Prezes UKE: Internet dla każdego Polaka do 2015 roku

26.07.2010 15:17, Autor: Michał Majchrzycki (mmaj), Kategoria: News
NewsImage

Anna Streżyńska, prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej, chciałaby upowszechnienia Internetu w Polsce do 2015 roku. W wywiadzie dla Gazety Wyborczej omawia aktualne projekty, którymi zajmuje się Urząd pod jej kierownictwem.

Streżyńska odpowiada na pytania dotyczące przede wszystkim tak zwanej megaustawy internetowej. Ma ona umożliwić powszechny dostęp do szerokopasmowego Internetu w naszym kraju. Ustawa weszła już w życie, ale pojawiły się problemy przy jej wdrażaniu. Dotyczą one głównie współpracy z samorządami, które realizują projekt. Streżyńska opowiada również o walkach o obniżenie cen Internetu w Polsce i zapowiada kolejne spadki cen. Jak poinformowała, trwają właśnie rozmowy z TP S.A. dotyczące Neostrady. W tym roku zapadnie też decyzja na temat ewentualnego podziału Telekomunikacji Polskiej na mniejsze spółki.

Szefowa UKE zapowiada na najbliższe miesiące prace nad ułatwieniem wprowadzania światłowodów w Polsce. Dotyczy to przede wszystkim regulacji prawnych. W połowie przyszłego roku odbędzie się też jeden z najważniejszych w ostatnich latach przetargów. Dotyczy on częstotliwości pozwalających na wprowadzanie mobilnych usług multimedialnych. Streżyńska chciałaby również, aby w najbliższych miesiącach rozpoczął się proces cyfryzacji mediów.

Pełna treść wywiadu dostępna jest na stronach Gazety Wyborczej.

r   e   k   l   a   m   a

Komentarze (39)  

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
lukasamd | 26.07.2010 15:18#1

Tak, a do 2020 każdy będzie miał minimum 100 Mbit w obie strony!
Nie uwierzę, dopóki nie zobaczę :)

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
ArthurMot | 26.07.2010 15:19#2

Jak zawsze piękne plany a wychodzi z tego "to co zwykle".

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
ulth | 26.07.2010 15:20#3

Dzięki tej całej prezes - TP nie mogła obniżyć swoich cen...
I dlatego też średnio będę płacił za 2 Mbps 65 zł /płaciłem 79 zł - śmiech na sali plus abonament telefoniczny przymusowy (ewentualnie zawieszenie telefonu - ale wychodzi na to samo w sumie).
Poza tym dopóki NIE JEST ODDZIELNY net w TP i pochodnych to jest wykorzystywanie abonenta i płacenie haraczu.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
master_zonk6 | 26.07.2010 15:30#4

uważam, że za 5 lat firmy same zatroszczą się o dostęp do łącza. Obecnie jest podobnie. Barierą jest przede wszystkim cena. Zakładając neta skazani jesteśmy na minimum 1 Mb, często za magiczne 49.99zł na rok. Tańszych już nie ma.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Olbi | 26.07.2010 15:34#5

@master_zonk6
1 Mb to powinna być podstawa za 20 zł.

Teraz mając słabszego neta już są problemy z oglądaniem niektórych serwisów, nie wspominając o prostych filmach na youtube, czy instruktażowych prezentacjach, która dają portale. Żebym ja w tych czasach musiał czekać na załadowanie się przynajmniej połowy filmu, aby oglądać go w przyzwoitej jakości, to jakaś porażka jest. Mam 2.5 Mb w Toya, która raczyła ruszyć swoje dupsko i go zwiększyć w styczniu tego roku. Ale ceny nadal są chore u wszystkich. Multimedia, Toya, Dialog, TP i inne firmy za przyzwoity net 5 Mb każą sobie płacić chore 70 - 100 zł, za umowę 12 -24 miesiące.

Avatar
Socialismo (niezalogowany) | 26.07.2010 15:40#6

A ja się pytam, kto za to upowszechnienie zapłaci? Śmierdzi socjalizmem na kilometr.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
smaky | 26.07.2010 15:45#7

Ustawa ustawą, ale ktoś musi wyłożyć pieniążki na infrastrukturę poza miejską, jak znam życie to zrobi to tylko TP, a inni jak zwykle się podepną.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Phrarr | 26.07.2010 15:45#8

@master_zonk6

Mówisz 1mb minimum? Ciekawe, bo multimedia polska nie chce inwestować i niestety mam internet 512. Cóż rozumiem, że to jest wioska, ale jeśli 1km kabla nie chce im się podciągnąć to coś jest nie tak.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Quest-88 | 26.07.2010 16:04#9

Idea szczytna, ale jak pokazuje doświadczenie, popularyzacja Internetu nie idzie w parze z świadomością użytkowników o jego możliwościach.

