10

@Anonim

Nie wiem z czego się cieszysz. Gdybym używał którejś z tych implementacji to był bym bardzo zmartwiony. Bo problem nie w tym, że MS przekazał oba projekty społeczności, ale w tym, że sam zaprzestaje ich rozwoju. Jeżeli któryś z tych projektów (albo oba) przyjmie się w społeczność Mono to jest dla niech jakaś szansa. Na społeczność .NET bym nie liczył bo oni mają wszystko od Microsoftu i nie tracą czasu na rozwijanie a nawet używanie czegokolwiek innego. Taki już urok tego środowiska.

Avatar
~slepiec (niezalogowany) | 22.10.2010 18:22#11

to do przewidzenia - pamietam wypowiedz głównego developera IronRuby (przytaczaną chyba nawet na dobreprogramy), skarżył się na zmniejszanie funduszy i niski priorytet tego projektu dla Microsoftu.

dla Microsoftu ważniejszy jest własny F# (oparty o OCaml);
Społeczność skupiona wokół Mono chce do C# dodać elementy z Pythona np krotki(tuple)

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
penguin | 22.10.2010 20:18#12

@BenderBendingRodriguez
"Cóż, przyznam że zbytnio pospieszyłem się z wydaniem opinii"

nie Bender, ty sie nie pospieszyles z wydaniem opinii. opinie to moze wydawac czlowiek. ty po prostu jestes smierdzacym trollem i robisz to co kazdy smierdzacy troll; a zatem trollujesz.

czytam twoje komentarze od jakiegos czasu i nie tylko ja tak sadze, bo na hotzlot zostales ogloszony trollem wszem i wobec na prezentacji Lasica.

masz klapki glupoty na oczach, z gory klasyfikujac wszystko wedle swojej chorej i slepej ideologii absolutnego wiernopoddanstwa linuksowi. typowy przyklad 'open source and closed mind' o ktorym pisalem nie raz i nie dwa.

tematyka newsa wykracza poza proste wojenki linux vs windows, co odsialo wiekszosc trolli, bowiem nie rozumieja oni o co chodzi. maja chociaz na tyle przyzwoitosci zeby tego nie komentowac. oczywiscie nie dotyczy to ciebie. ludzie tak bardzo inteligentni jak ty, wystarczy ze przeczytaja w tytule "microsoft" i dostaja nerwicy jesli nei napisza pod tekstem kilku "MICRO$$$HIT SUXXX". bez nawet najmniejszego zrozumienia tematu.

jedyne co moge miec, to nadzieje, ze wystarczylo ci to i na kilka najblizszych dni (a moze godzin?) oszczedzisz wszechswiatowi nieprzyjemnosci jaka jest przetrzymywanie gdziekolwiek i pod jakakolwiek postacia twoich zalosnych wypowiedzi.

Avatar
danieloo (niezalogowany) | 22.10.2010 20:21#13

Sweee (niezalogowany) - haha, dokładnie, prawidłowa nazwa - Troll Linuksowy

@Bender czy jak ci tam - "wprowadzenie niekompatybilnych "rozszerzeń" a następnie słodki lock-in." - tak masz rację, te niekompatybilne rozszerzenia to po prostu - postęp, m$ nie ma ochoty wspierać tych języków dla .net , bo i po co, jest genialny c#, powinni na nim skupić rozwój i właśnie to robią, to jest dobra informacja dla całego środowiska .net.

@aptu - "Taki już urok tego środowiska." - dokładnie i dosłownie: urok, ja mam wszystko od m$ i nie muszę się martwić ani tracić czasu.

p.s. @bender i tak masz wszelkie argumenty gdzieś, bo m$ to zła firma jest nie, przy każdym temacie o m$ jak już się wypowiadasz to tylko w stylu - "m$ to zuo", jeśli tak twierdzisz to ok, ale nie ziej swoim jadem publicznie bo to jest już nudne.

Avatar
danieloo (niezalogowany) | 22.10.2010 20:25#14

@penguin - piękne podsumowanie, z ust mi to wyjąłeś, sądzę tak samo i zapewne wielu innych.