Kraje "oplata się Internetem", aby zapobiec wykluczeniu cyfrowemu, ale jedyne co dostajemy to kolejne porcje miękkiej treści (tzw. soft news, http://en.wikipedia.org/wiki/Infotainment). Ludzie nie rozróżniają "przeglądarki Google" od "wyszukiwarki Firefox" (no, od powstania Chrome to już nieaktualne, ale fakt faktem, nadal tego nie rozróżniają), a plotków i zosi-samosi przybywa.

Nie tak miała wyglądać walka z wykluczeniem, czy inwestycja w informatyzację kraju. Takie działanie tylko sprawi, że Polska będzie ładnie wyglądać w statystyce UE, a liczba bzdurnych treści i naiwnych użytkowników dających nabrać się na prosty phishing drastycznie wzrośnie.

Nie sądzę, aby ta zmiana (inwestycja?) przyniosła wymierne korzyści. Lepsze efekty dałoby udostępnienie i spopularyzowanie darmowych HotSpotów w większych miastach. Np. na rynku w Gdańsku złapanie sygnału graniczy z cudem, a jeśli wymodlony cud już spłynie na nasze WiFi, to okazuje się, że sygnał jest za słaby, aby zrobić cokolwiek.

No, ale przynajmniej ktoś zarobi. :)

Z drugiej strony, czy to w zadaniach UKE jest edukowanie obywateli?

Avatar
Vaderosław (niezalogowany) | 26.07.2010 16:38#10

@Phrarr chcesz mi powiedzieć że Multimedia Polska to jakaś instytucja charytatywna i tylko dlatego że TY tak chcesz to oni mają kłaść 1km kabla? Nie bądź śmieszny. Jak sie im nie opłaca to niczego nie muszą, i jak to określiłeś "wszystko jest tak" jak być powinno ...

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
KonradK | 26.07.2010 16:41#11

Nie chcę, aby urzędnicy państwowi mówili niepaństwowym firmom, co te mają robić, jakie ceny ustalać za swoje usługi.

Avatar
LordzFcniezalogowany (niezalogowany) | 26.07.2010 16:51#12

Mieszkam tylko 5km od miasta i NIE MOGĘ mieć lepszego internetu niż 1mb, ponieważ kabel nie jest dostosowany. Kpina.

Avatar
vbzdxg (niezalogowany) | 26.07.2010 17:22#13

Przecież w 2012 ma być koniec świata ;>

Avatar
zxt (niezalogowany) | 26.07.2010 17:31#14

@LordzFcniezalogowany: To weź Wimaksa, albo mobilny (iPlus, Orange Free). Często 5km od miasta jest zasięg HSPA, co oznacza download do 7,2 Mbps. Realnie 2-4 Mbps.

Avatar
idealista (niezalogowany) | 26.07.2010 17:48#15

"Chcieć, a móc" to kolosalna różnica!

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Druedain | 26.07.2010 17:49#16

@KondradK powiedz mi w takim razie w jaki sposób reagować na zmowy cenowe?

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
DiamondBack | 26.07.2010 17:52#17

No no! Już za 10 lat każdy polak będzie miał gwarantowany dostęp do internetu szerokopasmowego 256kbps xD

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
KonradK | 26.07.2010 18:08#18

@Druedain
"powiedz mi w takim razie w jaki sposób reagować na zmowy cenowe?"

Kupować gdzie indziej.

Avatar
DataEngine (niezalogowany) | 26.07.2010 18:25#19

Niestety szansę na zbudowanie nowoczesnego szkieletu sieci w sporej części już zaprzepaszczono, czemu?

Proste, podczas budowy wszelkiego rodzaju wodociągów, sieci kanalizacyjnych, poskąpiły albo nie wpadły (na to ostatnie typuję) na jednoczesne położenie pustej rury na przyszły światłowód lub kabel.
Wtedy swobodnie mogłyby powołać spółkę dzierżawiącą powstałe kanały lub nawet gotowe łącza.

Dodatkowo samorządy miałyby własną sieć szkieletową łączącą szpitale, szkoły, urzędy - nawet poza własnym terytorium - bo co za problem napisać porozumienie. Można nią puścić wszystko od telefonów, poprzez dane, sygnał tv, itp.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
biszkopt | 26.07.2010 19:32#20

Internet powinien być w każdym domu i powinno się do czynszu dopłacać jakieś 20 zł więcej i mieć przynajmniej 5 Mbit/s asymetryczne, albo np 10 zł za 2 Mbit/s. Chciałbym aby tak było, moja znajoma mieszka we Francji i ich spółdzielnia mieszkaniowa oferuję taką opcje za 9,99 Euro do czynszu i ma internet 8 Mbit/s.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
nitro2009 | 26.07.2010 20:10#21

Gadanie o szatanie. Już widzę ten Internet dla każdego, przy obecnym rozwoju Internetu w Polsce... Zostaje przy mobilnym... kabli nie muszę nosić xD

Avatar
colombo5 (niezalogowany) | 26.07.2010 21:21#22

Znowu cytujecie tego szmatlawca GW?! Chyba przestane czytac DP jak tak dalej bedzie!

Avatar
Bartek11 (niezalogowany) | 26.07.2010 21:46#23

I tak już zmienili termin.
Jakiś rok temu czytałem, że Internet dla każdego Polaka ma być do 2012 r.

Pozdrawiam

Avatar
marek_marek (niezalogowany) | 26.07.2010 22:34#24

Odnoszę wrażenie że p. Strezyńska jest oderwana od rzeczywistości ii w ogóle nie orientuje się jak jest stan dostępu do Internetu w Polsce. Pieprzy farmazony o dostępie do szerokopasmowego Internetu w całej Polsce. Jeżeli ona uważa że cała Polska to Warszawa i kilka większych miast to może tak będzie w 2015, ale niech pojedzie na prowincje i wcale nie tak odległą, że o gminach wiejskich w centrum kraju wspomnę. Przykład miasto Bełchatów TPSA nie jest w stanie dostarczyć Internetu większego niż 6 Mb/s mimo, że kusi ofertami 10 i 20 Mb/s, a to z prostej przyczyny - zacofania technologicznego central w tym mieście, i na dodatek nikt ani na miejscu czy gdziekolwiek w TPSA tego nie jest w stanie powiedzieć kiedy sytuacja ulegnie zmianie (zero informacji i zainteresowania klientem). I na dodatek każą płacić za zbędny abonament telefoniczny min. 50 zeta. Czy drugi przykład jeszcze gorszy, gmina wiejska największa w powiecie radomszczańskim (województwo łódzkie w centrum kraju jakby ktoś nie wiedział – notabene w tej chwili chyba najbardziej zacofane województwo w kraju). Kompletna internetowa pustynia. TPSA nic tam nie robi, o innych dostawcach nie mówiąc. Faktem jest też to, że także władzom tej gminy całkiem to wisi i nie robią nic aby coś w tym względzie coś poprawić.

Avatar
DP (niezalogowany) | 26.07.2010 22:50#25

W miastach nie jest tak źle, bo jest cokolwiek, jest jakiś wybór. Tragedia jest na wsiach. Tam nie ma wcale netu. W miastach inwestują komercyjne firmy, natomiast internet poza miastem jest nieopłacalny dla tych firm i tam mamy do czynienia z wykluczeniem cyfrowym.

Moim zdaniem powinna powstać ustawa, która obliguje samorządy aby podłączyły wszystkich do netu. Tam gdzie jest to nie możliwe za pomocą kabla, to powinny powstać solidne łącza radiowe. Karą za niepodłączenie w określonym czasie użytkownika do netu powinna być możliwość skorzystania tego użytkownika z mobilnego internetu (lub satelitarnego) i obciążenie płatnościami samorząd. W ten sposób samorządy uwijały by się jak mogły, aby nie płacić wysokich rachunków za net mobilny i budowały by niezbędną infrastrukturę.
Minimalny transfer i ceny powinny być określane odgórnie (na szczeblu krajowym) i co jakiś czas powinny aktualizowane aby zapewnić parametry i ceny na przyzwoitym poziomie.

Avatar
farenhajt (niezalogowany) | 26.07.2010 23:26#26

urzędasowa ściema, chciałem swoim użytkownikom podciągnąć światłowód, miasto zażądało takich pieniędzy "dla nas za to że chcesz" że usiadłem, jak mam wytłumaczyć kilkuset użytkownikom, że trzeba ceny podnieść x5 żeby się opłaciło ?? to państwo robi sobie kpiny opowiadając takie brednie a dostawcom, nawet małym nie powiem że kłody rzuca, bo UNIEMOŻLIWIA z powodów finansowych, niech się Pani prezes nie ośmiesza.