Avatar
dp reader (niezalogowany) | 22.10.2010 20:48#15

@penguin
Spokojnie, przeprosił i próbował ugryźć ponownie ale nie udanie. Jedną wypowiedzią świata nie zmienisz, a nawet jednej osoby nie uda Ci się nakłonić do zmiany mentalności.

Co do tematu to też zupełnie nie wiem o co chodzi, ponieważ nie używam tych technologii.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
DonM$ | 23.10.2010 0:08#16

@penguin - święta racja.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
SxMaN | 23.10.2010 15:07#17

@danielo:
O ile BenderBendingRodriguez przesadza w jedną stronę, to Ty w drugą. :]

- "tak masz rację, te niekompatybilne rozszerzenia to po prostu - postęp" pozostawię bez komentarza, jedynie się zaśmieję. xD

- "okładnie i dosłownie: urok, ja mam wszystko od m$ i nie muszę się martwić ani tracić czasu." Tracić czasu to nie, ale martwić może kiedyś zaczniesz. ;)

Avatar
danieloo (niezalogowany) | 23.10.2010 17:00#18

@SxMaN - jaką drugą stronę ? Przecież tak jest, do .net dochodzą nowe rozwiązania i m$ nie ma już ochoty przenosić tego jeszcze do ironruby i ironpythona, jak to nie postęp w .net to nie wiem co...

"Tracić czasu to nie, ale martwić może kiedyś zaczniesz. ;)" - no i już kolejna sugestia trolla, że jak mam coś od m$ to na pewno prędzej czy później zacznę się martwić, szkoda w ogóle dyskusji, nie będę karmił...

Avatar
FrankArcher (niezalogowany) | 23.10.2010 18:50#19

- "W takim razie po co je w ogóle forkowano? Nie można było użyć oryginalnej implementacji czyli czystego Ruby czy czystego Pythona?"

Jak można być tak nierozgarniętym?!
Czy Pan Bender słyszał o czymś takim jak CIL i .Net? Opiszę w prosty sposób:
- Firma tworząca program może zatrudniać programistów różnych języków i oni wszyscy mogą wspólnie tworzyć jedną aplikację, każdy w swoim języku, a nikt nie musi się przejmować wrapowaniem, bindowaniem, linkowaniem wszystkiego.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
SxMaN | 25.10.2010 11:03#20

@danieloo:
1. Zacytowałem Twoje zdanie, które równie dobrze pasowało do IE w wersji 6... Chyba już dalej nie muszę tłumaczyć?
2. Tak, tak wszyscy to trolle, tylko nie Ty. :) Vendor lock-in mówi Ci to coś? :)

Avatar
Fanatyk(R) (niezalogowany) | 25.10.2010 23:37#21

Ciekawe kiedy dodadzą wsparcie dla wyświetlania HTML w Silverlight w przeglądarce, porządną implementację drukowania i wparcie dla raportów nie wymagające umiejętności hackera (nieudokumentowane funkcje, sposoby nieopisane w msdn).
Na biurko to nawet zacnie, ale jak to ktoś powiedział: desktopy odchodzą do lamusa.
Jest niby to WPF i xbapy , ale wymaga to tyle nakładu co zwykła aplikacja biurkowa, więc na jedno wychodzi.

Dodatkowo, pomimo, że jest już wersja 2010 VS to funkcjonalnością nie odbiega od swojego pierwowzoru. Super do napisania hello world, ale jak dochodzi do zastosowań biznesowych to leży i kwiczy (jeszcze nie dogoniło zwykłej i siermiężnej Javy).

Przejście z C# na F# będzie miało takie znaczenie jak zmiana opon letnich na zimowe. Język programowania ma znaczenie poza trzeciorzędne. Na pierwszym miejscu jest biblioteka(-ki) , na drugim IDE.

Dodaj komentarz

Zasady publikowania komentarzy
Autor
Treść
 
Polecamy
Huawei E583C

Test przenośnego routera 3G
Test Sharp AQUOS SH80F

Warto (byłoby) się szarpnąć
Recenzja Samsung NP530U4B

Ultabook z nadwagą
Top programy
  •  
Top programy ostatnie 7 dni
  •  
Top programy ostatnie 30 dni
  •  
Skanery antywirusowe
skaner av