Avatar
JanyPL (niezalogowany) | 26.07.2010 23:45#27

Potem przesuną na 2020.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
nitro2009 | 27.07.2010 0:09#28

Jak przesuną do 2020 to i kalendarz Majów będą musieli przesunąć.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
onegumas | 27.07.2010 3:29#29

Już to widzę... pewnie na pół roku przed planowanym terminem zakończenia "inwestycji" stwierdzą że internet GPRS jest szerokopasmowy a 500 mb na miesiąc w zupełności wystarcza aby obejrzeć wszystkie reklamy, które zawsze na mobilnym wczytują się pierwsze. Albo z drugiej strony mogą to upowszechnić...przepłacić za infrastrukturę niczym za autostrady, które mogłyby być w sumie wysadzane kamieniami półszlachetnymi za te "marne" 60-90 mln/km a nie asfaltem. A i trzeba płacić za nie! A tam, paranoja. Nie ma co liczyć na takie rzeczy. Kablówka i chyba nic więcej ;(

Avatar
alskdjfhg (niezalogowany) | 27.07.2010 9:10#30

Znając polskie ustawodawstwo i późniejsze wykonanie zapisów Ustawy, skończy się na tym że każdy Polak w 2015 dostanie DVD z całym tym Internetem.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Dimatheus | 27.07.2010 9:29#31

Hej,

Ogólnie fajnie by było, ale to niestety tylko założenia. Z ich wdrażaniem będzie spory problem, więc jeszcze sobie poczekamy nim internet będzie naprawdę szybki... :)

PS. A TP SA dzielą już od kilku lat - i na razie nic z tego nie wyszło... :P

Pozdrawiam,
Dimatheus

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
MaRa | 27.07.2010 10:25#32

Poza miastami to tylko bezprzewodowy wimax.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Wybryk | 27.07.2010 11:04#33

Wprowadzenie ustawy raczej niewiele zmieni. Oczywiście będzie łatwiej operatorom kłaść kabel ale trzeba go jeszcze kupić + urządzenia aktywne + utrzymanie infrastruktury. A to są wielomiliardowe inwestycje.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Ferrari | 27.07.2010 13:30#34

@DP: zbyt socjalistyczne podejście. Internet radiowy jest zły - mniejsze prędkości, więcej zakłóceń, elektrosmog, nie wspominając o problemach z utrzymaniem połączenia na niektórych urządzeniach.

Trzeba zainwestować w sieć szerokopasmową - kablową albo światłowodową. Są 2 wyjścia:

1) Kabel należy do państwa i firmy mogą z niego korzystać
2) Kable prowadzą firmy, ale w miejscu do tego przeznaczonym

Bez szerokopasmowej infrastruktury zapomnijcie o hotspotach.

Avatar
Menda spoleczna (niezalogowany) | 28.07.2010 3:13#35

Predzej mi kaktus na czole wyrosnie.Na zachodzie juz zaczynaja zmniejzsac predkosc i limity GB z powodow jak to oni tlumacza'lepszego zaspokojenia potrzeb klienta".Wiem, bo akurat wToronto juz tak robi glowny(Rogers) prowajder od ktorego mam internet, wiec po co to mydlenie oczu. Podobne rzeczy zaczynaja juz uskuteczniac w stanach.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
lukaszKKK | 28.07.2010 9:17#36

Miałem jakiś czas temu przyjemność korespondować z UKE. Muszę przyznać, że to bardzo profesjonalna i solidna instytucja. Dzięki UKE mam trochę lepsze zdanie o instytucjach naszego państwa. Zgłosiłem do nich problem z lokalnym operatorem (bardzo lokalnym - kilka miejscowości w zasięgu). W odpowiedzi uzyskałem szczegółowy raport na temat rynku telekomunikacyjnego w mojej okolicy (kilka stron A4, tabele, wykresy, analiza). Nie sądziłem, że komuś będzie chciało się przygotowywać taką analizę dla przysłowiowej pipidówy.

Avatar
rosół (niezalogowany) | 28.07.2010 21:30#37

@marek_marek Zgadzam się! Faktycznie łódzkie jest nieźle zacofane:D
A tak na marginesie skoro już piszesz o łódzkim. Czy Ty przypadkiem nie mieszkasz w centrum Polski w miejscowości P. Niedaleko gminy W. przy słynnej "Gierkówce"?

Avatar
Mazed (niezalogowany) | 01.08.2010 22:16#38

Rząd nie jest od zrobienia wszystkim internetu ani od robienia wszystkim dobrze.

A potem nidy rydy i VAT w górę i nie wiemy dlaczego...

PRECZ Z SOCJALEM!

Avatar
Tomalizm (niezalogowany) | 21.10.2011 21:32#39

w ogóle to powinni się zająć internetem na wsi ponieważ na wsi ludzie też chcą mieć lepszy internet niż ten ''shit'' co teraz jest oferowane. Kto jest za ?

Dodaj komentarz

Zasady publikowania komentarzy
Autor
Treść
 
Program tygodnia
Firefox 10

Ocena: 9,0
icon
Polecamy
Recenzja dysku Kingston HyperX

Tylko marketing czy coś jeszcze?
Top programy
  •  
Top programy ostatnie 7 dni
  •  
Top programy ostatnie 30 dni
  •  
Skanery antywirusowe
skaner av